Minulla on kesäpaikka Tukholman saaristossa, jossa on pieni rantaviiva. Talvi ei ole ollut armollinen, ja noin 1 metri rantaviivasta on kadonnut mereen. Nyt rantasaunaan on vain muutama metri, joka alkaa olla vaarassa, joten on aika tehdä jotain. Ajattelin ensin, että voisi valaa pienen muurin, mutta siihen kuluisi PALJON sementtiä tai vastaavaa. Ehkä voisi käyttää Leca-blokeja? Se on suolavettä.
Onko ideoita?
Kiitos etukäteen

Minulla on laitettu puhelinpylväitä, sitten rakennettu reuna painekyllästetyllä puulla ja täytetty takaisin maa-aineksella.

Minun on vaikea uskoa, että leca selviäisi talvesta. Onhan täysin mahdollista, että on tulva juuri ennen kuin jää peittää ja uskon, että leca halkeaa, jos se on veden täyttämä.

Jos alla on kallio, oikea tapa on nabata kallioon ja valaa muottiin. Jos se on pehmeää, paaluta, aseta vuoraus ja takaisin täytä. Molemmat vaihtoehdot voidaan päällystää painetulla.

On ehkä halvempia ja yksinkertaisempia tapoja, mutta vesi ja jää ovat vaikeasti käsiteltäviä.

Kivi- ja/tai betonilohkot tai kunnolla raudoitettu betonimuuri (betonimuuri tulisi raudoittaa) ovat varmaan ainoat, jotka auttavat. Leca hajoaa pian pakkasessa (arvaukseni). Puu voi kestää kauan, mutta lopulta jää ja vesi murtavat senkin.

Itse valaminen on helppoa tässä tapauksessa, vaikeinta on yleensä saada sinne soraa(?) tai betonia (?) (eli peräkärry ja sekoitus paikan päällä tai vaihtoehtoisesti betonilava-auto). Rakenna vain muotti järven puolelle, jotta aallokko ei pääse betoniin (muovi veden puolella) ja rantapuolelle, jotta betonimäärä pysyy kohtuullisena. Vesi itsessään ei vaikuta, se väistyy pois. Hanki betonilava-auto + snorkkeli tai kaada kottikärryjen kautta, tai vuokraa betonimylly, sekoita kaikki itse ja kaada taikina suoraan muottiin rantareunassa.

Kaikki riippuu siitä, missä kohde sijaitsee teihin nähden. Yleensä tie on kaukana rantareunasta. Ei ole vaikea saada kuntoon. Vain hieman likaista ja fyysistä rasitusta (ja lue varoitustekstit siitä, miten käsitellä betonia tai sementtiä...). Itse sekoitin betonia sekoittajalla, jotta vältyin kiireeltä (150 m kuljettavasta tiestä rantareunaan).

On mahdollista, että sinun pitäisi ottaa mukaan rakennuslautakunta tai vastaava. He eivät usein ole armollisia, jos "rakentaa uutta" veden äärellä.

Kyllä, jos valetaa jotain joka muistuttaa laituria, niin luultavasti tarvitsee rakennusluvan ja rantarakennuslupavapauden.

Sen sijaan tulevan loman käyttäminen kaikkien suurten kivien keräämiseen ympäröivältä alueelta voi olla sekä edullista että keholle vahvistavaa.
Tällainen luonnonkivireuna ei välttämättä herätä huomiota niin paljon, että joku soittaisi rakennuslautakunnalle.

Jos on rantatontti vesioikeudella, ei pitäisi olla ongelmia saada lupaa, erityisesti jos alue on jo "otettu käyttöön". Kokeile ilmoittaa kunnalle ja kuvaile se eroosion vastaisena rantavahvistuksena tai laiturin kunnostuksena. (Mikä se kuulostaa olevan)

Jos ymmärsin oikein, omaan veteen ei tarvita rakennuslupaa laiturille, mutta sen sijaan rantojensuojelupoikkeus.

Luonnollisesti kunnat voivat erota toisistaan...

///Johan

Katso www.thulica.com, heillä voi olla hyvä ratkaisu?
Voit myös soittaa, he ovat erittäin avuliaita! Heillä on erilaisia ratkaisuja rinteille, 'kuiva ja märkä'. Katso!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.