7 031 lukukertaa ·
24 vastausta
7k lukukertaa
24 vastausta
Mitoittaa terassi maan yläpuolelle
Hei Locke, et tiedäkö ajatteletko samaa kuin minä pylväistä? Rakensin yhdessä Willabgardenin terassin ja siellä oli tehty leikkaukset nurkkapylväisiin kattoparruille, joiden pitäisi ohjata painoa suoremmin alas pylväisiin. Onko suositeltavaa painekyllästetylle pylväälle, esim. 95x95? Vanhalla terassilla melkein kaikki ne pylväät ovat haljenneet..Locke sanoi:
Minulla on sekoitus maata, kiviä ja savea. Näyttää kätevältä ratkaisulta, mutta kun olen porannut alas, voinko raaputtaa tilaa valaa alapohja pilarille? Pelkään oikoteitä, yksi vanhoista pylväistä on painunut maahan, ehkä siksi, että pilareita oli liian vähän, ehkä maan kunnon vuoksi, vaikea tietää.Pannlampa sanoi:
Hei!
Koko pylväs-palkkijärjestelmäsi voi romahtaa, jos järjestelmässäsi on kulmavirhe. Silloin pylväät eivät enää kanna kuormaa pituussuunnassa (korkeus), vaan ne saattavat pian kaatua maahan. Sinun täytyy tehdä järjestelmästä vääntömomenttivakaa. Joko diagonaaliset tukirakenteet tai solmupisteet, jotka voivat ottaa momentin – ja silloin tavalliset palkkikengät eivät kelpaa.
Helpoin tapa on ehkä tukea järjestelmää, mutta usein se ei tapahdu ilman tiettyjä esteettisiä myönnytyksiä. Paras on ottaa momentti solmupisteissä tai laittaa diskreettejä vetotankoja – ei tarvita paljon vetovoimaa järjestelmän tukemiseen. Esimerkiksi piilotetut galvanoidut laippateräkset 45 asteen kulmassa pylväisiin nähden. Muista käyttää oikean korroosioluokan kiinnityselementtejä. Korkealla parvekkeella ei ole tilaa ruostuneille kiinnityselementeille – hengenvaarallista! C2, C3?
Koko pylväs-palkkijärjestelmäsi voi romahtaa, jos järjestelmässäsi on kulmavirhe. Silloin pylväät eivät enää kanna kuormaa pituussuunnassa (korkeus), vaan ne saattavat pian kaatua maahan. Sinun täytyy tehdä järjestelmästä vääntömomenttivakaa. Joko diagonaaliset tukirakenteet tai solmupisteet, jotka voivat ottaa momentin – ja silloin tavalliset palkkikengät eivät kelpaa.
Helpoin tapa on ehkä tukea järjestelmää, mutta usein se ei tapahdu ilman tiettyjä esteettisiä myönnytyksiä. Paras on ottaa momentti solmupisteissä tai laittaa diskreettejä vetotankoja – ei tarvita paljon vetovoimaa järjestelmän tukemiseen. Esimerkiksi piilotetut galvanoidut laippateräkset 45 asteen kulmassa pylväisiin nähden. Muista käyttää oikean korroosioluokan kiinnityselementtejä. Korkealla parvekkeella ei ole tilaa ruostuneille kiinnityselementeille – hengenvaarallista! C2, C3?
Kiitos tästä, en ollut ajatellut tätä lainkaan.Locke sanoi:Hei!
Koko pylväs-palkki-järjestelmäsi voi romahtaa, jos sinulla on kulmavirhe järjestelmässä. Silloin pystyt eivät enää kanna kuormaa pituussuunnassaan (korkeus), vaan ne makaa pian maassa. Sinun täytyy tehdä järjestelmästä vääntöstabiili. Joko vinoon menevät tukitangot tai solmukohdat, jotka voivat ottaa vastaan vääntöä - tavalliset palkkikengät eivät tähän riitä.
Helpoin ratkaisu sinulle on varmaan tukea järjestelmä, mutta usein tämä vaatii tiettyjä esteettisiä kompromisseja. Paras on ottaa momentti solmukohdista tai laittaa erillisiä vetotankoja - paljon vetovoimaa ei tarvita järjestelmän vakauttamiseen. Esimerkiksi piilotetut sinkityt litteät raudat 45 asteen kulmassa pylväitä kohti. Muista käyttää kiinnityselementtien korroosioluokkaa. Korkealla parvekkeella ei ole varaa ruostuneille kiinnityselementeille - hengenvaarallista! C2, C3?
Mutta 12 pystyllä muodostuu 5 "laatikkoa" parvekkeen alle, olin ajatellut luoda yksinkertaista kylmäsäilytystilaa 2-3 niistä, ja siellä tuet voivat olla hyödyksi seinissä.
Palkkikenkien sijaan voisin käyttää 45x45 pituussuuntaan kantavan linjan kanssa ja tehdä lovet lattian kattopalkkeihin?
On jälleen päivitettävä piirustusta
Viimeksi muokattu:
Olen joissain tilanteissa tehnyt pilarit 45x95 liimatuista lankuista kahden 45x170 väliin. Silloin annetaan sisimmän 45x170 muodostaa tuki kantavalle palkille ja kaksi muuta jatkavat ylös ja muodostavat kaiteen.
Sinun täytyy laskea kustannusero 95x95 liimapuisen pilarin ja palkkikenkien (koska se on kai se, mitä olet nyt piirtänyt?) sekä kotitekoisten pilarien version välillä.
Tämä uran tekeminen ja puuhaaminen on tietenkin mahdollista, mutta... Noh...
Sinun täytyy laskea kustannusero 95x95 liimapuisen pilarin ja palkkikenkien (koska se on kai se, mitä olet nyt piirtänyt?) sekä kotitekoisten pilarien version välillä.
Tämä uran tekeminen ja puuhaaminen on tietenkin mahdollista, mutta... Noh...
Olen vain suunnitellut palkkikenkien kiinnittämistä lattiarakenteisiin kahdessa kantopalkissa ja antanut keskimmäisen sijaita alapuolella. Kantopalkit olen toistaiseksi vain sijoittanut tolpan ulkopuolelle (kiinnitetty sivulta painekyllästettyyn 95x95, jonka ajattelin urata).Locke sanoi:Olen joskus tehnyt pylväitä 45x95 liimatuista, jotka ovat kahden 45x170 välissä. Silloin sisemmän 45x170 annetaan muodostaa tuki kantopalkille ja kaksi muuta jatkavat ylös ja muodostavat kaiteen.
Sinun täytyy laskea rahallinen ero 95x95 liimapuisen pylvään plus palkkikenkien (sillä luultavasti olet piirtänyt ne nyt?) ja kotirakennettujen pylväiden version välillä.
Uraamisen ja säätämisen voi tehdä, mutta... Nja...
Se on aika hienoa, jos pystyt saamaan pilarit jatkumaan ylös ja ottamaan kaiteen myös. Kaiteen täytyy kestää melko suuri momentti - ajattele joukkoa humalaisia miehiä, jotka kaikki nojaavat ulos. Rakenteen täytyy olla "idiootivarma".
Kaikkitietävä
· Västra Götalands
· 849 viestiä
Hei, millä ohjelmalla olet tehnyt piirustuksen?
Klikkaa tästä vastataksesi