Heippa!

Minun on tarkoitus vaihtaa vanha ovi sekä karmit ja kynnys uusiin, mutta olen epävarma siitä, minkä moduulimitan valitsen. Käsitykseni mukaan valitun moduulimitan tulisi olla (jos se ei ole täsmälleen) lähinnä alle seinän aukon koon, ja tämän pitäisi antaa riittävästi rakoa karmien ja seinän väliin säätöä varten. Jos seinän aukko on 88cm*208cm, niin minun pitäisi siis valita moduulimitaksi 8*20. Pitääkö tämä paikkansa vai olenko jälleen sekoittanut asioita?:what:

Sekä oikein että väärin!

Moduulimitta on juuri sitä, mitä se väittää olevansa, 8x20 on tarkalleen 800x2000 mm, eli rimoitettu aukko on näissä mitoissa (tai muutama mm enemmän). Ovi karmeineen, jonka olet asentamassa, tulee olemaan noin 5-15 mm lyhyempi sekä leveydeltään että pituudeltaan.

Näyttää siltä, että sinulla on seinäaukko vanhalla standardilla, ei nykyisellä moduulimitoilla. Joko ostat ovia ja karmeja, jotka sopivat hyvin näihin vanhoihin mittoihin (voi olla melko kallista), tai niin teet aukkoon lisäyksen, jotta moduulimitta 8x20 sopii.

Voit myös korottaa ovenaukkoa hieman ja asentaa 9x21. Minulla oli vanha standardi, mutta onneksi leveys oli ainakin hieman suurempi, joten minun tarvitsi vain laajentaa 2 cm ylöspäin jokaisessa ovenaukossa koko talossa. :x

• Tykkään
fremax
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta! En halua ryhtyä suurentamaan oviaukkoa, koska kaikki on betonia ja seinä on noin 30 cm paksu. Sen sijaan teen aukon koon 800*2000mm -moduulimittaan 8*20 sopivaksi. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin karmia, jonka moduulimitta on 8*20, tulee olemaan 5-15mm lyhyempi sekä korkeudelta että leveydeltä kuin tämä aukko?

Kun puuttuu vain vähän, aloittaisin mittaamalla pystysuoraan, vaakasuoraan ja viistosti tarkistaakseni, ovatko kaikki mitat "oikein".

Onko kyseessä sisäovi vai ulko-ovi?

Onko kyseessä valettu betoniseinä?
Onko oviaukossa seinillä rappausta? Jos on, niin rappauksen voi hakata pois.
Ei tarvitse poistaa koko seinän paksuutta, riittää että ottaa pois sen verran, missä ovenkarmi on kiinni.

Yrittäisin hakata pois yhdestä kahteen senttimetriä oviaukosta, jotta suurempi ovi mahtuu.

Kyllä, se on etu suuremmalla ovella. Se on sisäovi, jonka aion asentaa, ja aion tarkistaa, onko seinässä rappausta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.