Olemme tekemässä pientä korjausta sisustetussa kellarissa. Joissakin huoneissa on muovilistoja, jotka eivät ole kovin kauniita, ja yhdessä käytävässä listoja ei ole ollenkaan. Joten olemme ajatelleet asentaa uudet puulistat. Seinät ovat betonista, joten pohdin vähän, kuinka ne kiinnitetään. Tulppa+ruuvi on ehkä paras vaihtoehto, mutta mietin toista (ehkä täysin hullua) vaihtoehtoa. Poraa reikä, tulppaa puutulpalla ja sitten naulaa siihen. Valkoisten listojen ja valkoisten viimeistelynaulojen kanssa se olisi vähemmän näkyvää kuin ruuvien kanssa, ajattelin. Onko tämä mahdollista vai pelkkää ongelmaa? Homeen riski? Vaikeaa sovittaa tulppaa? Ei pysy kiinni kunnolla? Tai onko muita mahdollisia ongelmia?

R
Onko olemassa spikplugg keltaisia pora 5,5 mm

• Tykkään
MatteBerg
  • Laddar…
Toimii hyvin, liimaa puutappi valmiiksi sekoitetulla kaakelikiinnitysaineella, loistavaa liimaa, pysyy kuin vuori. Olen asentanut sisäoven sillä menetelmällä kevytbetoniin. Käytin lyhennettyä harjanvartta tappina.

• Tykkään
MatteBerg
  • Laddar…
Tai voit liimata listat.

• Tykkään
Gavel ja 1 muu
  • Laddar…
R rävlyan sanoi:
On spikplugg keltainen pora 5,5 mm
Erityisiä pluggeja johon voi naulata? Linkki? Vai "tavallinen" spikplugg? Sillä versiolla ei voi valita itse naulaa, vaan se tulee mukana? En ole koskaan kokeillut sitä, mutta kun katsoo kuvia, näyttää siltä, että listojen poistaminen voi olla vaikeaa jälkeenpäin?

J Jan271 sanoi:
Tulee toimimaan hyvin, liimaa puutulppa valmiiksisekoitetulla kaakeliliimalla, se on loistava liima, pysyy kuin kallio. Olen asentanut sisäoven tällä menetelmällä kevybetoniin. Käytin sahattua harjavartta tulppana.
Kuulostaa hyvältä. Ajattelin itse hieman pienempiä tulppia, jotta poraus ei kestäisi useita päiviä... ;) Mutta jos harjavarsi toimii, niin pitäisi standardipuupalojenkin kanssa onnistua.

A andersda sanoi:
Tai sitten liimaat listat paikoilleen.
Sehän on myös vaihtoehto. Voitko suositella jotain liimaa, joka tarttuu nopeasti, jotta sitä ei tarvitse pitää paikallaan kuivumisen aikana, ja joka ei irrottaessa repäise puolta seinää mukaansa?

C
Jos tarkoitat tavallisia puutappeja, joita käytetään liitokseen, muista, että ne ovat kivikovia ja välttämättä eivät toimi kovin hyvin naulattaessa.

• Tykkään
MatteBerg
  • Laddar…
M MatteBerg sanoi:
Se on myös yksi vaihtoehto. Voitko suositella liimaa, joka sekä tarttuu nopeasti, jolloin sitä ei tarvitse pitää paikallaan kuivumisen aikana, että ei repäise irti puolta seinää, jos haluaa poistaa listat?
En tiedä, miten se on, kun repii, mutta nopeasti tarttuvia liimoja on paljon. Katso lähin rakennusliike tai clas i sjön tai muu kauppa.

Aja spikikiila.
Kaksi valkoista spikpluggia, joissa on metalliruuvit.

M MatteBerg sanoi:
Olemme tekemässä pientä fixausta sisustetussa kellarissa. Joissakin huoneissa on muovilistoja, jotka eivät ole kovin kauniita, ja yhdessä käytävässä ei ole listoja lainkaan. Joten olemme ajatelleet asentaa uudet puulistat. Seinät ovat betoniset, joten pohdin, miten ne kiinnitettäisiin. Tulppa+ruuvi taitaa olla se, mihin kallistumme, mutta mietin toista (ehkä aivan hullua) vaihtoehtoa. Poraa reikä, tulppaa puutapilla ja sitten naulataan siihen. Valkoisten listojen ja valkoisten viimeistelynaulojen kanssa se on vähemmän näkyvissä kuin ruuvin kanssa, ajattelin. Onko tämä mahdollista vai onko se vain paljon ongelmia? Homevaara? Vaikea sovittaa tulppaa? Ei pysy hyvin? Vai onko muita mahdollisia ongelmia?
Olen tehnyt juuri näin, 10 mm pyörötappi kiinnitetty PL 600:lla reikään.. toimii loistavasti. Helpoin tapa on mitata listasta (takapuoli) mihin tulppa tulee. Poraan 2,5 mm poralla tietääkseni mihin laittaa viimeistelynaulan.

Kommentti siitä, että liitoksen puutapit ovat kovia, pitää paikkansa. Osta mäntypyörötankoja ja sahaa sopivan kokoisiksi paloiksi. Löytyy mistä tahansa rakennustarvikeliikkeestä.

Naulojen lyöminen koivutappeihin oli yleistä 50-luvulla. Naulat lyödään päätypuuhun, joten ei ole ongelma, että koivu on kovaa.

En ole koskaan tehnyt sitä itse, mutta olen usein nähnyt sitä tehtävän vanhemmissa taloissa.

richardtenggren
Cheesen
M MatteBerg sanoi:
Olemme tekemässä pientä korjausta viimeisteltyyn kellariin. Joissakin huoneissa on muovilistoja, jotka eivät ole kovin kauniita, ja eräässä käytävässä listat puuttuvat kokonaan. Joten olemme ajatelleet asentaa uudet puulistat. Seinät ovat betonia, joten pohdin hieman, miten ne kiinnitetään. Proppu+ruuvi on se, mihin kallistun eniten, mutta mietin toista (ehkä täysin hullua) vaihtoehtoa. Porata reikä, asentaa puutappi ja sitten naulata siihen. Valkoisten listojen ja valkoisten dyckert-naulojen avulla se olisi vähemmän näkyvissä kuin ruuvi, ajattelin. Onko tämä mahdollista vai vain pelkästään ongelmia? Homehtumisvaara? Vaikeaa sovittaa tappi? Pysyvätkö huonosti? Tai onko muita mahdollisia ongelmia?
Viimeisessä vuokra-asunnossani kattolista oli naulattu dyckert-naulalla suoraan betoniin. Se pysyi kuin kallio. Uskon, että se oli 18ga, jolla se oli naulattu.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.