15 503 lukukertaa ·
14 vastausta
16k lukukertaa
14 vastausta
Muotoillut kattolistat ja kulmat?
Kyllä, jos sinulla on vain suorakulmaisia kulmia ja tasaisia kattoja, se on melko helppoa. Lisää hieman vinoja seiniä, jotka liittyvät harjakattoon, ja jiirisaha, jossa on vain yhteen suuntaan kulma, niin siitä tulee heti hieman haastavampaa.... ;D
Yksi niksi on aina leikata suoraan ja sen sijaan laittaa kulmiin klosser. Ehkä vähän huijausta, mutta se on itse asiassa tyylikästä ja erilainen ratkaisu. On olemassa profiloituja klossar joita voi ostaa joistakin panel eller puusepänliikkeitä.
Paras neuvo, jonka voin antaa, jos aikoo leikata listoja, on ostaa tai lainata hyvä saha, esimerkiksi dewalt 700 -sarjaa. Silloin voi helposti leikata listasta vielä yksi millimetri, jos se on tarpeen. Tämä on muutoin hemmetin... vaikeaa.
Toinen neuvo on käyttää lateksisaumaa, kun on leikattu liian lyhyeksi tai väärään kulmaan.
/CC
Paras neuvo, jonka voin antaa, jos aikoo leikata listoja, on ostaa tai lainata hyvä saha, esimerkiksi dewalt 700 -sarjaa. Silloin voi helposti leikata listasta vielä yksi millimetri, jos se on tarpeen. Tämä on muutoin hemmetin... vaikeaa.
Toinen neuvo on käyttää lateksisaumaa, kun on leikattu liian lyhyeksi tai väärään kulmaan.
/CC
Voihan ostaa myös puhdasta kultaa ja päällystää talon sillä. Se on suunnilleen samassa hintaluokassa.Bob_the_builder sanoi:
[/quote]
Miten se ratkaisee listakulmaongelman :
/CC
Pienet profiloidut kultaharkot, ehkä? :chris47 sanoi:
Piruko tietää... Ei, ei ehkä ihanchris47 sanoi:
Talossani se maksaisi tarkalleen 1200 kruunua. Olen tietysti jättänyt yläkerran kattolistat kokonaan pois (näyttää modernimmalta). 1200 kruunulla ei saa edes normaalia kihlasormusta
Muuten olen samaa mieltä. 40 kruunua männypalikasta on pöyristyttävä hinta!
/CC
/CC
No niin. Paikoissa, joissa olen nähnyt tällaisia palikoita, ne ovat olleet kaikkialla. Eli kattokulmissa, lattian kulmissa ja smygkulmina liitoksissa ovenkarmin/jalkalistan kanssa. Äärimmäisessä tapauksessa ne olivat lisäksi kaikissa kulmissa ikkunoiden karmeja vasten. Silloin se maksaa yli 1200 euroa, voin luvata.
Mutta nyt kun olen ostanut pienen käsijyrsimen, ehkä on aika tuottaa tällaista krääsää, jotta ei tarvitse kuluttaa enempää jiirisahan laakereita...
Mutta nyt kun olen ostanut pienen käsijyrsimen, ehkä on aika tuottaa tällaista krääsää, jotta ei tarvitse kuluttaa enempää jiirisahan laakereita...
Kaikki tuo on huijausta! Sisänurkat pitäisi tehdä niin, että toinen puoli sahataan suoraan. Toinen puoli pitäisi sahata kuviosahalla pyöreällä sahalla, jotta se sopii suoraan sahattuun. Tällainen liitos pysyy tiiviinä, vaikka listat kuivuisivat ja muuttaisivat muotoaan. Lisäksi tämä menetelmä on anteeksiantava seinien kanssa, jotka eivät aina kohtaa 90 asteen kulmassa. Katso linkki: http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html
mattiasp sanoi:Kaikki tuo on huijausta! Sisänurkka tulisi tehdä siten, että toinen puoli sahataan suoraan. Toisen puolen tulisi olla muotoiltu pyörösahalla niin, että se sopii yhteen suoraksi sahatun kanssa. Tällainen liitos on tiivis, vaikka listat kuivuisivat ja muuttaisivat muotoaan. Lisäksi tämä menetelmä on anteeksiantava, kun seinät eivät aina kohtaa 90 asteen kulmassa
Klikkaa tästä vastataksesi