17 516 lukukertaa ·
22 vastausta
18k lukukertaa
22 vastausta
Näin rakensin pizzauunini
Nyt voin katsoa, että pizzauuniprojektini on valmis ja on aika siirtyä elämässä eteenpäin 😄
Kupolimainen uuni on rakennettu viistetystä tulitiilestä ja ohuista saumoista, jotka tekevät siitä itsestään kantavan. Koko rakenteet betonilevyineen, muurilohkoineen ja kupoleineen painavat noin 3,5 tonnia ja sen rakentamiseen meni noin 180 tuntia, kokonaiskustannusten ollessa noin 27 000 kruunua. Kyllä, pizzat tulevat kalliiksi, mutta näen rakentamisen enimmäkseen mukavana lisänä elinympäristöön 😅
Olen kuvannut kaikki vaiheet ja tehnyt Youtube-videon, jossa on yksityiskohtainen kuvaus menettelytavasta, tekemistäni ostoksista ja kuinka kauan kukin vaihe kesti. Se löytyy täältä:
Ehkä tämä inspiroi jotain ja auttaa jotakuta eteenpäin omassa uuniprojektissaan 🍕
Kupolimainen uuni on rakennettu viistetystä tulitiilestä ja ohuista saumoista, jotka tekevät siitä itsestään kantavan. Koko rakenteet betonilevyineen, muurilohkoineen ja kupoleineen painavat noin 3,5 tonnia ja sen rakentamiseen meni noin 180 tuntia, kokonaiskustannusten ollessa noin 27 000 kruunua. Kyllä, pizzat tulevat kalliiksi, mutta näen rakentamisen enimmäkseen mukavana lisänä elinympäristöön 😅
Olen kuvannut kaikki vaiheet ja tehnyt Youtube-videon, jossa on yksityiskohtainen kuvaus menettelytavasta, tekemistäni ostoksista ja kuinka kauan kukin vaihe kesti. Se löytyy täältä:
Ehkä tämä inspiroi jotain ja auttaa jotakuta eteenpäin omassa uuniprojektissaan 🍕
Kiitos 😊 Paloa kestävät tiilet maksoivat 35 kr/kpl ja tarvitsin 250, joten se oli kolmannes kustannuksista. Sitten en valinnut halvimpia klinkkerilaattoja (niiden täytyhän olla myös pakkasenkestäviä). Ne maksoivat noin 2500 sis. toimituksen. Paloa kestävä laasti oli myös kallis, 3000 kr. Ehkä pitäisi vähentää se todellisista kustannuksista, koska en koskaan tarvinnut sitä.P Posselosse sanoi:
Loput kustannuksista ovat "vain kertyneet".
Bravissimo, mikä uuni 👍 👍Z zingo sanoi:Minun on nyt oletettava, että pizzauuni-projektini on valmis ja on aika siirtyä eteenpäin elämässä 😄
Kupolimainen uuni on rakennettu viistetyistä tulen kestävistä tiilistä ja ohuista saumoista, mikä tekee siitä käytännössä itseään kannattavan. Koko rakenne betonilevyillä, muurilohkoilla ja kupolilla painaa noin 3,5 tonnia ja sen rakentaminen kesti noin 180 tuntia, ja kokonaiskustannukset olivat noin 27.000 kruunua. Kyllä, niistä tulee kalliita pizzoja, mutta näen rakentamisen enimmäkseen mukavana osana elinympäristöä 😅
Olen kuvannut kaikki vaiheet ja tehnyt Youtube-videon, jossa on yksityiskohtainen kuvaus menettelytavasta, ostoksista ja ajasta, jonka kukin vaihe kesti. Se löytyy täältä: [media]
Ehkä tämä inspiroi jotakuta ja auttaa jotakuta eteenpäin omassa uuniprojektissaan 🍕
Mikä uskomaton työ olet tehnyt uunin (ja kattavan videon) parissa…isäsi täytyy hymyillä pizzojen taivaassa😉
Aiotko myös leipoa leipää ja valmistaa muita ruokia uunissa?? Odotan innolla videoita tästä😀
Kiitos!Roga1337 sanoi:
Kyllä, se oli perusteellinen projekti, mutta se oli koko ajan tyydyttävä, koska se tuntui olevan jotain pysyvää.
Onhan se työläs prosessi joka kerta, kun aikoo leipoa uunissa, joten se ei tule olemaan viikoittain. Mutta aion varmasti alkaa kokeilla taikinoita ja muuta, kun siltä tuntuu 😊 Palaan asiaan, kun alan tottua tekemiseen.
Ja rakentamista ei koskaan ollut tarkoitus tehdä uudeksi luvuksi ruoanlaitossa, vaan ensisijaisesti perusteelliseksi monumentiksi, jota voi käyttää myös muuhun 😌
👏👍 Vaikuttava perustaltaan ja tyylikäs rakennus sekä hieno dokumentointi!
On todella hyvä tietää, että se vie noin 200 tuntia, jotta en lähde itse yrittämään! 😁
Ostamalla palvelun ammattilaiselta voi sitten unohtaa uuden auton.
On todella hyvä tietää, että se vie noin 200 tuntia, jotta en lähde itse yrittämään! 😁
Ostamalla palvelun ammattilaiselta voi sitten unohtaa uuden auton.
Kiitos 😁Totte_S sanoi:
Se kesti 150 tuntia, jos en laske mukaan epäonnistuneen kupolin rakentamista, joka minun piti tehdä uudelleen. Kokeneempi rakentaja tekee sen varmasti nopeammin 😅
Olen vaikuttunut.
Minulla on yksi pohdinta, miten tajusit, että se oli väärä käytäntö? Missä meni pieleen? Ja toinen asia: mikä on oikea käytäntö?
Minulla on yksi pohdinta, miten tajusit, että se oli väärä käytäntö? Missä meni pieleen? Ja toinen asia: mikä on oikea käytäntö?
Kiitos!H Hakimannen76 sanoi:
Se oli helppoa. Kivet eivät kiinnittyneet toisiinsa. Keskustelu toimittajan kanssa selvensi myös, että tulenkestävää laastia tulee käyttää vain, kun kivet liitetään vaakasuoraan päällekkäin ja pystyliitoksissa. Valvontaholvin rakentaminen tulenkestävällä laastilla ei siis ole hyvä idea. Se kovettuu äärimmäisen hitaasti eikä synny vahvoja liitoksia tai niitä ei tule lainkaan.
Voisin väittää, että vielä ei tiedetä varmasti, mikä on täysin oikea laasti, koska maassamme ei ole montakaan uunia, joita on käytetty ulkona useita kausia suurilla lämpötilojen vaihteluilla (–20:sta +400:aan).
Mutta on olemassa sekoitus, jota kutsutaan "homebrew" (kotipoltto), jota amerikkalaiset ovat käyttäneet ja näyttäisi toimivan hyvin. Siitä on olemassa muutama versio, ja se, jota päätin käyttää, oli:
4-5 osaa hiekkalaatikkohiekkaa (Byggmax/Jula)
1 osa sammutettua kalkkia (Granngården)
1 osa sementtiä (Byggmax)
1 osa kaakelointisavea (Sunda byggvaror)
Sulkeissa olen kirjoittanut ne toimittajat, joilta löysin alhaisimman hinnan. Keraamista savea on vaikea löytää.
On myös joitakin toimittajia, jotka väittävät, että heillä on valmiita sekoituksia, jotka toimivat. Mutta soitin melko paljon läpi ja puhuin yritysten "asiantuntijoille", jotka kaikki vaikuttivat erittäin epävarmoilta juuri siksi, että kokemusta on liian vähän.
Hyvä puoli "homebrew":ssa on se, että se toimi erinomaisesti muuramiseen ja oli paljon halvempaa (viidesosa hinnasta) kuin mahdollisesti toimimattomat valmiit erikoisseokset. Nyt jää nähtäväksi, miten se kestää polttamista ja kylmiä talvia.
Arvostan vastaustasi. Vielä kerran, olen erittäin vaikuttunut rakennelmasi. Ajattelen myös, että tällainen uuni kuuluu oikeastaan Ruotsiin. Onhan Italian ja Ruotsin välillä eroa ilmastossa. Joka tapauksessa harkitsen tekeväni jotain samanlaista kuin sinä. Pizza on superherkullista. Olen syönyt paljon pizzoja, joten se on suuri kiinnostus.Z zingo sanoi:Kiitos!
Se oli helppoa. Kivet eivät tarttuneet toisiinsa. Keskustelu toimittajan kanssa selvensi myös, että tulenkestävä laasti tulee käyttää vain silloin, kun kivet liitetään vaakasuunnassa toistensa päälle ja laastia on pystysaumoissa. On siis huono idea yrittää rakentaa kaari tulenkestävällä laastilla. Se kovettuu erittäin hitaasti eikä synny vahvoja saumoja tai ei lainkaan.
Väittäisin, että kukaan ei vielä tiedä varmasti, mikä on täysin oikea laasti, koska maassamme ei ole niin paljon uuneja, joita on käytetty ulkotiloissa monta kautta suurilla lämpötilanvaihteluilla (–20:stä +400:aan).
Mutta on olemassa sekoitus, jota kutsutaan "homebrew" (kotipoltto), jota amerikkalaiset ovat käyttäneet ja joka näyttää toimivan hyvin. Siitä on useita versioita, ja valitsemani oli:
4-5 osaa hiekkalaatikkohiekkaa (Byggmax/Jula)
1 osa sammutettua kalkkia (Granngården)
1 osa sementtiä (Byggmax)
1 osa kaakelointisavea (Sunda byggvaror)
Sulkeissa olen kirjoittanut toimittajat, joilta löysin alhaisimman hinnan. Vaikea edes saada kaakelointisavea.
On myös joitakin toimittajia, jotka väittävät omaavansa valmiita sekoituksia, joiden pitäisi toimia. Mutta soitin aika paljon ja puhuin yritysten "asiantuntijoiden" kanssa, jotka kaikki vaikuttivat hyvin epävarmoilta juuri siksi, että kokemusta on liian vähän.
Hyvää "homebrew'ssa" on se, että se toimi itse asiassa erinomaisesti muuraukseen ja oli erittäin paljon halvempaa (viidesosan hinnasta) kuin valmiit erikoissekoitukset, jotka eivät ehkä edes toimi. Nyt jää nähtäväksi, kuinka se kestää polttoa ja kylmiä talvia.
Terveisin Jonas
Mukavaa. Kiitos jälleen.H Hakimannen76 sanoi:Arvostan vastaustasi. Taas kerran, olen erittäin vaikuttunut rakennelmastasi. Sitten, ajattelen, että tuollainen uuni oikeastaan kuuluu Ruotsiin. Onhan ilmasto eroavaisuus Italian ja Ruotsin välillä. Joka tapauksessa mietin rakentavani jotakin saman tyyliin kuin mitä sinä olet tehnyt. Pizza onhan todella herkullista. Olen syönyt monia pitsoja, joten se on suuri kiinnostus.
terv. Jonas
Palaa mielellään lisää kysymyksillä. Ja jos et asu kaukana Länsi-Ruotsista, ehkä voisit käydä ohi opintokäynnille 😁
Kuusi ja mänty sisältävät liikaa happoa ja kuluttavat laastia nopeammin. Lisäksi ne eivät muodosta merkittävää hiillosta, koska palavat niin nopeasti. Siksi esimerkiksi koivu sopii paremmin aivan kuten tavallisissa uuneissa ja kamiinoissa.H Hakimannen76 sanoi:

