S Serjon1 sanoi:
Mitä mieltä olette eristyksestä alla olevassa linkissä?

[linkki]
Toimii varmasti, mutta verkkokauppa ei antanut kovin hyviä viboja... Asutko lähellä heidän fyysistä myymäläänsä?

Edit: löysin paikan, mistä itse ostin;
http://shop.pleldfast.se/eldfast-material/insulfrax-s-blanket-1

Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Toimii varmasti, mutta verkkokauppa ei kyllä antanut erityisen hyviä fiiliksiä... Asutko lähellä heidän kivijalkamyymäläänsä?

Edit: löysin mistä ostin ;
[linkki]
Valitettavasti asun kaukana....täytyy miettiä asiaa hetken :)

Hei taas!
Aion tilata tulenkestävää laastia... luin aiemmasta keskustelusta, että noin 60 kiloa kuluu. Pitivätkö nämä laskelmat paikkansa?

En ole varma, tilaisinko valmista laastia vai sekoittaisinko itse. Minulla on jo sitä hiekkaa, joka jäi yli betonin sekoittamisesta, mutta en ole varma, kelpaako se hiekka tulenkestävään laastiin. Kuinka tarkkaa on, että hiekka on oikeanlaista?

Kaikkea hyvää!

Hei! Valitettavasti en oikein muista kuinka paljon laastia meni, mutta arvelisin noin 80+ kg. Ostin säkin kaakeliuunisavea, luulen, että se oli 15 kg, ja siitä jäi yli noin 3 kg. Jos laskee sen reseptin mukaan, jonka mainitsen viestissä 7, sen pitäisi osua tuohon kokonaismäärään. En löytänyt tulenkestävää laastia ostettavaksi säkissä, joten päätin sekoittaa itse ja olin erittäin tyytyväinen tähän. Kaakeliuunisaven ostin kaakeliuuninvalmistajalta. Hiekasta voi varmasti puhua pitkään, sillä ymmärtääkseni sillä on suuri merkitys, mutta en ole tarpeeksi perehtynyt kommentoimaan. Päätin ostaa weberin säkkihiekan mainittuna viestissä 7. Siitä tuli hieno laasti, jolla oli ihanaa työskennellä.

J johanras sanoi:
Hei! Valitettavasti en oikein muista, kuinka paljon laastia meni, mutta arvelen olevan noin 80+ kg. Ostin säkin kakelugnslera, luulen että se oli 15 kg ja siitä jäi yli noin 3 kg. Jos laskee reseptin mukaan, jonka mainitsen viestissä 7, se pitäisi päätyä tuohon kokonaissummaan. En löytänyt tulenkestävää laastia ostettavaksi säkissä, joten päätin sekoittaa itse ja olin erittäin tyytyväinen tähän. Kakelugnsleran ostin kakelugnsmakarelta. Hiekasta voi varmasti puhua pitkään, sillä on suuri merkitys käsittääkseni, mutta en ole tarpeeksi taitava voidakseni lausua siitä. Päätin ostaa weberin hiekan säkissä mainittuna viestissä 7. Siitä tuli hieno laasti, jonka kanssa oli ihana työskennellä.
Kiitos Johan!
Sitten sekoitan itsekin. Tällä määrällä se tulee huomattavasti halvemmaksi.
Kaikkea hyvää!

Hei taas!
Nyt olen melkein valmis uunin kanssa. Olen ajatellut laittaa klinkkeriä "pöydälle", jolla uuni seisoo, ja mosaiikkia kupoliin. Kaikki nämä pinnat koostuvat tällä hetkellä vermikuliitista. Maalasitteko te kosteussulkua vermikuliitin päälle ja kuinka kauan annoitte sen kuivua ennen maalaamista?

Toivon ja uskon, että tämä on viimeinen kysymykseni, sitten laitan kuvia ja lopetan kysymysten tuomisen teille.
Kaikkea Hyvää!

Kiva kuulla, että edistyy!
En käyttänyt mitään vedeneristystä, vaan laitoin laastia suoraan vermikuliitin päälle ja sen päälle kalkkikivilevyt uunin ympärille. Ajattelin, että vaikka vesi pääseekin kivien alle, se kostuttaa vermikuliitin, mutta kuivuu, kun uunia käytetään. Talvella varmistan, että uuni on peitetty ja täysin kuiva ennen peittämistä, jotta vähennetään riskiä pakkasvaurioille.

J johanras sanoi:
Kiva kuulla, että edistyy!
En käyttänyt mitään vedeneristettä vaan laitoin laastia suoraan vermikuliitin päälle ja kalkkikivilaatat uunin ympärille. Ajattelin, että jos vettä pääsee kivien alle, se kyllä kostuttaa vermikuliitin mutta kuivuu, kun uunia käytetään. Talvella varmistan, että uuni on peitettynä ja täysin kuiva ennen peittämistä, jotta vähennetään pakkasvahinkojen riskiä.
Kiitos vastauksesta! Teen samalla tavalla sitten!
Kaikkea hyvää!

Ganlet
J johanras sanoi:
Resepti, jota käytin, oli: hiekka (valitsi weber kuivattu 0-4mm) + portland-sementti + kalkki (weber sammutettu kalkki E) + kakelugnslera suhteessa 5:1:1:1. Se on keskustelun aiheena fornobravolla hiekan määrästä ja yleisesti vanhempi resepti on 3 osaa hiekkaa ja 1 osa muita.
Yritän varmistaa mitä fire clay vastaa homebrew-reseptissä Ruotsissa, oletko varma, että se on kakelugnslera? Se on viidakko sementti/laasti maailmassa siis...

Nyt siitä onkin jo aikaa, kun luin kaiken tästä tarkkaan, mutta tulin siihen tulokseen, että kaakeliuuninsavi olisi paras vaihtoehto. Oli myynnissä eräänlaista toista pulverisavea, mutta siinä oli rautalastuja, enkä halunnut käyttää sitä.

Ganlet
J johanras sanoi:
Nyt oli jo jonkin aikaa sitten, kun luin kaiken tästä, mutta tulin siihen tulokseen, että kaakeliuuninsavea oli parasta käyttää. Oli olemassa eräänlainen jauhesavi ostettavissa, mutta se sisälsi rautahiutaleita, joita en halunnut käyttää.
Olen myös iltapäivän aikana päätynyt samaan johtopäätökseen, ainakin 98%. Käsittääkseni kyseessä pitäisi olla vain puhdas kuivattu savi. Kaakeliuuninsavi näyttää olevan sama, korkeintaan laimennettuna jollakin. Olen nähnyt esimerkkejä, joissa viitataan yli >60% saveen, jos oikein muistan.

Olin pitkään aikeissa käyttää tulenkestävää savea á F53, mutta se vaikutti enemmän sementtimäiseltä.

Kakelugnslera on kuivattua savea hienoksi jauhettuna. Ostin noin 15 kg säkin, joka riitti. Ei löytynyt rakennuskaupasta, vaan ostin kakelugnsrenoverarelta.

J johanras sanoi:
Kiva kuulla, että aiot ryhtyä rakentamaan. Se on todella hauskaa, mutta voi olla melko rasittavaa. Minun olisi pitänyt seurata keskustelua hieman aikaisemmin, mutta se ei tapahtunut ennen kuin nyt. Uuni valmistui olennaisesti kesällä 2015 ja sitä on käytetty paljon sen jälkeen. Pääasiassa pizzaleivontaan, mutta myös muuhun ruokaan ja leipään. Jäljellä on kupolin mosaiikki ja sen ajattelin tehdä kesällä. Päätin tehdä oman tulenkestävän laastin fornobravon reseptin mukaan, mutta harkitsin myös tehdä kuten Claes Sörmland ehdottaa. Ongelmana oli saada samottihiekkaa, ja koska niin moni muu fornobravo foorumilla sekoittaa oman laastinsa menestyksellä, tein samoin. Uunin lämpötila nousee korkeimmillaan 500-550 asteeseen (en ole mitannut seinämien lämpötilaa), kun se on kunnolla kuumennettu. Käyttämäni resepti oli: hiekka (valitsin weberin kuivatun 0-4 mm) + portlandsementti + kalkki (weberin sammutettu muurauskalkki E) + kaakelitiililiete suhteessa 5:1:1:1. Fornobravo foorumilla keskustellaan hiekkamäärästä, ja yksi yleisesti vanhempi resepti on 3 osaa hiekkaa ja 1 osa muuta. Laasti on todella mukava työskennellä. Se on plastista ja pitää kivet hyvin paikoillaan. Pystyin rakentamaan koko kupolin ilman muottia laastin ominaisuuksien ansiosta. Vain pidä kiviä muutaman sekunnin ajan paikoillaan, niin ne tarttuvat paikoilleen. Muista kastella kivet ennen.

Ostin tulenkestävää tiiltä normaalikivikoossa ja sahasin jokaisen kiven kahteen osaan Husqvarnan kivileikkurilla veden avulla. Kivet leikattiin omatekoisella jiggillä kahdessa kulmassa, joten ne voitiin muurata ilman laastia saumoissa (kukin kerros pitää itsensä paikallaan jopa ilman laastia) ja niin, että ei tullut aukkoja yläreunaan jokaisen kiven kerroksen väliin (koska kukin kerros on pienempi yläreunasta kuin alaosasta, kun ympyrä pienenee kohti huippua). Ei laastia kivien väliin uunin sisäosassa.

Pohjassa on eristetty levy. Sen päällä lekaharkkoja, jotka vahvistettiin pystysuoraan ja reiät täytettiin betonilla. Lekaharkkojen tuelle valoin ylemmän laatan/pöydän ja sen päälle eristävän betonikerroksen, joka on tehty vermikuliitista ja portlandsementistä suhteessa 5:1. Tämän päälle tasoitettiin kaakelitiiliä sekä samottihiekkaa ja sitten rakennettiin varsinainen uuni. Eristys kupolissa ensin rockwool palomatolla luodakseen liikkuva sauma ja sen päällä eristävää vermikuliittibetonia heikommassa sekoituksessa 10:1. Sen päällä rappaus, ja tähän tulee myöhemmin mosaiikki. Yritän laittaa mukaan kuvia, mutta erillisessä viestissä.

Kysy, jos on jotain mitä ihmettelet. On paljon hyviä ihmisiä fornobravo foorumilla keskustelemassa. Terveisin
Hei! Mietin viimeistä laastikerrosta, jonka laitoit palomaton päälle. Kirjoitat, että sekoitit sen 10:1, oletan että se oli 10 osaa vermikuliittia ja 1 osa betonia. Mitä betonia käytit? Rapparitko pintaviimeistelyn tavallisella rappauksella vai käytitkö tulenkestävää laastia esim. Finja Betongilta? Minulla on pizzauuni, jonka aion kunnostaa vakavien halkeamien takia ja olen poistanut kaiken materiaalin tiileen asti. Siellä ei alun perin ollut mitään eristysmattoa, mutta harkitsen sen lisäämistä estämälläkseni halkeamatut tulevaisuudessa. Kiitos etukäteen, Sarah

Hei Sarah,
Sekoittelin portlandcementtiä vermikuliitin ja veden kanssa sopivaksi puuropaksuudeksi ja levitin paksun kerroksen sitä palohuovan päälle. Siitä tulee eristävä betoni ja tämän päälle laitoin tavallisen rappauksen.

Johan

J johanras sanoi:
Hei Sarah,
Sekoittelin portlandsementtiä vermikuliitin ja veden kanssa sopivan puuromaiseksi ja laitoin paksun kerroksen sitä palopeitteen päälle. Siitä tulee eristävä betoni ja sen päälle laitoin tavallisen rappauksen.

Johan
Kiitos vastauksesta!!
Olen tilannut Vermiculitin ja keraamisen peitteen, joten pääsen aloittamaan heti kun tavarat saapuvat! Pizzakausi onhan tulossa!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.