GoForIt sanoi:
Mitä olen kirjoittanut, on että suosittelen seuraamaan lattialämmitysvalmistajan antamia ohjeita, mutta se on tietysti lopulta sinun päätettävissäsi.

Miksi aloitat toisen ketjun, jos olet täysin selvillä siitä, miten aiot rakentaa lattian?

Kyllä, jos rakennat sen oletuksen mukaisesti, niin lähes kaikki toimii.

I rest my case..
uskon, että lattialämmitystoimittajat antavat neuvoja myydäkseen paljon, esim. uritetut lattialastulevyt ja kasetit jne.
olen myös soittanut Uponorille ja kysynyt, toimiiko ratkaisuni, he eivät tienneet, mutta halusivat mielellään myydä omia tuotteitaan sen sijaan...

tämän ketjun aloitin saadakseni tietää, kuinka minun tulee säädellä lattian rakenteet, ajauduimme keskustelemaan lattian päällysteistä, koska kysyit, mitä lattiaa aioin käyttää :)

Tässä on muutama kuva huoneista, joissa lattia pitää säädellä, se kaakeliuuni on noin 4,5x4,5 ja toinen noin 4,5x3

Iso huone:
Kuvan keskeneräinen huone, jossa seinässä paljaita puurakenteita, lattialla kiviä ja romua, sekä maassa makaava työkalu.
Vanha huoneen nurkka kakluunin vieressä, lattia on purettu ja maapohja paljastettu, näkyy keskeneräinen remontti. Kuva vanhasta huoneesta, jossa on kakluuni ja lapioita. Lattia on osittain purettu valmisteluna rakentamiselle.
Huone remontissa, näkyy paljas maa ja puinen ovi, vieressä ikkunalauta ja patteri. Rakennusmateriaalit näkyvissä huoneessa.
Kaivettu kuoppa huoneen lattialla, ikkuna taustalla. Keltainen kaivinkone kuopan pohjalla.

Se on vähän askartelua kaakeliuunin ympäri, mutta muuten pitäisi mennä hyvin

Pieni huone:
Puuseinäinen huone, jossa on näkyvissä vanhoja levyjä ja alusta paljastettuna. Huone on remontoitavana, lattia osittain purettu.
Vanha puuseinärakenne, jossa on avoimia lautapintoja ja rapattua pintaa. Lattialla on sahanpurua ja kiviä, huoneessa kaksi puuovea.
Huone remontissa, puiset ja kiviset rakenteet esillä, sinisiä säkkejä ja työkaluja lattialla, valmistautuu lattiaksi.
Vanha tiiliseinä ja -lattia remontin aikana, mukana lapio ja sahanpurua.

ei enempää mielipiteitä? :)

mielestäni parhaalta ratkaisulta tähän asti kuulostaa ruuviliimata 45x45 alareunaan "rama", kivien kohdalla täytyy varmaan tehdä jonkinlainen habrovinkeli, harmi etten ole puuseppä :thumbup:

Missä ovat puusepät BH:lla?
Ehkä valitsin huonon otsikon?

Onpa hullua katsoa kuviasi. Teen juuri nyt täsmälleen saman projektin. Olen juuri tilannut materiaalini, joten voin kertoa lyhyesti, kuinka ajattelin tehdä sen. Huone on kooltaan 8x7 metriä, joten se on melko laaja.

Syllin sisäpuolelle ruuvaan 45x145, jotta saan sileän ja vakaan kauniin sisäpuolen, johon voi kiinnittää kaiken. Siitä asennan 45x220 palkkikenkiin. Näiden alle naulaan 28x120 painekyllästettyä, jotta siitä tulee ylösalaisin oleva "T". Tämän päälle asetan sitten asfalevyn umpialustaksi.

Jotta en saisi liian pitkää jänneväliä, asetan muutamia kantolinjoja 45x170 vastakkaiseen suuntaan kuin lattiahirret. Jos minun tarvitsee jatkaa lattiahirsiä, teen sen naulalevyillä kantolinjojen kohdalla. Kantolinjojen alle valan pylväitä, joiden päälle ne lepäävät. Ehkä noin joka toinen metri.

• Tykkään
GoForIt
  • Laddar…
On lisättävä, että tulevassa kylpyhuoneessa päätin monien käänteiden jälkeen valaa lattian uudelleen, jotta saadaan kiinteä ja hyvä alusta. Tämä saattaa kuitenkin tuntua vähän liioittelulta sinun tapauksessasi ja varsinkin kun näytät haluavan tehdä sen mahdollisimman edullisesti. Silloin uskon, että puukoolaukset tulevat halvemmaksi.

kiinnostavaa! ehkä vaihdamme kokemuksia :)

olen kuitenkin lukenut, että pitäisi välttää painekyllästettyä, mitä mieltä olet siitä? jos se kostuu, voi helposti syntyä hajua.

kuinka monta kannatinpalkkia tulee tapauksessasi, eli kuinka pitkä jänneväli sinulla on 45x220 näiden kannatinpalkkien välillä?

mikä cc-mitta aiot käyttää?

mietin muutamaa valettua anturaa suoraan lattianikkaroihini ja niistä lyhentämällä yhdistää muut lattianikkarit ja saada vakautta sillä tavoin, mutta ehkä kannatinpalkki olisi parempi idea, minulla on kuitenkin vain hiekkamaata, joten voin kai kaivaa vähän lisää :)

voit mielellään postata kuvia työsi aikana tässä ketjussa tai linkittää oman ketjun

Terveisin

vectrex sanoi:
Jag kan se flera alternativ till balkskor.

Samma "ram" som du skulle fäst balkskorna i skruvlimmar du istället en 45x45 regel på i nederkant. På denna regel så ställer du sen in dina golvreglar. Skråskruva fast dem i ramen. För att kompensera för att golvreglarna på så vis kommer 45mm för högt jämfört med ramen kan du lägga ytterligare en 45x45 ovanpå din "ram". Detta funkar ju bara om plats för 265mm högt bjälklag finns. En fördel med detta är att du (för att förstärka golvet ytterligare) kan skruvlimma en 45x95 på platten på undersidan av dina golvreglar. Denna kommer då agera dragfläns och då får ett betydligt kraftigare bjälklag. Tänk på att vara noga med lim och skruva relativt tätt. Ytterligare en fördel med detta är att du kan lägga ner trossbottenskivor direkt på denna "dragfläns".

Finns inte platsen kan du istället jacka ur varje golvregel 45x45 i nederkant, på så vis kan du ändå använda dig av 45x45 regeln som upplag istället för balkskor. Men detta alternativ riskerar att ta längre tid än att köra med balkskor.
har räknat lite smått på vad balkskor kostar, det blir ca 1800:- plus spik till dessa,
det blir nog en skruvlimmad 45x45 längst ner på ramen och att jacka ur varje regel, borde ju gå rätt fort om man ställer in cirkelsågen på 45mm djup

Tässä on vastauksia kysymyksiisi:

Käytän painekyllästettyä puuta sellaisissa kohdissa, joita ei "rakenneta sisään", eli kantaville palkeille. Ne tulevat olemaan tuuletetussa sokkelissa. Kaikki muu puutavara on tavallista, ei-käsiteltyä.

Aion käyttää kahta kantavaa palkkia suuressa salissa, jossa jänneväli on noin 8 metriä. Eli 2,6 metrin jänneväli lattian kannattimille.
Nämä laitetaan CC60:lle sopimaan lattiavanerin kanssa, joka tulee niiden päälle.

Meillä on myös vain hiekkaa talon alla. Aion vuokrata maaporakoneen ja polttaa siitä pilarireiät, jotta vältyn kaivamiselta, mutta kaivaminen on ilmaista... Reikiin valan ensin pohjan, sitten asetan pahviputket, jotka täytän karkealla betonilla ja kiinnitän raudan niihin, joka sitten pitää kantavan palkin.

• Tykkään
camaro1969
  • Laddar…
Miten menee sinulla carl johan?
Kohta valmis?:)

• Tykkään
MagicFingers
  • Laddar…
hienosti tehty Carl Johan!

on muutamia kysymyksiä;
millä kiinnitit 145x45 vanhaan seinään? ranskalaissruuvit ehkäpä? jos kyllä, niin kuinka paksut ja kuinka tiheässä?

riittääkö 1 sokkeliteräs jokaisessa sokkelissa? olen nähnyt suosituksia 2 kappaleesta ja pulttaamisesta läpi

mittasitko ja valetko sokkelit ensin vai asetitko kantavat tukipuut sokkeliterästen kanssa ja valoit sitten? mietin mikä olisi paras/helpoimmin tehtävä

CC600 näyttää hyvältä... ja minä, joka aion asentaa koolaukset cc 330... tulee ahdasta koolausten väliin...

Terveisin/T

thestrut sanoi:
hienosti tehty Carl Johan!

minulla on muutama kysymys;
millä kiinnitit 145x45 vanhaan seinään? ehkä fransksruv? jos on niin kuinka paksut ja kuinka tiheään?

riittääkö yksi plinttijärn joka plintissä? olen nähnyt suosituksia kahdesta ja pulttaamisesta läpi

mittasitko ja valetko plintit ensin vai asetitko kantavat palkit plintijärn:illa ja valoit sitten? mietin mikä olisi paras/helpointa

CC600 näyttää hyvältä... ja minun täytyy asentaa cc 330 tyyppinen... se tulee olemaan ahdasta palkkien välissä....

terveisin/T
Kiitos, tässä vastaukset:

1. Se kiinnitin corrseal-ruuvilla Essveltä. Pituus noin 120, muistaakseni. Siksak-kierteellä, ehkäpä 200 mm välein.

2. Varmaan parempi kahdella plinttijärn, mutta se pysyy niin hyvin... ja se riittää vakuuttamaan minut. Se on vain 45mm leveä, joka pitää pitää ylhäällä, mutta käytä kahta jos olet epävarma.

3. Mittasin ensin, mihin tekisin reiät plinteille pitkällä mittanauhalla yhdestä seinästä, jotta ne olisivat suoraan vasten sitä. Sitten, kun oli aika valaa, asetin ensimmäisen ja viimeisen lattiajuoksun ja ripustin kantavan palkin tähän väliaikaisesti. Sitten ripustin myös plinttijärn väliaikaisesti alas lattiajuoksusta. Sain siten raudat suunnilleen oikeaan korkeuteen ja suoraan linjaan.
Sitten tasoitin sen lasermittauksella, pumppasin ylös tunkilla, jotta se tuli täydelliseen korkeuteen lattiajuoksujen alle, ja sitten porasin ja pulttasin sen raudaan ja vapautin kaiken lopulta täyttämällä lattiajuoksut cc 60.

• Tykkään
camaro1969
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.