Hei,

Minulla on muutamia kysymyksiä teille, joilla on tietoa sementistä ja muurauksesta. En ole tehnyt itse mitään sellaista, joten minulla on muutamia pohdintoja.

Valmistaudun vaihtamaan takkaa. Vanha takka on ollut paikalla, jossa aiemmin on ollut muurattu avotakka (talo rakennettu 1976). Takasta on poistettu suurin osa huuvasta ja jätetty hieman avotakan pohjasta, jotta takka seisoo jalustalla. Jalusta on 2 kerrosta tiiliä. 90 cm leveä ja 50 cm syvä. Jalustalla on ollut laattakerros.

Eilen nostimme pois vanhan takan ja irrotimme vanhat laatat. Odotin näkeväni kokonaisen tiilipinnan laattojen alla, mutta osoittautui, että tiilet ovat kuin kehys. Kehyksen sisällä näyttää olevan täytemateriaalia, jonka päälle on asetettu sementti-/laastikerros. Joissain paikoissa se on jämäkkä, joissain kohdin se kuulostaa ontolta, kun napauttaa, ja joissain paikoissa se on vain huokoista täytemateriaalia.

Yhdessä kulmassa se on löysä, ja olen päässyt n. 10 cm syvyyteen pelkästään kaivelemalla hieman (katso kuvat). Keskikohta on jämäkämpi ja näyttää olevan täytetty isommilla paloilla. Ehkä siellä on leca-harkkojen paloja tai vastaavia?

Täytemateriaalia voisi parhaiten kuvailla sanalla "vanha roska" :-) Näyttää kuin muurauksen/rapattamisen jälkeen jäänyt ylijäämämateriaali olisi käytetty, eli vanhoja pieniä sementtipaloja. Koko vaihtelee parista senttimetristä pölypartikkelin kokoon.

Nyt minun täytyy korjata ja tasoittaa tämä, jotta saan tasaisen ja suoran pinnan uutta laattaa varten. Miten minun pitäisi toimia näissä huokoisissa paikoissa?

Voinko kaivaa pois irtonaisen materiaalin ja sitten täyttää esimerkiksi leca-helmillä ja laittaa päälle "kannen" sementti-/laastikerroksella, esimerkiksi 2 cm?

Minkä pituiseen kuivumisaikaan voin varautua? Minun täytyy saada pinta valmiiksi laattojen asettamista varten ja saada ne paikoilleen ennen kuin asentajat saapuvat uuden takan kanssa.

Olisin kiitollinen vähän ohjeistuksestanne. En ole koskaan muurannut aikaisemmin, joten tarvitsen kaiken mahdollisen avun.

• Vanha takan sokkeli, jossa on irrotettu klinkkeri. Näkyvissä on tiilikehys ja sisällä soraa sekä työkaluja keskellä sokkelia.
  • Henkilö pitelee puukappaletta rikkoutuneen tiilipohjan päällä, paljastaen irtonaisia kivimateriaaleja. Taustalla näkyy reikäinen tiili.
  • Vanha tiilistä tehty takan jalusta, jonka pinnassa on reikiä ja halkeamia, osittain mureneva. Ympärillä irtonaista täytemateriaalia.
Minulla oli samanlainen ongelma, kun asensin uuden kamiinini. Otin kuten sanoit, lecasoraa ja hienobetonia ja sekoitin ne ja sitten kaadoin päälle. Sen jälkeen laitoin kerroksen hienobetonia päälle. En aikonut laatoittaa päälle, joten pinta ei ollut minulle erityisen tärkeä, mutta se toimi parketin asentamiseen ainakin. Sinun ehkä pitäisi lopettaa kerroksella tasoitelistat.

Nyt on täysin puhdistettu vanhasta kaakeliliimasta ym. Nyt pitää täyttää ja tasoittaa niin, että saan hyvän pinnan uuden klinkkerin asentamiseen.

Kuten näette, on tiilikehys ja keskellä on lekaharkkoja täytemateriaalin kera. Täytemateriaali on täysin irtonainen ja irtoaa vain enemmän, mitä enemmän sitä sorkkii. Harkkot ovat tiukasti paikoillaan, joten ajattelin tyytyä poistamaan suunnilleen sen verran, kuin kuvissa näyttää.

Olen käynyt rautakaupassa kysymässä vähän. Sain neuvon käyttää Maxit 4320, joka on itsestään tasaavaa laastia. Ostin 25 kg säkin. Toivottavasti se riittää. En tiedä, kuinka paljon "jauhetta" menee per litra valmista laastia.

Pinta-ala on 90 x 50 cm ja ajattelin korottaa sen 1cm, joten se tekee noin 5 litraa. Sitten pitäisi "oja" täyttää, joten se tekee varmaan noin 5 litraa lisää.

Näin ajattelin tehdä (tulkaa kommenteilla, jos huomaatte, että ajattelen väärin tai unohdan jotain):

Aion rakentaa pienen kehyksen kahdella laudalla, yksi etupuolelle ja yksi sivulle. Ajattelin kiinnittää laudat ruuveilla ja tulppailla tiileen (tämä pinta rapataan sitten, joten reiät eivät tule näkymään). Olen hankkinut vaahtokumilistan 30x30mm, jonka ajattelin kiilata tiilen ja lautojen väliin niin, että raot tiivistyvät.

Kostuttakaa kaikki pinnat kukkasumutteella.

Sekoitakaa osa laastista leca-palloihin ja kaatelin seoksen "ojiin". Tämä täyttää lähes lekaharkkojen yläreunaan asti.

Sen jälkeen täytetään "puhtaalla" laastilla noin 1 cm nykyisen tiilirajan yläpuolelle.

No, mitä arvelette tästä? Onko jotain, mitä olen unohtanut? Riittääkö 25 kg säkki vai tarvitsenko enemmän?

• Tegelram med lecablock och löst fyllnadsmaterial i mitten visas, redo för flytspackling och klinkerläggning i byggprojekt.
  • Punatiilireunus ja keskellä olevat lecaharkot näkyviä; välissä löysää täytemateriaalia, joka on osittain poistettu. Rakentamisen valmistelevat työt käynnissä.
Voisi luulla, että olet muurari. Minun silmissäni näyttää todella hyvältä.

Näyttää erittäin hyvältä enkä usko, että sinun tarvitsee sekoittaa mukaan lecakuulia, mutta jos teet niin, käytä pieniä kuulia eli 4-6 mm.
Luulen, että yksi säkki riittää ja jos vähän puuttuu, voi aina lisätä vähän lisäfixiä laittaessa klinkkereitä, eikä sinun tarvitse välittää tiilen pienistä rei'istä, laita vain klinkkerit suoraan niiden päälle.

Terveisin Jawen

Nyt on "ramen" paikallaan! Näin se onnistui.

• Tiilikehys asennettuna lattialle; kuvassa näkyy punatiiliä ja puurakennetta osana rakennusprojektia.
  • Tiiliseinässä oleva aukko, josta näkyy sisäseinän rakenteita ja tiilimuurausta. Rakenneprojekti vaiheessa.
  • Tiiliseinä työn alla, jossa punaiset reiälliset tiilet ja puinen kehys asennettu ympärille. Taustalla työkaluja ja johtoja.
...ja nyt se on valettu.

Ensin laitettiin sekoitus leca-kulhoja "ojien" pohjalle.
Sen päälle kerros juoksevaa tasoitemassaa.

Se, mitä tapahtui, oli että leca-kulhot nousivat pinnalle.
Sai raaputtaa pahimman pois muurauslastalla.

Sen jälkeen teimme uuden pintatäytön, joka näyttää levittyneen hyvin.

• Betoninen alue valkoisen seinän vieressä, ympärillä puinen muotti, jossa tasainen tasoitepinta leca-kivien poiston jälkeen.
  • Gjutet betonggolv med synliga lecakulor på ytan, som ska jämnas ut för bättre finish i byggprojekt.
  • Betonisessa nurkassa oleva tuore tasoituskerros, jossa leca-kuulat ovat pinnalla. Näkyy rakenteen reuna ja osa lattiapintaa huoneessa.
  • Tasoitettu betonialue, jossa leca-kiviä on ilmeisesti noussut pintaan; työ on tehty muodossa huoneen kulmassa lähellä seinää.
Maailmanluokkaa!!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.