Mietin, tietääkö kukaan, miten helpoiten muuraa perustuksen puuhellalle. Haluaisin itse hellan alle "holvin" puuvarastointia varten.
Haluan myös kysyä, saako käyttää puutukia ja päällystää ne kipsillä, jotta voisi sitten rapata liesituulettimen puuhellalle.
Onko nuohoojalla sääntöjä siitä, että pitääkö esimerkiksi olla kevytbetoni, leca jne. eli paloturvallista materiaalia? Ei kai siellä ylhäällä liesituulettimen luona tule niin kuuma, vai olenko väärässä?

Kiitollinen vakavista vastauksista.

Sellaiselta, joka on tehnyt melkein kaiken muun. :)
 
katso tänne:
http://www.palsgatan1.se/2005/byggbok_jul05.htm

Olen itse vilkuillut tuota sivua enemmän kuin vähän ja olen periaatteessa melkein valmis meidän rakennusprojektin kanssa, vain maalaus on enää jäljellä. Yritän laittaa ylös jonkun kuvan, kun se on valmis.
Mitä tulee siihen, mitä nuohooja vaatii tai ei, niin soita nuohoojallesi ja kysy, sen täytyy olla helpointa.

/T
 
Haha, se oli linkki mun kotisivulle, olipa hauskaa. Kiinnitin yhteen masoniittilevyn kaareksi muutamalla kiristyshihnalla ja käytin sitä muurausalustana saadakseni aikaan holvikaaren. Siitä tuli tosi hyvä.
Terveisin Tommy
 
Löysin kuvan "valvet":
murning39.jpg
ja vielä yhden muurauksen jälkeen:
murning41.jpg
Ja lopputulos:
spis15.jpg

Yst. terv. Tommy
 
Harmi, että tämä sivu on kuollut - etsin inspiraatiota...
 
Kiitos! Se oli juuri se ketju, jota etsin mutta en löytänyt!
 
Minulla oli pari muuraria auttamassa puuhellan asentamisessa keittiöön pari vuotta sitten. He tekivät loistavaa työtä, muuraten hellan kulmaan, "holvin" puuvarastolla alla ja koristeellisen hatun päälle. He muurasivat hellan kevytsoralla (=multiblock=siporex). Hatun he rakensivat Mineritilla ja kevytsoralla + hieman takomalla. Sitten he laittoivat tiiliä hellan ympärille ja puuvarastoon ja rappasivat kaiken. Hattua rakennettiin kaarevaan muotoon laastilla (laasti hatussa vahvistettiin lasikuituverkolla). Jos kiinnostusta löytyy, voin ottaa kuvia ja laittaa muutaman esille.
 
Ehdottomasti erittäin mielenkiintoista! Kuulostaa suunnilleen siltä, mitä aiomme toteuttaa.
 
  • Tykkään
Zeus123
  • Laddar…
Tässä on muutamia kuvia. Ajatuksena on, että liesi maalataan valkoiseksi ja seinät ympärillä eri värillä. On vain ollut vähän liikaa muita projekteja... :D
 
  • Vanha kulmatakka, jonka ympärillä on betoniseinät. Takan päälle on asetettu kattila ja saviruukku. Projekti odottaa valkaisua ja seinien maalausta.
  • Vanha takka keittiössä, jossa on valkoinen kaappi vieressä. Takka aiotaan maalata valkoiseksi osana rakennusprojektia.
  • Takka, jossa on musta etuosa ja puuvarasto alapuolella, puulattialla. Yläosassa kuparikattila.
  • Valkea tulisija, jossa on hylly, päällä kattila ja koriste-esineitä. Tulisijan ympärillä olevat seinät ovat maalamaton.
  • Tykkään
Åänges
  • Laddar…
Kiitos! Todella inspiroivaa!!

Kiva liesi. Meillä on tavallinen valurautaliesi, mutta silloin tuli ei näy...

Kaupalle varmasti kului paljon muuria. Ajattelin tehdä suhteellisen kevyen rakenteen, mutta kaarevuus aiheuttaa ongelmia.
 
Mitä tällainen maksaa Mookåpanissa? Puhuin heidän kanssaan pari vuotta sitten ja jos en väärin muista, hän sekoitti mukaan lekakulor kevyen rakenteen aikaansaamiseksi. Jos ne eivät ole liian kalliita, ostaisin mieluummin valmiin omien mittojeni mukaan.

/Jonas
 
Noin 15 000:- on mainittu täällä foorumilla. En ole soittanut ja tarkistanut.
 
Valaa kappale jollakin leka-seoksella todellisen mookåpa-hengen mukaisesti, tai jotain tällaista EPSCement on tutkittava vaihtoehtona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.