Olen nyt tekemässä reikää seinään uutta ikkunaa varten. 120*60 cm modulimitat. Mutta voinko esimerkiksi olla 122*62 saman ikkunan kanssa? Runsas 2 cm tyhjää tilaa ikkunan ympärillä.
 
Vermilion Kenny Lundbäck sanoi:
Olen nyt tekemässä aukkoa seinään uutta ikkunaa varten. 120*60 cm modulimitta. Mutta voinko esimerkiksi olla 122*62 samalle ikkunalle? Runsaat 2 cm tyhjää tilaa ikkunan ympärillä.
Epäilen, että ei ole kovin helppoa tehdä tarkkaa... hyvää työtä on minun ajatukseni :)

122x62 pitäisi olla aivan rauhallinen.

https://www.wurth.se/produkter/infa...infastning/nivaskruv/vaterskruv--vaterskruen/

Vaterskruven tuntuu vaistonvaraisesti hyvältä vaihtoehdolta, kun modulimitta on tullut hieman suureksi.
 
Ajattele, että ikkuna, jonka koko on 12 x 6 (120 x 60), on itse asiassa karmien ulkomitassa noin 2 cm pienempi, eli 1180 mm x 580 mm riippuen valmistajasta.
Joten se on jo 2 cm pienempi, joten reiän kuvion 122 x 62 kanssa se on 4 cm.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren sanoi:
Epäilen, että ei ole kovin helppoa piikata tarkasti... hyvä työ on ajatukseni :)

122x62 pitäisi olla ihan rauhallisesti.

[linkki]

Vaterskruv tuntuu vaistomaisesti hyvältä vaihtoehdolta, kun modulimitta on tullut hieman suureksi.
Juu, se on onteloharkko, johon olen piikannut, ja minulla oli valtavasti onnea, että oli vajaat 61 cm 3 riviä välissä ja 121 cm 3 blokkia sivuttaissuunnassa, kaikki teki reiän 120/60 oli käytännössä mahdotonta.
 
Totta kai se voi olla isompi. Sinun tarvitsee vain varmistaa, että sinulla on riittävän leveät listat peittämään. 122x62 ei ole ongelma 12x6 ikkunalle.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren sanoi:
[linkki]

Vaterskruven tuntuu vaistomaisesti olevan hyvä vaihtoehto, kun modulimitta on kasvanut hieman suureksi.
Hei, tuo ruuvi vaikuttaa erittäin helppokäyttöiseltä, kiitos vinkistä! Voiko sitä ostaa esimerkiksi julasta/byggmaxilta/beijeriltä?
 
Vermilion Kenny Lundbäck sanoi:
Tuo ruuvi tuntui todella helpolta käyttää, kiitos vinkistä! Voiko sen ostaa esimerkiksi jula/byggmax/beijer?
Essvellä on samanlainen ruuvi. Joten se pitäisi löytyä :)
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren sanoi:
Essve:llä on samanlainen ruuvi. Joten sen pitäisi löytyä :)
Kiitos!
 
Mikael_L
Först och främst ska man vara uppmärksam på det där med modulmått och karmmått, det är inte alltid det skiljer 1-1,5 cm. Men typiskt för svensktillverkade fönster och dörrar är det ju så, att man köper ett fönster med modul 9x12 t.ex. så ska öppningsmåttet vara 9x12 dm, dvs 90x120cm för själva karmen är sen 88,5-89 cm x 118,5-119 cm.

Men många tyska och polska PVC och ALU-fönster är det angivna måttet exakt vad karmen är.

Så man får se upp lite.


Sen vidare till det vanliga Svenska modulmåttet, så är det tänkt att man gör hålet i väggen för ett modul 9x12 fönster exakt 90x120cm så blir det 5mm drevmån runt om.
Men personligen (vis av egen erfarenhet helt enkelt :oops:) så tar man gärna till 5-10 mm extra, för är hålet man gjort inte exakt rektangulärt t.ex. så blir det mycket jobbigt. Och det är också småjobbigt att dreva en 5mm glipa, lite lättare om den är 7-10 mm.

Nackdelarna med att ta upp ett stora övermått är dels så får man snart problem med att täcka mellanrummet med foder, dels så blir infästningen i väggen svårare och rangligare. T.ex. karmskruv blir ju rangligare och mer instabil ju längre avstånd det är mellan karm och vägg.
Men det går att förbättra ordentligt med att välja bättre infästning, t.ex. karmhylsa.
Och sen är det ju frågan hur stabilt det måste vara, en ytterdörr t.ex. utövar mer påfrestning på infästningen än ett normalt fönster.


Jag vet att TS visste om detta med modulmått vs karmyttermått, det var ju uppenbart, så jag skrev lite mer förklaring mest för andra som hittar denna tråd. Jag vet att det finns många som önskar att de snappat alla dessa detaljer redan när de reglade upp sina väggar, jag själv är glad att jag hade fått lära mig i tid, dock fick jag sen lära mig värdet av lite ytterligare övermått.

Men till TS, ta du upp lite extra, ja. Men försök att begränsa det till just bara lite. Men blir det lite för mycket så är det ju aldrig värre än att man får sala på med lite material sen. :)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.