Hei!

Aion laittaa klinkkeriä. Pinta-ala on yli 4m2 ja sijaitsee eteisessä. Minulla on kaksi kysymystä pohjatöistä, joihin toivon saavani vastauksen.

Tausta: Asunnon kaikissa lattioissa on 1920-luvun niin kutsutut aluslattiat, jotka on otettu esiin, hiottu ja käsitelty. Koska tämä lattia on suoraan palkiston päällä, tarkoittaa se, että klinkkerilattiasta, jonka aion nyt asentaa, tulee korkeampi kuin muista lattioista. Tämä näkyy erityisesti siinä kohdassa eteistä, jossa klinkkerilattia vaihtuu lankkulattiaksi. Vain "karkeampi" osa eteisestä on tarkoitus laatoittaa. Juuri tästä syystä haluan rakentaa mahdollisimman vähän lisää korkeutta.

1. Nykyinen aluslattia on pontattu kuusi, naulattu palkistoon pontista. Palkit ovat cc 60. Lattia on 30 mm paksu ja mielestäni se tuntuu hyvin vakaalta. En ole huomannut mitään joustoa juuri eteisessä. Sen päälle ajattelin liimata tasaisesti kuituvahvistetun lattiakipsin (13 mm) 8 mm:n hammastuksella ardex s48:lla ja sitten laitan klinkkerin sen päälle erittäin joustavalla kiinnityslaastilla. Tuleeko se kestämään? Tiedän, että parhaassa mahdollisessa tilanteessa aluslattia pitäisi poistaa ja palkit pitäisi asentaa cc 30, mutta se tuntuu hurjan työläältä ja rehellisesti sanoen en tiedä, onnistuisinko siinä. Siksi olen päättänyt ostaa parasta markkinoilla olevaa liimaa (s48), jotta se voisi mahdollisesti hieman kompensoida.

2. Kuinka minun tulisi ajatella liimatessani lattiakipsiä? Pitäisikö minun laittaa kipsi samaan suuntaan kuin lankkulattia vai pitäisi minun antaa kipsin mennä poikki lankkulattian samaan suuntaan kuin palkit?

Kiitollinen vastauksista!

Kuinka suuria laatoja ajattelit?

A AskeHolst sanoi:
Kuinka suuria laatat ajattelit?
15x15 cm laatat, jotka ovat 9 mm paksuja.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.