4 571 lukukertaa ·
10 vastausta
5k lukukertaa
10 vastausta
Näkymättömät saumat lastulevyseinään?
Jäsen
· Västra Götaland
· 43 viestiä
Olen tehnyt erittäin yksinkertaisen tv-huoneen kellariin, olen asentanut kehikot ja lastulevyt ja mietin nyt, miten saada saumat siistiksi? Pätevätkö tasoitus ja hionta, vai onko olemassa jokin fiksu tapa saada saumat katoamaan? Ajattelin maalata, tuntuu turhalta tapetoida...
Joissakin paikoissa näyttää siltä, että yksi lastulevy on hieman "jännitetty", joten se on varmasti 3-4 mm korkeusero seuraavaan lastulevyyn. Onko mahdollista korjata ilman, että ottaa sen alas ja laittaa uuden? En ole kovin tarkka ulkonäön suhteen, mutta jos se on helppo korjata, se voisi olla mielenkiintoista
Joissakin paikoissa näyttää siltä, että yksi lastulevy on hieman "jännitetty", joten se on varmasti 3-4 mm korkeusero seuraavaan lastulevyyn. Onko mahdollista korjata ilman, että ottaa sen alas ja laittaa uuden? En ole kovin tarkka ulkonäön suhteen, mutta jos se on helppo korjata, se voisi olla mielenkiintoista
Joo, täytyy kyllä kitata ja hioa, ja laittaa maaliremmi kuten mats_o sanoo. Ne 3-4 millimetriä saa kyllä kitattua pois tarpeeksi leveällä lastalla (Tee hyvin laaja kaari tyyliin), muuten voisi olla idea käydä saumat läpi epäkeskohiomakoneella ennen kuin kitataan.
Jäsen
· Västra Götaland
· 43 viestiä
Olen nyt tasoittanut, käytin maaliremmaria. Toimi odotettua paremmin, ja tuntuu siltä, että siitä tulee täysin tasainen ja siisti ennen maalausta. Ajattelin lisäksi käyttää täysmattamaalia...
Riski on suuri, että saumat tulevat näkyviin keväällä, kun ilmankosteus on alhaisempi. Asuin talossa, jossa oli erilaisia puukuitulevyjä muutamassa huoneessa, Tretex ja lastulevyjä. Maalaus tai tapetointi eivät toimineet, saumat tulivat näkyviin poikkeuksetta joka kevät. Kipsilevyt ratkaisivat ongelman.
P
Peter_K
Jäsen
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 viestiä
Peter_K
Jäsen
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 viestiä
Ajoin teipillä ja pakkelilla, ja kun se näytti hyvältä, liimasimme ohuen, sileän lasikuitukankaan, joka maalattiin. Näyttää hyvältä 1 vuoden jälkeen ilman näkyviä halkeamia missään.
Paperinauhat ovat ilmeisesti vahvempia kuin lasikuitu, joka venyy helposti vähän.
Paperinauhat ovat ilmeisesti vahvempia kuin lasikuitu, joka venyy helposti vähän.
Muuten lastulevy on yleensä toivoton kun on kyse siisteistä saumoista. Ne halkeavat useimmiten! Talossani on valitettavasti lastulevyä kaikkialla, kunnostimme kaiken muuttaessamme tänne, mutta ensimmäinen kevät... silloin saumat ikkunan ja oven ylä/alaosassa antoivat periksi, "nousivat selkään" ja jonkin ajan kuluttua ilmestyi muutama mukava selkä olohuoneessa.
Voin lisätä, että laitoin 3 lasikuitua jokaiseen saumaan yrittääkseni pitää vastaan. Mutta ei - paisuvan/kutistuvan puun voima on valtava.
Neuvoni on aina välttää lastulevyä pintakerroksen alla!
Ruuvikiinnityksenä kipsilevyn takana - okei. Mutta ei koskaan pelkkää lastulevyä.
Voin lisätä, että laitoin 3 lasikuitua jokaiseen saumaan yrittääkseni pitää vastaan. Mutta ei - paisuvan/kutistuvan puun voima on valtava.
Neuvoni on aina välttää lastulevyä pintakerroksen alla!
Ruuvikiinnityksenä kipsilevyn takana - okei. Mutta ei koskaan pelkkää lastulevyä.
Joskus voi auttaa, jos saumojen takana on myös lastulevy, liimaliimattu, säännön sijasta. Ajatuksena on, että se vähentää liikettä, kun samalla mtrl on takana. Se on toiminut minulle monissa "kattvindar"...
Hmm, se voi varmasti toimia.Mäster sanoi:
Inhoan yksinkertaisesti lastulevyjä vain
Kuitujen nousu kun maalaa/tapetoi, halkeaa helposti saumoista... ei, olen kyllä kipsimies!
Jäsen
· Västra Götaland
· 43 viestiä
Olen nyt myös käyttänyt lasikuitukangasta ja toivon, että se antaa hieman kestävämmän ja siistimmän pinnan. On mielenkiintoista nähdä, millaiseksi kaikki muuttuu, kun se on valmismaalattu 
Klikkaa tästä vastataksesi