Nyt voin katsoa, että pizzauuniprojektini on valmis ja on aika siirtyä elämässä eteenpäin 😄

Kupolimainen uuni on rakennettu viistetystä tulitiilestä ja ohuista saumoista, jotka tekevät siitä itsestään kantavan. Koko rakenteet betonilevyineen, muurilohkoineen ja kupoleineen painavat noin 3,5 tonnia ja sen rakentamiseen meni noin 180 tuntia, kokonaiskustannusten ollessa noin 27 000 kruunua. Kyllä, pizzat tulevat kalliiksi, mutta näen rakentamisen enimmäkseen mukavana lisänä elinympäristöön 😅

Olen kuvannut kaikki vaiheet ja tehnyt Youtube-videon, jossa on yksityiskohtainen kuvaus menettelytavasta, tekemistäni ostoksista ja kuinka kauan kukin vaihe kesti. Se löytyy täältä:

Ehkä tämä inspiroi jotain ja auttaa jotakuta eteenpäin omassa uuniprojektissaan 🍕
 
  • Kupolimainen pizzauuni rakennettuna tulenkestävistä tiilistä, edessä säilytystila polttopuille ja uuni metsän reunalla.
  • Kupolimallinen pizzauuni, tehty tulenkestävistä tiilistä ja ohuista saumoista, seisoo luonnon keskellä. Uunin alla on halkoja säilytystä varten.
  • Tykkään
  • Rakastan
  • Vau
Vardagsrum ja 48 muuta
  • Laddar…
P
Tyylikästä! Mitkä osat aiheuttivat eniten kustannuksia?
 
  • Tykkään
zingo
  • Laddar…
P Posselosse sanoi:
Hieno! Mitkä osat aiheuttivat eniten kustannuksia?
Kiitos 😊 Paloa kestävät tiilet maksoivat 35 kr/kpl ja tarvitsin 250, joten se oli kolmannes kustannuksista. Sitten en valinnut halvimpia klinkkerilaattoja (niiden täytyhän olla myös pakkasenkestäviä). Ne maksoivat noin 2500 sis. toimituksen. Paloa kestävä laasti oli myös kallis, 3000 kr. Ehkä pitäisi vähentää se todellisista kustannuksista, koska en koskaan tarvinnut sitä.

Loput kustannuksista ovat "vain kertyneet".
 
  • Tykkään
Posselosse
  • Laddar…
Z zingo sanoi:
Minun on nyt oletettava, että pizzauuni-projektini on valmis ja on aika siirtyä eteenpäin elämässä 😄

Kupolimainen uuni on rakennettu viistetyistä tulen kestävistä tiilistä ja ohuista saumoista, mikä tekee siitä käytännössä itseään kannattavan. Koko rakenne betonilevyillä, muurilohkoilla ja kupolilla painaa noin 3,5 tonnia ja sen rakentaminen kesti noin 180 tuntia, ja kokonaiskustannukset olivat noin 27.000 kruunua. Kyllä, niistä tulee kalliita pizzoja, mutta näen rakentamisen enimmäkseen mukavana osana elinympäristöä 😅

Olen kuvannut kaikki vaiheet ja tehnyt Youtube-videon, jossa on yksityiskohtainen kuvaus menettelytavasta, ostoksista ja ajasta, jonka kukin vaihe kesti. Se löytyy täältä: [media]
Ehkä tämä inspiroi jotakuta ja auttaa jotakuta eteenpäin omassa uuniprojektissaan 🍕
Bravissimo, mikä uuni 👍 👍
Mikä uskomaton työ olet tehnyt uunin (ja kattavan videon) parissa…isäsi täytyy hymyillä pizzojen taivaassa😉

Aiotko myös leipoa leipää ja valmistaa muita ruokia uunissa?? Odotan innolla videoita tästä😀
 
  • Tykkään
Batjan ja 2 muuta
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 sanoi:
Bravissimo, mikä uuni 👍 👍
Mikä uskomaton työ olet tehnyt uunin kanssa (ja yksityiskohtainen video)...isäsi täytyy hymyillä pizza taivaasta😉

Aiotko leipoa leipää sekä valmistaa muita ruokia uunissa myös?? Odotan innolla videoita tästä😀
Kiitos!

Kyllä, se oli perusteellinen projekti, mutta se oli koko ajan tyydyttävä, koska se tuntui olevan jotain pysyvää.

Onhan se työläs prosessi joka kerta, kun aikoo leipoa uunissa, joten se ei tule olemaan viikoittain. Mutta aion varmasti alkaa kokeilla taikinoita ja muuta, kun siltä tuntuu 😊 Palaan asiaan, kun alan tottua tekemiseen.

Ja rakentamista ei koskaan ollut tarkoitus tehdä uudeksi luvuksi ruoanlaitossa, vaan ensisijaisesti perusteelliseksi monumentiksi, jota voi käyttää myös muuhun 😌
 
  • Tykkään
Roga1337
  • Laddar…
N
Onnea!
Siellä voi valmistaa paljon herkkuja! 😋
 
  • Tykkään
zingo
  • Laddar…
Totte_S
👏👍 Vaikuttava perustaltaan ja tyylikäs rakennus sekä hieno dokumentointi!
On todella hyvä tietää, että se vie noin 200 tuntia, jotta en lähde itse yrittämään! 😁
Ostamalla palvelun ammattilaiselta voi sitten unohtaa uuden auton.
 
  • Tykkään
zingo
  • Laddar…
Totte_S Totte_S sanoi:
👏👍 Vaikuttavan perusteellinen ja tyylikäs rakennelma sekä hieno dokumentaatio!
Fantastista tietää, että siihen menee noin 200 tuntia, joten en itse lähde siihen! 😁
Osta tuo palvelu ammattilaisilta, niin voit unohtaa uuden auton.
Kiitos 😁

Se kesti 150 tuntia, jos en laske mukaan epäonnistuneen kupolin rakentamista, joka minun piti tehdä uudelleen. Kokeneempi rakentaja tekee sen varmasti nopeammin 😅
 
  • Tykkään
Mikedigitize
  • Laddar…
Olen vaikuttunut.

Minulla on yksi pohdinta, miten tajusit, että se oli väärä käytäntö? Missä meni pieleen? Ja toinen asia: mikä on oikea käytäntö?
 
H Hakimannen76 sanoi:
Olen vaikuttunut.

Minulla on kysymys, miten huomasit, että käytit väärää laastia? Mikä meni pieleen? Ja vielä yksi asia: mikä on oikea laasti?
Kiitos!

Se oli helppoa. Kivet eivät kiinnittyneet toisiinsa. Keskustelu toimittajan kanssa selvensi myös, että tulenkestävää laastia tulee käyttää vain, kun kivet liitetään vaakasuoraan päällekkäin ja pystyliitoksissa. Valvontaholvin rakentaminen tulenkestävällä laastilla ei siis ole hyvä idea. Se kovettuu äärimmäisen hitaasti eikä synny vahvoja liitoksia tai niitä ei tule lainkaan.

Voisin väittää, että vielä ei tiedetä varmasti, mikä on täysin oikea laasti, koska maassamme ei ole montakaan uunia, joita on käytetty ulkona useita kausia suurilla lämpötilojen vaihteluilla (–20:sta +400:aan).

Mutta on olemassa sekoitus, jota kutsutaan "homebrew" (kotipoltto), jota amerikkalaiset ovat käyttäneet ja näyttäisi toimivan hyvin. Siitä on olemassa muutama versio, ja se, jota päätin käyttää, oli:

4-5 osaa hiekkalaatikkohiekkaa (Byggmax/Jula)
1 osa sammutettua kalkkia (Granngården)
1 osa sementtiä (Byggmax)
1 osa kaakelointisavea (Sunda byggvaror)

Sulkeissa olen kirjoittanut ne toimittajat, joilta löysin alhaisimman hinnan. Keraamista savea on vaikea löytää.

On myös joitakin toimittajia, jotka väittävät, että heillä on valmiita sekoituksia, jotka toimivat. Mutta soitin melko paljon läpi ja puhuin yritysten "asiantuntijoille", jotka kaikki vaikuttivat erittäin epävarmoilta juuri siksi, että kokemusta on liian vähän.

Hyvä puoli "homebrew":ssa on se, että se toimi erinomaisesti muuramiseen ja oli paljon halvempaa (viidesosa hinnasta) kuin mahdollisesti toimimattomat valmiit erikoisseokset. Nyt jää nähtäväksi, miten se kestää polttamista ja kylmiä talvia.
 
  • Tykkään
Hylman ja 3 muuta
  • Laddar…
Z zingo sanoi:
Kiitos!

Se oli helppoa. Kivet eivät tarttuneet toisiinsa. Keskustelu toimittajan kanssa selvensi myös, että tulenkestävä laasti tulee käyttää vain silloin, kun kivet liitetään vaakasuunnassa toistensa päälle ja laastia on pystysaumoissa. On siis huono idea yrittää rakentaa kaari tulenkestävällä laastilla. Se kovettuu erittäin hitaasti eikä synny vahvoja saumoja tai ei lainkaan.

Väittäisin, että kukaan ei vielä tiedä varmasti, mikä on täysin oikea laasti, koska maassamme ei ole niin paljon uuneja, joita on käytetty ulkotiloissa monta kautta suurilla lämpötilanvaihteluilla (–20:stä +400:aan).

Mutta on olemassa sekoitus, jota kutsutaan "homebrew" (kotipoltto), jota amerikkalaiset ovat käyttäneet ja joka näyttää toimivan hyvin. Siitä on useita versioita, ja valitsemani oli:

4-5 osaa hiekkalaatikkohiekkaa (Byggmax/Jula)
1 osa sammutettua kalkkia (Granngården)
1 osa sementtiä (Byggmax)
1 osa kaakelointisavea (Sunda byggvaror)

Sulkeissa olen kirjoittanut toimittajat, joilta löysin alhaisimman hinnan. Vaikea edes saada kaakelointisavea.

On myös joitakin toimittajia, jotka väittävät omaavansa valmiita sekoituksia, joiden pitäisi toimia. Mutta soitin aika paljon ja puhuin yritysten "asiantuntijoiden" kanssa, jotka kaikki vaikuttivat hyvin epävarmoilta juuri siksi, että kokemusta on liian vähän.

Hyvää "homebrew'ssa" on se, että se toimi itse asiassa erinomaisesti muuraukseen ja oli erittäin paljon halvempaa (viidesosan hinnasta) kuin valmiit erikoissekoitukset, jotka eivät ehkä edes toimi. Nyt jää nähtäväksi, kuinka se kestää polttoa ja kylmiä talvia.
Arvostan vastaustasi. Vielä kerran, olen erittäin vaikuttunut rakennelmasi. Ajattelen myös, että tällainen uuni kuuluu oikeastaan Ruotsiin. Onhan Italian ja Ruotsin välillä eroa ilmastossa. Joka tapauksessa harkitsen tekeväni jotain samanlaista kuin sinä. Pizza on superherkullista. Olen syönyt paljon pizzoja, joten se on suuri kiinnostus.

Terveisin Jonas
 
H Hakimannen76 sanoi:
Arvostan vastaustasi. Taas kerran, olen erittäin vaikuttunut rakennelmastasi. Sitten, ajattelen, että tuollainen uuni oikeastaan kuuluu Ruotsiin. Onhan ilmasto eroavaisuus Italian ja Ruotsin välillä. Joka tapauksessa mietin rakentavani jotakin saman tyyliin kuin mitä sinä olet tehnyt. Pizza onhan todella herkullista. Olen syönyt monia pitsoja, joten se on suuri kiinnostus.

terv. Jonas
Mukavaa. Kiitos jälleen.
Palaa mielellään lisää kysymyksillä. Ja jos et asu kaukana Länsi-Ruotsista, ehkä voisit käydä ohi opintokäynnille 😁
 
Z zingo sanoi:
Mukavaa. Kiitos jälleen.
Palaa mielellään lisää kysymyksiä. Ja jos et asu kaukana Länsi-Ruotsista, ehkä olet ohikulkumatkalla vierailua varten 😁
Voi olla. Asun itse Skånessa. Jos onnistut, saat ”Filetto” 😊
 
  • Tykkään
zingo
  • Laddar…
H Hakimannen76 sanoi:
Voi olla. Asun itse Skånessa. Jos onnistut, siitä tulee "Filetto" 😊
H Hakimannen76 sanoi:
Voi olla. Asun itse Skånessa. Jos onnistut, siitä tulee "Filetto" 😊
Millaista polttopuuta tulisi käyttää? Olen kuten sanottu syönyt monissa paikoissa. Haluaisin kuulla, mitä mieltä olet?
 
H Hakimannen76 sanoi:
Mitä puuta pitäisi käyttää? Kuten sanottu, olen syönyt monissa paikoissa. Haluaisin kuulla, mitä mieltä olet?
Kuusi ja mänty sisältävät liikaa happoa ja kuluttavat laastia nopeammin. Lisäksi ne eivät muodosta merkittävää hiillosta, koska palavat niin nopeasti. Siksi esimerkiksi koivu sopii paremmin aivan kuten tavallisissa uuneissa ja kamiinoissa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.