Hei,

Olen ryhtynyt rakentamaan yksinkertaista talosänkyä tyttärelleni ja olen melkein peukalo keskellä kämmentä, mitä tulee puutöihin, mutta yritän oppia niin hyvin kuin osaan. Mittatekniikka ei kuitenkaan ole vahvuuteni...

Katso kuva. Tämän sängyn sisämitta on 90x200cm. Lyhyillä sivuilla olen asettanut ribat 9cm reunasta ensimmäiseen ja viimeiseen ribaan ja sitten 12cm CC muiden ribojen välillä, mikä näyttää toimivan yhteensä 7 riballa. Ribojen halkaisija on 27mm. Mutta miten minun pitäisi ajatella pitkällä sivulla? Haluan, että ribojen väli on noin 12cm (suunnilleen). Pitäisi olla olemassa jokin järkevä matemaattinen tapa selvittää, kuinka monta ribaa tarvitsen ja mikä etäisyys mahdollisesti pitäisi olla ensimmäisen ja viimeisen riban välillä.

Miten minun pitäisi ajatella?

• Puinen sängynpääty rakentumassa; sisältää seitsemän pystysuoraa puista rimaa ja kolmion muotoinen katto-osa.
Viimeksi muokattu:
Ota rimojen halkaisija (D) ja lisää tämä etäisyyteen (sisäreuna) sivujen välillä, kutsutaan tätä etäisyyttä L:ksi. Nyt olet ottanut huomioon sivujen vaikutuksen niiden väliseen etäisyyteen. Nyt sinulla pitäisi olla noin 12cm rimien välillä. Tämä tarkoittaa, että tulee 12cm + D jokaisessa aukossa keskeltä keskelle.

Joten, seitsemällä rimalla yllä olevan mukaan saat ensimmäisen etäisyyden (sisäreunasta sisäreunaan + D) jaettuna kahdeksalla (kahdeksan aukkoa seitsemällä rimalla), kutsutaan tätä etäisyyttä X:ksi. X = L/8. Nyt voit kokeilla kuudella tai kahdeksalla rimalla ja katsoa mitä saat niiden kanssa. Valitse se, mikä näyttää parhaalta ja täyttää vaatimukset...

Sitten asetat reikiä rimuille X:n mukaan, mutta ensimmäinen reikä on vain X-D/2 sisäreunasta, sillä kehyksen tulee olla puolet halkaisijasta. Sen jälkeen jokainen reikä on vielä X kauempana.

Toivottavasti tämä oli tarpeeksi selkeää...

pacman42 pacman42 sanoi:
Ota ribbojen halkaisija (D) ja lisää se sivujen väliseen etäisyyteen (sisäreuna), kutsutaan tätä etäisyyttä L:ksi. Nyt olet ottanut huomioon sivujen vaikutuksen niiden väliseen etäisyyteen. Nyt sinun pitäisi olla noin 12 cm ribbojen välillä. Tämä tarkoittaa, että jokaisessa välikössä keskeltä keskelle on 12 cm + D.

Joten, seitsemällä ribboilla yllä olevan mukaan saat ensimmäisen etäisyyden yläpuolella (sisäreunasta sisäreunaan + D) jaettuna kahdeksalla (kahdeksan välikköä seitsemällä ribbolla), kutsutaan etäisyyttä X:ksi. X = L/8. Nyt voit kokeilla kuudella tai kahdeksalla ribboilla ja katsoa mitä saat näillä. Valitse se, mikä näyttää parhaalta ja täyttää vaatimukset...

Sitten asetat ribbojen porausreiät edellä olevan X:n mukaan, mutta ensimmäinen porausreikä on vain X-D/2 sisäreunasta, koska rungon on peitettävä puolet halkaisijasta. Sen jälkeen jokainen porausreikä on X kauempana.

Toivottavasti tämä oli tarpeeksi selkeää...
Kiitos hyvästä vastauksesta! Se järjestyi hienosti.

Jotain muuta (projektiin liittyvä mutta ribboihin liittymätön) on, että en yksinkertaisesti onnistu saamaan kulmaa oikein... "katon" tulee tietenkin olla keskitetty alla olevien rimojen päällä, mutta miten teenkin, menee pieleen.

Koko talon pohjan leveys on 990mm ulkoreunasta ulkoreunaan. Kattorimat tulee olla noin 600mm.

• Puiset kehikot lattialla, kolmiomainen muoto keskellä, ympärillä mittatyökaluja ja ruuveja. Rakennusprojekti meneillään.
Yläkulman saat helpoimmin kohdalleen tekemällä sen suorakulmaiseksi ensin ja sitten sovittamalla kolmion "pohjan" (niin sitä kutsutaan, jos muistat koulusta) manuaalisesti (mittaa pohjan keskikohta ja käytä isompaa suorakulmamittaa saadaksesi suoran kulman huipulle), minkä jälkeen piirrät ja sitten sahaat. Sitten hiot pois loput. Isoisäni oli hienopuuseppä, ja hän kertoi minulle, että joitain asioita ei voi mitata...
...toki, jos sinulla on erittäin tarkat koneet, se onnistuu (kuten oli konepuutyössä lukiossa), mutta niitä harvoin on kotona...

lapsiturvallisuuden kannalta saa olla enintään 100 mm rimojen välillä

• Tykkään
Testarn
  • Laddar…
Miettisin vielä kerran välimatkaa pinnarien välillä. Muistaakseni noin 10 cm kohdalla pienemmät lapset voivat työntää päänsä väliin, mutta eivät pysty vetämään sitä takaisin. Minulla ei kuitenkaan ole tähän hyvää lähdettä. Joten voisikin olla järkevää hieman pienentää tai suurentaa välimatkaa. En kuitenkaan tiedä, mikä silloin olisi kohtuullinen välimatka.

Jos aiotte viitata suosituksiin, ne ovat tiukempia kuin niin:
- https://www.konsumentverket.se/for-konsument/sakra-varor-och-tjanster/barnsakerhet/sakra-barnsangar/

- Sängyn pinnojen väli sängyn sivuilla ei saa olla enempää kuin 65 millimetriä ja sängyn pohjan ribojen väli enempää kuin 25 millimetriä.
- Mahdollisten kulmatolppien tulee ulottua korkeintaan muutaman millimetrin.
- Pään- tai jalkopäässä ei saa olla sahattuja kuvioita.
- Patjan tulee olla kova ja peittää koko sängyn pohja.
Viimeinen ei koskenut, kun tyttäreni oli pieni melkein 20 vuotta sitten. Se oli silloin uusi IKEA-sänky, jossa oli kaksi lastulevyä patjan alla pohjalla, hän onnistui nostamaan toista ja pääsi sieltä pois. Sitten hän ryömi portin pohjan ali portaissa (joka täytti vaatimukset) ja kiipesi ylös yläkertaan keittiöön ja sai välipalan. Hän oli silloin noin vuoden ikäinen. Emme vieläkään ymmärrä, miten hän pääsi portin alta...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.