Z zingo sanoi:
Kiitos!

Se oli helppoa. Kivet eivät tarttuneet toisiinsa. Keskustelu toimittajan kanssa selvensi myös, että tulenkestävää laastia tulisi käyttää vain, kun kivet liitetään vaakasuunnassa päällekkäin ja pystysuorissa saumoissa. Yrittää rakentaa kaari tulenkestävällä laastilla ei siis ole hyvä idea. Se kuivuu uskomattoman hitaasti eikä siitä tule vahvoja saumoja ollenkaan.

Haluan väittää, että ei ole vieläkään ketään, joka varmasti tietäisi, mikä on täysin oikea laasti, koska maassamme ei ole niin monta ulkona käytettävää uunia, jotka ovat olleet käytössä monta vuodenaikaa suurilla lämpötilan vaihteluilla (miinus 20:stä +400:een).

Mutta on olemassa sekoitus nimeltä ”homebrew” (kotikasvatettu), jota amerikkalaiset ovat käyttäneet ja joka vaikuttaa toimivan hyvin. Siitä on joitakin variaatioita ja se, jonka päätin käyttää, oli:

4-5 osaa hiekkalaatikkohiekkaa (Byggmax/Jula)
1 osa sammutettua kalkkia (Granngården)
1 osa sementtiä (Byggmax)
1 osa kaakeliuunisavea (Sunda byggvaror)

Sulkeissa olen kirjoittanut ne toimittajat, joista löysin alhaisimman hinnan. Kaakeliuunisavea on vaikeaa edes löytää.

On myös joitakin toimittajia, jotka väittävät, että heillä on valmiita sekoituksia, joiden pitäisi toimia. Mutta soitin ympäriinsä melko paljon ja puhuin yritysten ”asiantuntijoiden” kanssa, jotka kaikki vaikuttivat hyvin epävarmoilta juuri siksi, että kokemusta on liian vähän.

”Homebrewin” hyvä puoli on, että se toimi erinomaisesti muuraamisessa ja oli huomattavasti halvempaa (viidesosan hintainen) kuin valmiit erikoissekoitukset, jotka eivät ehkä edes toimi. Nyt jää nähtäväksi, miten se kestää polttamista ja kylmiä talvia.
Upea uuni!

Pompeijin-vierailun jälkeen viime kuussa puoliso alkoi yllättäen olla hyvin kiinnostunut ulkokeittiöstä pompeijilaisessa tyylissä, ja syötyään muutamia napolilaisia pizzoja, puu-uuni on itsestään selvä osa tätä keittiötä! 😁

Olen myös löytänyt ja nähnyt Artisan Made pizzauunin sarjan, mutta minulla on muutamia kysymyksiä sinulle.

Miten homebrew laasti on kestänyt nyt muutaman vuoden jälkeen?
Jos rakentaisit sen uudelleen, mitä tekisit toisin tai mukauttaisit?
Millä eristät?
Mitkä ovat mitat kupolille, savupiipulle ja aukolle?

Erittäin hieno rakennelma!

Kiitos!

En ole ehtinyt käyttää uunia enempää kuin viisi kertaa, koska aloitin heti uusia projekteja, kuten esimerkiksi ladon rakentamisen 😆

Olen kuitenkin tarkistanut ja "tuntenut" rakentamista melko usein, enkä ole nähnyt mitään ikäviä yllätyksiä. Talvella meillä oli 15–18 astetta pakkasta parin viikon ajan. Kupoliin on satanut ajoittain ja se on kokenut korkeita lämpötiloja. Mutta se näyttää samalta kuin silloin, kun rakensin sen.

Ostin silikaattimaalia Hornbachista. Se piti sekoittaa johonkin kalliiseen nesteeseen. Mutta uskalsin kokeilla ilman sitä. Ja se on pysynyt kuin kiinni kivessä, eikä algit ole kasvaneet tai maali irronnut mistään, säästä huolimatta. Joten ne arvostelut, joita näkee Hornbachin verkkosivulla, tuntuvat oudolta.

Olen eristänyt noin 10 cm vermikuliitilla kupolin ja 15 cm vermikuliitilla laatan alla.

Ainoa, mitä tekisin toisin, on laatan kaltevuus. En ajatellut, että sadevesi voi puhaltaa uuniin, kun sataa sivuilta. Joten minun olisi pitänyt kallistaa laattaa pari astetta ulospäin. Nyt olen rakentanut sääsuojan, joka estää 99 % kaikesta vedestä. Ja se kuivuu nopeasti, kun polttaa hieman.

Voin mitata kupolin ja muuta tänä iltana.
Palaan asiaan.

Tämä voi olla jotain hienointa, mitä olen nähnyt täällä Byggahusissa. Ja ehkä myös Youtubessa!

Kiitos, että jaat kanssamme ensiluokkaisen projektisi ja vieläpä niin hyvällä dokumentaatiolla! Pidin siitä, että kuvat oli otettu ”kiinteästi asennetulla” kameralla.

Onko sinulla yksityiskohtaisia kuvia tai lähikuvia savupiipusta? Miten se on toiminut, evakuoiko se savun hyvin?

Pidän siitä, että olet tehnyt ison ”manlucka”, helpon pääsyn vuoksi tarkastuksia ja mahdollisia korjauksia varten?

Miten mittaat lämpötilaa?

Ehkä ei perinteisesti, mutta voisiko jokin heijastin lyhentää lämmitys- / kypsennysaikaa?

Taaskin, mukava nähdä, hyvää työtä!

V Vardagsrum sanoi:
Tämä voi olla yksi hienoimmista asioista, mitä olen nähnyt täällä Byggahusissa. Ja ehkä myös Youtubessa!

Kiitos, että jaat kanssamme ensiluokkaisen projektisi ja vielä näin hyvin dokumentoituna! Pidin siitä, että ottamasi kuvat tulivat ”kiinteästi asennetulta” kameralta.

Onko sinulla yksityiskohtaisia tai lähikuvia savupiipusta? Miten se on toiminut, evakuoiko se savun hyvin?

Pidin siitä, että olet tehnyt ison ”manluckan”, helppo pääsy tarkastuksissa ja mahdollisissa korjauksissa?

Miten mittaat lämpötilan?

Ehkä ei perinteisesti, mutta voisiko jonkinlainen heijastin lyhentää lämmitys- / kypsennysaikaa?

Jälleen kerran, hauska nähdä, hyvää työtä!
Kiitos! Kivat sanat 😃

Mielestäni savupiippu toimii aika hyvin, mutta en ole vielä kokeillut tarpeeksi monta kertaa.
Suon itselleni BOSCH IR-termometrin. Se löytyy Julasta: https://www.jula.se/catalog/verktyg...nstrument/ir-termometrar/ir-termometer-026399

Ei ole juuri nyt lähikuvia, mutta voin ottaa muutaman illalla 😊 Siellä ovat saumat alkaneet murentua, koska käytin tavallista laastia. En ollut homebrewiä enää jäljellä ja otin pienen riskin. Tai sitten sekoitin huonosti.

Ehkä heijastin voisi toimia hyvin. Mielenkiintoinen ajatus.

Ajoitko tavallista B:tä vai C-sementtiä piippuun, tarkoitatko?

En ymmärrä, miksi saumausaineesi murenee.. Edellyttäen, että olet tehnyt hyvää työtä, ja siltä se todella näyttää!

Paitsi tammen polttamista, joka ei ole tarpeeksi kuiva (2-3 kesää), niin yleensä (tahaton sanaleikki) ei saumausaine murru merkittävästi.

Uskoni mukaan saumausaineen mureneminen ajan myötä johtuu pääasiassa kolmesta eri syystä:

1: Aggressiivinen ja kiireinen nuohooja, jolla on liian iso harjoja ja liian raskas paino, joka heitetään alas niin, että koko savukanava vain kaikaa. Silloin lopulta irtoaa sekä saumausaine että mahdollisesti rappaus.

2: Savukaasujen aiheuttama kondensaatiovettä liian alhaisissa lämpötiloissa. Ongelma pahenee sitä kosteammaksi polttopuut ovat ja mitä kylmempi savupiippu savun pitää kulkea. Jos laitat 15 kg polttopuita, joiden kosteuspitoisuus on esim. 30 %, niin se on 4,5 litraa ”vettä”, joka pitää kulkea savupiipun läpi. Jos laitat polttopuita, joiden kosteuspitoisuus on 18 %, niin se on 2,7 litraa, joka on poistuttava.

Jos savupiipun yläosa on liian kylmä, niin vesihöyry kondensoituu ja valuu alas sisäpuolella.

Kondensaatti sisältää lisäksi paljon epämiellyttäviä aineita, kuten rikkiyhdisteitä, jotka ovat suoraan syövyttäviä laastia varten.

3: Ylhäältä tunkeutuva kosteus sateen/lumen muodossa. Jos savupiippua ei käytetä kovin usein, se ei ehdi kuivua tarpeeksi. Tällöin se voi murentua pakkasrapautumisen vuoksi. Useimmiten ei kuitenkaan ongelmana niille, jotka säännöllisesti polttavat polttopuita/pellettejä.

Nyt puhun "tavallisista" savupiipuista kiinteän polttoaineen kattiloille, on lisättävä, mutta en voi nähdä, että niissä olisi mitään periaatteellista eroa.

Kohta 1 ei tule sinulle kyseeseen, koska aiot noota itse 😊

Kohta 2 ei myöskään tule sinulle kyseeseen, koska ymmärrät polttaa vain kuivaa puuta, ja savukaasut erittäin lyhyessä savupiipussa ovat erittäin kuumia.

Kohta 3 ei myöskään tule sinulle kysymykseen, sillä ymmärsit tehdä katon savupiipun päälle.

Ainoa, mitä tällä hetkellä voisin kuvitella voivan olla tulevaisuudessa ongelma, on savukaasujesi lämpötila. Tuntuu siltä, että niiden lämpötila saattaa olla erittäin korkea polttopuun ja määrän mukaan?

Nyt "sisäänrakennettu" savukaasumittari rumenisi uunissa, mutta olisi hyvä varmistaa, mikä lämpötila on, jonka lähetät savupiipun läpi. Voit kokeilla ripustaa lihamittarin alas savupiippuun, kun käytät uunia ja nähdä, mihin päädyt.

Savupiiput sietävät paljon, mutta yli 350° en ainakaan itse suosittele menemään savukaasulämpötilassa.

Mutta niin kauan kuin sinulla on hyvä hapen saanti (älä koskaan polttaa hitaasti), kuivaa puuta, hyvä veto ilman liian korkeaa savukaasulämpötilaa, uskon, että se toimii hienosti. Kunhan olet rauhallinen uunin lämmitysvaiheessa!

Niin hienolla uunilla kuin omasi, olisin lämmittänyt sen hitaasti, aloittanut ohuilla tikkuilla ja odottanut hiilloskerroksen muodostumista, sitten lisännyt hieman paksumpaa, odottanut, lisännyt vielä hieman paksumpaa jne. Talvella olisin aloittanut hyvin varovasti.

En olisi myöskään epäröinyt polttaa kuusta tai mäntyä siinä, mistä olet saanut tiedot, että ne sisältäisivät suuren määrän happoa?

Kuitenkin ne lajit kipinöivät, ja ehkä et halua enempää tuhkia tai puunlastuja pizzaasi kuin tarpeellista 🙂 Mutta sytyttämiseen en olisi ujo niiden suhteen. Tietenkin se riippuu myös käyttötiheydestä!

Haapa ja leppä ovat myös mukavia polttaa, ja suosittelen kokeilemaan. Ne eivät tarjoa yhtä paljon lämpöä kuin koivu kilogrammaa kohden, mutta ne palavat rauhallisesti ja tasaisesti ja jättävät hyvin vähän nokea/tärpättiä. Jotkut sanovat, että haapa jopa polttaa pois nokea.

No, en aio enää jatkaa jankutusta puusta tai savupiipuista, mutta halusin lisätä vähän vakuutuksiani niin toivon, että sinä ja upea uunisi voitte hyödyntää jotakin niistä.

Kysymys kuitenkin, onko se siis lämpötila itse pohjalevystä, joka halutaan mitata, kun aloitetaan tällaisten herkkujen paahtaminen, vai vaikuttaako myös ilman lämpötila?

Ja viimeinen ja kaikkein tärkein kysymys:

Tuleeko siitä hyviä pizzoja? 😉

V Vardagsrum sanoi:
Ajoitko tavallisella B:llä vai C-sementillä savupiippuun tarkoitatko?

En näe miksi sinun saumat murenevat.. Edellyttäen, että olet tehnyt hyvää työtä ja siltä se todella näyttää!

Paitsi polttamalla tammea, joka ei ole kuivunut tarpeeksi kauan (2-3 kesää), niin ei tavallisesti (pakollinen sanaleikki) laasti murru merkittävästi.

Se, että laasti murenee ajan myötä, johtuu nöyrän mielipiteeni mukaan kolmesta eri asiasta:

1: aggressiivinen ja stressaantunut nuohooja, joka käyttää liian suurta nuohouspainoa ja heittää sen alas niin, että se vain soi koko savukanavassa. Silloin lopulta sekä laasti että mahdollinen rappaus irtoavat.

2: Kondensaatin erittyminen savukaasuista, joiden lämpötila on liian alhainen. Ongelma pahenee, mitä kosteampaa puu on ja mitä kylmempi savupiippu, kun savukaasut kulkevat sen läpi. Jos laitat 15 kg puuta, jonka kosteuspitoisuus on esimerkiksi 30 %, niin se on 4,5 litraa ”vettä”, joka kulkee savupiipun läpi. Jos laitat puuta, joka on 18 %, niin se on 2,7 litraa, joka pitää saada poistumaan.

Jos savupiipun huippu on liian kylmä, niin vesihöyry kondensoituu ja valuu sisäpuolelle.

Kondensaatti sisältää lisäksi monia epämiellyttäviä aineita, muun muassa rikkipitoisia aineita, jotka ovat suoraan syövyttäviä laastille.

3: Ylhäältä tuleva kosteus sateen/lumen muodossa. Jos savupiippua ei käytetä kovin usein, se ei ehdi kuivua tarpeeksi. Silloin se voi murentua jäätymisräjähdyksestä. Usein tämä ei ole ongelma niille, jotka polttavat puuta/pellettejä säännöllisesti.

Nyt puhun ”tavallisista” savupiipuista kiinteiden polttoaineiden kattiloissa, mutta en näe, että niissä olisi mitään periaatteellista eroa.

Kohta 1 ei koske sinua, koska tulet nuohomaan itse 😊

Kohta 2 ei koske sinua, koska ymmärrät polttaa vain kuivalla puulla ja savukaasut ovat erittäin kuumia lyhyessä savupiipussasi.

Kohta 3 ei koske myöskään sinua, koska ymmärsit rakentaa katon savupiipun ylle.

Ainoa, mitä voin tällä hetkellä arvata mahdollisesti tulevaisuudessa ongelmaksi, on savukaasujen lämpötila. Tuntuu siltä, että ne voivat riippuen puusta ja puumäärästä olla erittäin korkeat?

Nyt "sisäänrakennettu" savukaasumittari rumenisi uunia, mutta olisi hyvä varmistaa, mitä lämpötilaa todella lähetät savupiipun kautta ulos. Voit kokeilla laittaa paistomittarin hieman savupiipun sisään, kun käytät uunia joskus ja katsoa, missä lämpötila on.

Savupiiput kestävät paljon, mutta yli 350° ei mielestäni pitäisi mennä savukaasulämpötilassa.

Mutta niin kauan kuin sinulla on hyvä hapen saanti (älä polta päästäen tule liikaa), kuiva puu, hyvä veto ilman liian korkeaa savukaasulämpötilaa, luulen, että se toimii hienosti. Kunhan otat sen rauhallisesti uunin lämmitysvaiheessa!

Niin kauniin uunin kuin sinulla, polttaisin sitä hitaasti, aloittamalla hienoilla tikkuilla ja odottaisin hiilloskerrosta, sitten lisäämällä hieman karkeampaa, odottaisin, lisäisin vielä hieman karkeampaa ja niin edelleen. Talvella olisin käynnistänyt sen erittäin varovasti.

En sitten välttäisi polttaa kuusta tai mäntyä siinä, mistä olet saanut tiedon, että nämä sisältäisivät jonkin suuremman määrän happoa?

Kuitenkin niissä puulajeissa kipinöitä lentää, ja et ehkä halua enempää tuhkaa tai puulastuja pizzaasi kuin tarpeen 🙂 Mutta sytyttämiseen käyttäisin niitä ilman ujoutta. Mutta se riippuu tietysti myös käyttöhitaudesta!

Haapa ja leppä voivat olla hienoja polttaessa, suosittelen kokeilemaan niitä. Ne eivät anna aivan niin paljon lämpöä kuin koivu per kg, mutta ne palavat tasaisesti ja rauhallisesti ja jättävät vähän nokea/tärpöttä. Jotkut sanovat, että haapa jopa polttaa nokea pois.

Noh, en nyt halua jankata puusta tai savupiipuista tämän enempää, mutta halusin jakaa joitakin vakaumuksiani, toivon sitten, että sinä ja hieno uunisi voitte hyötyä niistä jollakin tavalla.

Yksi kysymys kuitenkin, onko se itse pohjakiven lämpötila, joka halutaan mitata kun alkaa leipomaan näitä herkkuja, vai vaikuttaako myös ilman lämpötila?

Ja se viimeinen ja kaikkein tärkein kysymys:

Tuleeko hyviä pizzoja? 😉
Tein omaa seosta, jossa oli sementtiä ja hiekkaa, käytin tyyliin viimeiset palat pusseista saadakseni mitään savupiippua ollenkaan. Se oli viimeinen vaihe. Joten olin alusta alkaen ajatellut muuraavani sen uudelleen.

En tiedä läheskään niin paljon kuin sinä savukaasuista, savupiipuista ja laastista. Olen koonnut yhteen löytämäni faktat ja tullut pakotetuksi oppimaan niitä vuosien varrella.

Ja olen polttanut juuri kuten kuvailet. Ensin ohuita tikkuja, sitten hieman karkeampaa, kunnes tuli pärjää itse. Sitten täytän jatkuvasti lisää puuta kasvavassa paksuudessa, kunnes se on käynnissä kunnolla.

Kyllä, se on pohjakivi, jonka mittaan, ennen kuin laitan pizzat sisään, koska ilmeisesti niin pitää tehdä saadakseen rapeat, nopeasti kuumenevat pohjat. Sitten siirrän härden toiseen reunaan ja poltan vielä enemmän niin, että kuuma ilma paiskautuu pizzan pinnalle ja lämmittää sitä yhtä intensiivisesti.

Pizzat ovat erittäin hyviä. Mutta en ole ehtinyt kokeilla taikinaa/nostatusta, jotta taikina olisi hyvä. Se on vähintään yhtä tärkeää kuin hyvä uuni 🤓

Z zingo sanoi:
Kiitos!

En ole ehtinyt käyttää uunia enempää kuin viisi kertaa, koska aloitin heti uusia projekteja, kuten esimerkiksi rakentaa lado 😆

Olen kuitenkin tarkastellut ja "tunnetellut" rakennelmaa paljon, enkä ole nähnyt mitään ikävää. Talvella meillä oli 15-18 astetta pakkasta parin viikon ajan. Kupoliin on satanut vuorotellen, ja se on kokenut korkeita lämpötiloja. Mutta se näyttää samalta kuin rakentaessani sen.

Ostin silikaattimaalia Hornbachista. Se piti sekoittaa jonkun kalliin nesteen kanssa. Mutta otin riskin, etten sekoita sitä. Ja se on pysynyt erinomaisesti paikallaan eikä ole kasvanut mitään levää tai irronnut mistään, huolimatta säästä. Joten ne arviot joita näkee Hornbachin verkkosivuilla tuntuvat kummallisilta.

Olen eristänyt noin 10 cm vermikuliittiä kupolin päällä ja 15 cm vermikuliittiä levyn alla.

Ainoa, mitä olisin tehnyt toisin, on levyn kallistus. En ajatellut, että sadevesi voi valua uuniin, kun tuuli tuo sitä sivulta. Joten olisin voinut kallistaa levyä pari astetta ulospäin. Nyt rakensin säänsuojan, joka vie 99 % kaikesta vedestä. Ja se kuivaa nopeasti, kun sytyttää pienen tulen.

Voin mitata kupolin ja muuta illalla.
Palaan asiaan.
Kiitos vastauksesta!

Kuulostaa järkevältä kallistaa levy hieman veden valumiseksi. Täällä Skånessa talvet ovat enimmäkseen sadetta ja tuulta, joten otan sen huomioon.

Oletko koskaan miettinyt käyttää keraamista huopaa eristeenä, ja jos olet, mikä sai sinut valitsemaan jotain muuta?

Odotan innolla mittojasi! 😁

Ultram4 Ultram4 sanoi:
Kiitos vastauksesta!

Kuulostaa järkevältä kallistaa levyä hieman veden poistumista varten. Täällä Skånessa talvi on enimmäkseen sadetta ja tuulta, joten otan tämän toiminnon mukaan.

Oletko koskaan harkinnut käyttää keraamista huopaa eristykseen ja jos, miksi valitsit jotain muuta?

Odotan innolla mittojasi! 😁
Aukko 54 leveä, 32 korkea
Kupu 130 ulkohalkaisija, 97 sisä.
Savupiippu 40 leveä, 30 korkea, mutta aion jatkossa rakentaa sen 50-60 korkeaksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.