12 612 lukukertaa ·
39 vastausta
13k lukukertaa
39 vastausta
Nariseva portaikko
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tarkoitatko, että narina lakkaa, kun kiinnität pystysuoran tapin sillä tavalla?
Onko askelma massiivipuuta? Useimmat vanhemmat portaat, joissa on jalopuusta tehty askelnokka ja linoleummatto, yleensä sisältävät ytimen jostakin pehmeämmästä männystä tai vastaavasta, joka joustaa kunnolla kuormituksen alla. Tämä voidaan parhaiten tutkia mittaamalla taipumaa lainaamalla sopivan painava perheenjäsen ja käyttää viivoitinta (etäisyys askelman alle kuormitettuna ja ilman kuormitusta).
Voimme olettaa, että askelma joustaa liikaa. Mitä toimenpidevaihtoehtoja meillä on? Poikani voi kävellä ilman ongelmia, mutta kun suuri isä, joka painaa 80 kg, tulee paikalle, niin silloin se alkaa narista.M myrstack sanoi:Onko askelmassiivipuuta? Useimmissa vanhemmissa portaissa, joissa on jalopuusta tehty askelpää sekä linoleumimatto, on yleensä ytimessä jokin pehmeämpi mänty tai vastaava materiaali, joka joustaa kunnolla kuormituksen alla. Tämä tutkitaan parhaiten mittaamalla askelmien taivutusta käyttämällä sopivan painavaa perheenjäsentä ja viivoitinta (etäisyys askelmaan kuormitettuna ja ilman kuormitusta).
Olen samassa tilanteessa portaikkoni kanssa, joten toivoisin tietäväni parhaan ratkaisun. Olen tähän mennessä vähentänyt natinaa ruuviliimatulla tukipalalla, joka jäykistää rakennetta. Olen kokeillut kirjoittaa kiinni tiettyjä askelmia alapuolelta ja vinosti vangstycketiin, mutta silti minulla on hieman natinaa jäljellä. Enemmän ruuveja tai muuta voi vähentää sitä hieman, mutta luulen, että perusongelma johtuu joustavista askelmista yhdistettynä siihen, miten askelman kiinnitys on tehty.
Sinun tapauksessasi testaisin korvata muutaman askelman alla olevan listan jollakin ruuviliimatulla ylöspäin, joka jäykistää askelmaa, ja katsoisin, mitä tuloksia se antaa.
Sinun tapauksessasi testaisin korvata muutaman askelman alla olevan listan jollakin ruuviliimatulla ylöspäin, joka jäykistää askelmaa, ja katsoisin, mitä tuloksia se antaa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Askelmatot koostuvat todennäköisesti jostain yhteenliitetystä materiaalista. Ehkä liimaus on pettänyt. Tämän selvittäminen ja mahdollisesti askelmattojen vaihtaminen on laaja projekti. Mieluiten pitäisi purkaa koko portaikko. Siksi voi olla syytä kokeilla sitä, mitä @myrstack ehdottaa, eli ruuvata ja liimata säännellyn lankun pystyasennossa askelmattojen alle. Tämä pitäisi riittää 35x70 mm puutavaralla.
Helvetin huonosti tehty porras. Mitä maksaa vaihtaa roska, 20 tonnia?
Olen kokeillut kiinnittää alareunaan askelmaa, toki 45x15 tyyppiä. Ei tehnyt eroa, mutta voi olla että olin myös huono kiinnittämään. Tuntui kuitenkin, että se oli melko tiukasti kiinni sen jälkeen. Se oli kiinnitetty ruuveilla molemmissa jalkalistoissa ja 2 ruuvia askelman alla. Ehkä sen pitäisi olla kiinni vain askelmassa, jos jalkalistan ruuvi teki ongelmia.
Voiko palkata jonkun asiantuntijan vai onko tämä se tie, jota täytyy kulkea? Eli tee-se-itse-menetelmä tai vaihtaa askelmat.
Olen kokeillut kiinnittää alareunaan askelmaa, toki 45x15 tyyppiä. Ei tehnyt eroa, mutta voi olla että olin myös huono kiinnittämään. Tuntui kuitenkin, että se oli melko tiukasti kiinni sen jälkeen. Se oli kiinnitetty ruuveilla molemmissa jalkalistoissa ja 2 ruuvia askelman alla. Ehkä sen pitäisi olla kiinni vain askelmassa, jos jalkalistan ruuvi teki ongelmia.
Voiko palkata jonkun asiantuntijan vai onko tämä se tie, jota täytyy kulkea? Eli tee-se-itse-menetelmä tai vaihtaa askelmat.
Ristikko on hyvin ruuvattu kiinni jouseen, joten yritä irrottaa ruuvit sieltä, jotta voit taittaa ristikkoa sivuun. Sen takana on todennäköisesti yksi tai kaksi ruuvia, jotka menevät juoksun läpi ja sisään askelmaan, kiristä ruuvit niin paljon kuin voit. Toisella puolella, joka on seinää vasten, et tietenkään pääse käsiksi ruuveihin muuten kuin ottamalla portaat alas. Poratessasi esimerkiksi neljä tai viisi 10 mm reikää kulmaan askelman ja jousen väliin ja iskemällä sisään liimattuja puutappeja, voit tehdä sen myös toisella puolella, uskon, että portaat hiljenevät sillä tavalla.