Düsseldorff
On yleisesti ottaen vaikeaa varmasti määrittää asbestin esiintymistä ulkonäön perusteella. Jos on aivan pakko tietää, on syytä lähettää analysoitavaksi. Muuten voi ryhtyä "normaaleihin" varotoimenpiteisiin joka tapauksessa (eli hengityssuoja, hanskat ja kertakäyttövaatteet, kuten haalari).

• Tykkään
SEGB
  • Laddar…
Hejochhåvadetgår Hallejulia sanoi:
ok.. minulla oli nimittäin rakentajia kotona, jotka repivät maton, jossa oli asbestia. Laboratorio pystyi vain vahvistamaan, että kyseessä oli asbesti, mutta ei millaista tyyppiä. Luin, että Antofylliittiä oli yleisesti juuri asbestipahvissa. Mutta ehkä se oli erilaista pahvin kanssa, jota käytettiin lattiamattojen alla.
Pahvin väri oli enemmän valkoiseen kuin harmaaseen päin. Jos se nyt osoittaisi olevansa krysotiiliasbesti[/QUOTE
Voi hyvin olla, yleensä valkoinen hieman harmahtava.
    1. Työsuojeluhallinnolla on yksityiskohtainen kuvaus siitä, missä ja millaista asbestia esiintyy eri sovelluksissa.
      [linkki]

joten todennäköisesti antofyliitti..
oletan, että tämä asbestityyppi on vaarallisempi kuin valkoinen?

Düsseldorff
joten todennäköisesti antofylliitti..
oletan, että tämä asbestityyppi on vaarallisempi kuin valkoinen?
Mutta onko sillä väliä? Tarvitsethan saman suojavarustuksen riippumatta siitä.

joten suurimmalla todennäköisyydellä antofylliitti..
oletan, että tämän tyyppinen asbesti on vaarallisempaa kuin valkoinen?
Ei aavistustakaan vaarallisuusasteesta, luulen ettei kumpikaan ole terveellistä. Riskiä ei kuitenkaan pidä liioitella, olen itse muutamissa tapauksissa sekä purkanut että asentanut mattoja asbestikerroksella ilman erityisiä suojatoimenpiteitä myöhään 70-luvulla. Tähän mennessä en ole huomannut mitään seurauksia, vaikka olen tupakoinut runsaasti savukkeita monien vuosien ajan vuosituhannen vaihteeseen asti.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Staffans2000
  • Laddar…
hscn hscn sanoi:
Ei aavistustakaan vaarallisuusasteesta, luulen, että mikään näistä ei ole terveellistä. Riskiä ei kuitenkaan pidä liioitella, olen itse useaan otteeseen sekä purkanut että asentanut mattoja asbestikerroksella ilman erityisiä suojaustoimenpiteitä myöhään 70-luvulla. Toistaiseksi en ole huomannut mitään seurauksia, vaikka olen polttanut runsaasti tupakkaa monien vuosien ajan vuosituhannen vaihteeseen saakka.
hscn hscn sanoi:
Ei aavistustakaan vaarallisuusasteesta, luulen, että mikään näistä ei ole terveellistä. Riskiä ei kuitenkaan pidä liioitella, olen itse useaan otteeseen sekä purkanut että asentanut mattoja asbestikerroksella ilman erityisiä suojaustoimenpiteitä myöhään 70-luvulla. Toistaiseksi en ole huomannut mitään seurauksia, vaikka olen polttanut runsaasti tupakkaa monien vuosien ajan vuosituhannen vaihteeseen saakka.
ymmärrän.. eniten huolissani lapsistani

Düsseldorff Düsseldorff sanoi:
Mutta onko sillä väliä? Tarvitsemasi suojavarusteet ovat kuitenkin samat riippumatta siitä.

Hei, lainaan ketjua ja kysyn kellaristani tulevasta portaasta. Onko joku, joka osaisi arvioida asbestia, matto on ollut siellä talon rakentamisesta lähtien -72.

Yksi kuva esittää, kuten näette, askelmia, joista yksi askelma on vielä maton peitossa ja toinen liimajäämiä.

Toiset kuvat ovat maton takapuolelta.

• Kellarin portaat, joista yhdessä on vielä vanha matto, toisessa vain liimajäämiä näkyvissä.
  • Vanhan maton revennyt takapuoli, jossa näkyy punaista kuitua ja liimajäämiä; taustalla sininen pintamateriaali.
  • Kuva mattopalan takapuolelta, joka on kulunut ja rispaantunut. Kuva liittyy keskusteluun asbestista kellarissa.
L Leffe404 sanoi:
Hei lainaan lankaa ja kysyn koskien kellarini portaita. Onko ketään, joka voisi arvioida asbestin suhteen, matto on ollut siinä siitä lähtien kun talo rakennettiin -72.

Yksi kuva, kuten näette, esittää askelmaa, jossa on jäljellä matto ja toinen liiman jäänteitä.

Muut kuvat ovat maton takapuolta
Arvioin sen muovimatoksi, jossa on tekstiili- tai paperitausta.

Näyttää linoleumilta. Vain analyysi voi varmasti kertoa, mitä se sisältää.

Magnus E K Magnus E K sanoi:
Asbestia sisältävä, josta minulla on kokemusta (asennettu 1974 betoniasunnossa), oli vaaleanharmaa. Yksi
Luen monista, jotka ovat saaneet negatiivisia asbestinäytteitä juuri ? Olen äskettäin löytänyt sellaisen talostani 70-luvun lopulta ja olen hieman epäileväinen.
Asbestia sisältävä, josta minulla on kokemusta (asennettu 1974 betoniasunnossa), oli vaaleanharmaa. Yksi hieman uudempi (oletettavasti) asbestiton oli harmaan keltainen ja siinä oli todennäköisesti lasikuitua sen sijaan.
Aha. Olen lukenut joidenkin saaneen tämän vihreän takaosan, joka osoittautui asbestittomaksi. Aion itse lähettää samanlaisen testiin, kun saan sen tehtyä. Onko kukaan, joka tietää, mitä materiaalia he käyttivät näissä vihreissä?

M Mrplip sanoi:
Aha. Olen lukenut joistakin, joilla on ollut tämä vihreä takaosa, joka osoittautui asbestivapaaksi. Minun pitäisi itsekin lähettää samanlainen näyte, kunhan saan tehtyä sen. Tietääkö joku, mitä materiaalia käytettiin vihreissä?
Mikä oli vastauksesi? Myös lukenut ja nähnyt pari vihreällä takaosalla, joissa kukaan ei ole saanut vastausta, että ne sisältäisivät asbestia, minulla oli pienempi pala/pätkä, joka oli jäljellä ja tuli mukana, kun revimme kirjahyllyn. Väri (ja jäänteet luulen) oli jäänyt betonin paperiin, mikä osoitti ettei asbestia, matto oli jo kaatopaikalla mutta haluan muistaa, että se oli enemmän vaahtomuovia. Tyypillinen Novilonmatto rivitalossa, joka rakennettu 1978.

BirgitS
Johani4 Johani4 sanoi:
Mikä oli vastauksesi? Myös lukenut ja nähnyt pari vihreällä takapuolella, jossa kukaan ei ole saanut vastausta, että se sisältäisi asbestia, minulla oli pienempi pala/pituus, joka pysyi kiinni alla ja seurasi mukana, kun revimme kirjahyllyn. Maali (ja jäänteet, oletan) pysyivät kiinni kartongissa betonissa, mikä osoitti, ettei asbestia ollut, matto oli jo kaatopaikalla, mutta haluan muistaa, että se oli enemmänkin vaahtomuovia. Tyypillinen Novilon-matto vuonna 1978 rakennetussa rivitalossa.
Vuonna 1978 oli yleisesti tunnettu, että asbesti oli vaarallista ja se oli jo poistettu useimmista tuotteista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.