59 736 lukukertaa ·
24 vastausta
60k lukukertaa
24 vastausta
Muurata puuhellan perusta & Liesituuletinhormi
Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi, 15000:- on mielestäni aivan liikaa. Materiaali ei voi maksaa niin paljon. Olisin kokeillut tehdä mallin masoniitista ja valaa itse. Paljon voi korjata rappauksella sitten. Jos se ei onnistukaan, se on vain heitettävä pois - alhaiset materiaalikustannukset.
Asensimme Jötul-liesi pari vuotta sitten. Olin ajatellut muurata perustuksen itse, koska olin kokeillut sitä kerran aiemmin, mutta koska minun kuitenkin piti laittaa putki savuhormiin, annoin muuraajalle perustuksenkin teon. Meillä on myös holvi alla ja olen tyytyväinen lopputulokseen enkä usko, että olisin itse saanut sitä yhtä hyväksi. Mutta minä ja sementtipohjaiset tuotteet emme tosin ole kovinkaan hyviä kavereita
Aluksi olimme myös ajatelleet laittaa huuvan päälle, mutta tulimme siihen tulokseen, että se olisi liikaa meidän pienessä keittiössämme, joten asensimme vain pellin tuuletuskanavaan lieden yläpuolelle.
/Funkis
Asensimme Jötul-liesi pari vuotta sitten. Olin ajatellut muurata perustuksen itse, koska olin kokeillut sitä kerran aiemmin, mutta koska minun kuitenkin piti laittaa putki savuhormiin, annoin muuraajalle perustuksenkin teon. Meillä on myös holvi alla ja olen tyytyväinen lopputulokseen enkä usko, että olisin itse saanut sitä yhtä hyväksi. Mutta minä ja sementtipohjaiset tuotteet emme tosin ole kovinkaan hyviä kavereita
Aluksi olimme myös ajatelleet laittaa huuvan päälle, mutta tulimme siihen tulokseen, että se olisi liikaa meidän pienessä keittiössämme, joten asensimme vain pellin tuuletuskanavaan lieden yläpuolelle.
/Funkis
Minä ja appi sahasimme kaksi sapluunaa lastulevystä ja kiinnitimme sitten niiden päälle kovalevyn saadaksemme tunnelin, josta tuli kaari. Muurasimme sitten paloturvallisella tiilellä ja annoimme tiilien kaaren ympärillä ulottua ja olla hieman näkyvissä, mutta kuitenkin maalattiin yli. Vaikeaa selittää, laitan kuvan (jos voin).
Sen sijaan emme ole vielä saaneet mitään huppua valmiiksi, emmekä ole onnistuneet miettimään, miltä sen pitäisi näyttää, vaikka keittiö valmistui jo muutama vuosi sitten...
Mutta jonain päivänä sellainen tulee.
Sen sijaan emme ole vielä saaneet mitään huppua valmiiksi, emmekä ole onnistuneet miettimään, miltä sen pitäisi näyttää, vaikka keittiö valmistui jo muutama vuosi sitten...
Mutta jonain päivänä sellainen tulee.
Todella tyylikäs! Ja hieno järnspis!! Olisin kopioinut idean suoraan, jos se mahtuisi - siitä tulisi hieman kompaktimpi ratkaisu meidän osaltamme.
Vinkkejä kaikille, jotka asentavat liesituulettimen tai suodatinpatruunan kuomuun - pitäisi näköjään olla 1 metrin etäisyys liesistä ja palavista materiaaleista, eli suodattimista tai puurakenteista... Tämä, yhdessä sen kanssa, että keittiön korkeus on mannermaista - tekee sen, etten voi asentaa liesituuletinta kuomuun, vaan siihen tulee 30 cm ylöspäin suodatin ja sitten ulkoinen tuuletin. Haluan että kuomu on 1,60 - ei 1,90.
Lisäksi suodatin ei saa olla rautauunin tai sen säteilylämmön yläpuolella, joten kuomu jaetaan sisäpuolelta kahteen osaan. Toinen osuus sisältää suodatinpatruunan ja toinen on tyhjä, yläosassa aukko huoneeseen lämpimän ilman päästämiseksi ulos. Välissä on sementtiseinä. Ei siis oikeaa poistoa rautauunille. Onneksi se on lähinnä koriste
Lisäksi suodatin ei saa olla rautauunin tai sen säteilylämmön yläpuolella, joten kuomu jaetaan sisäpuolelta kahteen osaan. Toinen osuus sisältää suodatinpatruunan ja toinen on tyhjä, yläosassa aukko huoneeseen lämpimän ilman päästämiseksi ulos. Välissä on sementtiseinä. Ei siis oikeaa poistoa rautauunille. Onneksi se on lähinnä koriste
Hei Micke! Olen juuri saanut perustuksen valmiiksi ja aion aloittaa hupun kanssa. Aloitin laittamalla kaksinkertaiset kipsilevyt lattialle + 2 mm metallilevyn (vanhasta öljysäiliöstäni), jonka annoin työntyä 80 cm eteenpäin kipinäturvallisuudeksi ja helpoksi puhdistaa. Tein perustuksen kevytharkkoista, jotka liitin yhteen muurisementillä. Sen jälkeen olen tasoittanut koko rakenteen luonnonkipsillä. Tämä on todella paljon helpompaa työskennellä kuin laastin kanssa! Kipsi on myös hyväksytty palosuoja-aineeksi. Aion tehdä hupun puurunkoisena, kaksinkertaisilla kipsilevyillä ja sitten tasoittaa luonnonkipsillä. Uskon, että se tulee toimimaan. Onnea! Korp-Johan
Hei, mikä puuhella tämä on? Haluaisin samanlaisen mallin mutta en löydä sellaista, jonka voi muurata sisään. Mietin, voisiko esimerkiksi Morsø 2140 muurata sisään?Larsa sanoi:
Hei. Luulen, että sen nimi oli Byron, mutta siitä on 19 vuotta… se on tavallinen valurautakamiina, joka voi seisoa itsenäisesti mukana tulevien jalkojen päällä. Sen myi ja muurasi sisään Marieberg.Sommarstuga 2017 sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi