Hei, olen leikkimässä hieman aikaisessa vaiheessa talon osan kaikkien seinien poistamisen parissa.
Olen katsellut taulukoita, mutta en löydä ohjeistusta, joka ottaa huomioon rakenteiden yhteistoiminnan.

Ehdotus kuvan mukaan:

Välipohja oleskelutilalla makuuhuoneena.

Liimapuutangot 140x405x10000mm, CC 2000mm, vapaasti riippuvat 10000mm.
Liimapuupilarit 140x140x2800mm
Välipohja 45x220x8000 CC 600mm, vapaasti riippuvat 2000mm. C14? C24?

Ehdotuksellani ei ole minkäänlaista laskennallista perustetta, vaan ainoastaan karkea maallikkojen taulukoista tehty tulkinta.

En ole hakemassa täydellistä laskelmaa vaan vain viitettä karkean suunnittelun avuksi mahdolliseen remonttiin, ennen rakentamisen aloittamista tietenkin rakennesuunnittelija tekee laskelmat ja piirrustukset.

Tietysti haluaisin vain 2 osastoa 4 sijasta, mutta en halua, että välipohjan kokonaiskorkeus ylittää 700mm.
Ehkä ratkaisu on 140x630x10000 liimapuu, ja 220:n välissä, mutta silloin ei saa jäykkyysapua 220:lta.

Välipohjan 220 eivät mahdollisesti ole täyspitkiä, vaan liitetään yhteen liimapuun yläpuolella, ei yleisten liitosten mukaan.
220 yläpuoli peitetään lastulevyllä, joka ruuvataan kiinni.
220 alapuoli peitetään harvalla ja kipsillä.
En ole ajatellut, että tarvitsisin vahvistaa liimaamalla.

kontruktion-1.jpg

Mitä sanovat ammattilaiset? (ja te muut kuten minä?) :D

kontruktion-2.jpg

Piirsin uudelleen hieman ja lisäsin portaikon aukon.

Näin ollen pisin vapaasti riippuva osuus keskimmäisillä kolmella liimapuupalkilla on nyt noin 8000 mm.

Säädin myös ulompien liimapuupalkkien korkeutta 630 mm:iin, missä 220:t liittyvät vasten sen sijaan, että ovat päällä, vapaasti riippuva osuus näille on muuttumaton 10000 mm.

• Tykkään
Packelito
  • Laddar…
Liimapuulla on yleensä sama hinta kuutiometriä kohti riippumatta sen mitoista. Siksi korkeat (ja kapeat) liimapuu-palkit tarjoavat parhaan suorituskyvyn suhteessa hintaan. Samalla liimapuu on noin kolme kertaa kalliimpaa kuin tavallinen rakennuspuu, joten se ei ole optimaalinen korvike. Käytännössä raha määrittää mittoja. Jos yritän kääntää luonnostelemasi vaihtoehdon todellisuudeksi, tarvitaan 5 kpl 10 metrin pituisia liimapuu-palkkeja mitalla 215x495, 17 kpl 8 metrin pituisia 45x145 C24 ja 10 kpl 90x90 liimapuupylväitä laskettuun hintaan 58586 kr. Olen laskenut hinnan 10000 kr/kuutiometri liimapuun osalta ja 3500 kr/kuutiometri muun puun osalta. Jos valitaan sen sijaan 4 liimapuu-palkkia mitalla 90x720, 17 kpl 45x195 C24 (jotka voidaan rakentaa alas) ja 8 liimapuupylvästä 90x90, laskettu hinta on 32365 kr. Kolmas vaihtoehto, jossa on 3 kpl liimapuupalkkeja 90x855, 9 kpl liimapuu-orsia 42x315 (alennetut) ja 6 kpl liimapuupylväitä, antaa hinnan 34879 kr. Lisäksi on käytettävä vahvempia lattialautoja, jotka voivat olla c/c 1200 mm. Voisin tehdä tällaisen ohjelman, jota kysyit, Excelissä, mutta tuskin kukaan muu kuin minä osaisi käyttää sitä...

J justusandersson sanoi:
Limittälevy on yleensä saman hintainen kuutiometriä kohden sen mittojen riippumatta. Siksi korkeat (ja kapeat) limittälevypalkit antavat parhaan suorituskyvyn hintaan nähden. Samalla limittälevy on noin kolme kertaa kalliimpaa kuin tavallinen rakennuspuu, joten se ei ole optimaalinen korvaaja. Käytännössä raha määrittää mitoituksen. Jos yritän muuttaa skissasi todellisuudeksi, tarvitaan 5 kpl 10 metriä pitkiä limittälevypalkkeja mitoiltaan 215x495, 17 kpl 8 metriä pitkiä 45x145 C24 ja 10 kpl 90x90 limittälevypylväitä laskettuun kustannukseen 58586 kr. Olen laskenut 10000 kr/kuutiometri limittälevystä ja 3500 kr/kuutiometri muun puun kohdalla. Jos sen sijaan käytetään 4 limittälevypalkkia mitoiltaan 90x720, 17 kpl 45x195 C24 (jotka voidaan rakentaa alas) ja 8 limittälevytolppaa 90x90, on arvioitu kustannus 32365 kr. Kolmas vaihtoehto sisältäen 3 kpl 90x855 limittälevypalkkeja, 9 kpl 42x315 limittälevypalkkeja (alaspäin rakennettu) ja 6 kpl limittälevypylväitä antaa kustannukseksi 34879 kr. Silloin on myös oltava vahvempia lattialautoja, jotka voidaan laittaa c/c 1200 mm. Voisin tehdä sellaisen ohjelman, jota kaipaat Excelissä, mutta tuskin kukaan muu kuin minä voisi käyttää sitä...
Loistavaa! Nyt päästään eteenpäin! Kuinka hauskaa :)
Minun on aloitettava sanomalla, että syy myöhäiseen vastaukseeni on, että Sketchup-taitoni eivät ole parhaat :crysmile:.

Joka tapauksessa piirsin vähän uudelleen saatuani vastauksesi, ja haluaisin mielelläni kattavatko siihen nopeasti, arvostaisin paljon!

kontruktion-3.jpg
Kuvankuvaus:

Vaaleanpunainen: Limittälevy 90x720x10000
Tummanpunainen: Limittälevy 90x720x8500
Vaaleanpunainen: Limittälevy 90x90x noin 2400
Vaaleanvihreä: C24 45x195x2600 CC60
Tummanvihreä: C24 45x195x noin 2000 CC60
Vaaleansininen: 3 kpl naulattuna yhdessä C24 45x195x2600 tai vaihtoehtoisesti limittälevy 180x180x2600
Tummansininen: 3 kpl naulattuna yhdessä C24 45x195x1500 tai vaihtoehtoisesti limittälevy 180x180x1500
Keltainen: Limittälevy 90x225x8000

Portaikon aukko noin 4300x1500
Pylväät sijoitettu niin, etteivät peitä ikkunoita.
Limittälevypylvään ja limittälevypalkin kiinnitys suurilla pitkällä levyllä/T-teräksellä.
Limittälevypylvään ja betonilattian kiinnitys jäykillä kulmateräksillä.
C24 195:iden ja limittälevypalkin kiinnitys palkkikengillä.
195:iden alapinta peitetään harvarimoilla ja kipsilevyllä tai vaihtoehtoisesti raakalautaa.
Palkit näkyvillä. Lattiasta palkin alapintaan noin 2400 mm, lattiasta 195:iden alapintaan noin 2900 mm.
195:iden yläpinta peitetään lattialevyillä, jotka ruuvataan, mieluiten ei liimata.
Yläkerran valtaa makuuhuoneet.

Kysymykset:

* Kuinka suuret pysyvät "virevät tuet" tarvitaan, jotta tämä rakenne ei romahtaisi kuin korttitalo? Haluaisin mieluiten mahdollisimman vähän, koska minulla on paljon oviaukkoja ja ikkunoita.

* Kuinka pitkät levyt/T-teräkset saattaisivat olla tarpeen? 50x10x2000mm?

* Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon, ennen kuin lähetän tämän eteenpäin rakennesuunnittelijalle?

Kiitos etukäteen!

Onko jokin osa kiinnitetty olemassa olevaan seinään tai onko koko rakenne vapaasti seisova?
P PatrikElektriker sanoi:
Kuinka pitkiä levy/T-rautoja voisi tarvita? 50x10x2000mm?
Eikö viimeisessä mitassa ole yksi nolla liikaa?

J justusandersson sanoi:
Onko mikään osa kiinnitetty olemassa olevaan seinään vai onko koko rakenne itsenäinen?

Eikö viimeisessä mitassa ole yksi nolla liikaa?
kontruktion-4.jpg

Kuvan mukaan:

Vaaleanharmaa: Ulkoseinä rakennettu 45x220x2400 CC60
Tummanharmaa: Kantava sisäseinä rakennettu 45x220x2400 CC60
Musta: Runkoristikko rakennettu 45x220 CC1200
Oranssi: Yläpohjantuki rakennettu 45x90 CC60

Ajatuksena on sahata ja kiinnittää bef kattotuolinala uuteen liimapalkkiin.
Sekä asentaa uudet yläpohjantuet liimapalkin yläpuolelle kattotuoliin.
Sekä "siirtää ylös" kattotuolipäällinen niin, että yläkerrassa on yhä hyvä huonekorkeus.
Gavlen lähempänä olevan kuvan neljän liimapilarin väliin on tarkoitus sijoittaa suuret ikkunat.
Molemmilla pitkäsivuilla on bef oviaukot ja 4000 mm aukko.
Vastakkaisessa gavelissa on bef. kaksi ikkunaa ja sisäänkäyntiovi.
Tummanharmaat bef kantavat sisäseinät puretaan kokonaisuudessaan.

Syy niihin yli-ambitiöisiin levy/T-rautoihin on juuri kyseisten kaatumisen ehkäiseminen, vähän kuin pöytä, se ei tarvitse yleensä vinotukia.

Kaikki liimapilarit (paitsi ne kaksi, jotka on sijoitettu 1500 mm etäisyydelle etäisestä gaveliseinästä) on sijoitettu nykyisten sisäseinien sisäpuolelle, tarkoituksena on sitten rakentaa nykyiset seinät 90 mm ja täyttää eristeellä, mihin ei tule ikkunoita.

Paljon tekstiä, mutta toivottavasti olen tehnyt sen selväksi. :)

Minulla on suunniteltu budjetti noin 100.000 kr itse materiaalille sketchup-piirustuksieni mukaan. Tämän lisäksi tulee peitemateriaali + työ.

Joten kysymys jää, kuinka paljon vinotukia minun tarvitsee rakentaa sisään? Minulla ei ole lainkaan kokemusta juuri siitä rakennustekniikasta, joka koskee sivuttaisvoimia jne.

Kiitos etukäteen :)

Om en kortsida är infäst i husets skal och detta är stabiliserat på normalt vis med skivmaterial etc, räcker det med diagonaler i bjälklagets plan, t.ex. på undersidan av de gröna bjälkarna. Rätt benämning på olika takstolsdetaljer underlättar kommunikationen.
Kolmiulotteinen piirros rakennuksen runkorakenteesta, jossa on merkittynä hanbjälke, högben ja stödbene eri väreissä.

J justusandersson sanoi:
Jos yksi pääty on kiinnitetty talon kuoreen ja tämä on vakautettu normaalilla tavalla levyillä jne., riittää, että on diagonaalit lattian tasossa, esim. vihreiden palkkien alapuolella. Oikea nimitys erilaisille kattoristikkoyksityiskohdille helpottaa kommunikointia.
[kuva]
Mitä tarkoitamme diagonaaleilla lattian tasossa? makaavat vai seisovat diagonaalit?

Aionhan määritelmän mukaan heikentää yhtä päätyä, ajatuksena on vakauttaa vinotukien avulla oikeastaan kaikkialla, missä ei ole ikkunoita tai ovia.

Sketchup-taitoni eivät ole parhaimmillaan, mutta luulen, että voit nähdä, mitä yritän näyttää.

Jos leikimme ajatuksella, että tämä olisi rakennettava ikään kuin se olisi itsenäinen, mikä on sitten menettelytapa vakauttamiseksi?

Rajumpi kiinnitys ja tukevammat pilarit?

kiitos etukäteen!

kontruktion-5.jpg

Minulla on kuvitus, joka näyttää periaatteen siitä, mitä tarkoitan palkiston tasojen lävistäjillä. Jos rakenteen lyhyt sivu on kiinnitetty rakennuksen kuoreen, kyseisen tyyppiset lävistäjät voivat riittää. Jos rakenne on täysin itsenäinen, jokaisen tason (eli sivun ja palkiston) täytyy olla stabiloitu lävistäjillä.
3D-kuva rakennuskehyksestä, jossa on tasaisesti jakautuneet palkit ja diagonaalisia tukia, jotka edustavat lattiarakenteen vakausta.

• Tykkään
kulle
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.