Mikael_L
Olen samaa mieltä useiden aiempien puhujien (kirjoittajien) kanssa, minäkin olisin repinyt pois masoniitin ja laittanut yksinkertaisen kipsilevyn. Mielestäni se on vähiten huono vaihtoehto, kun puhumme vähemmän työläästä ratkaisusta purkaa kaikki ja tehdä koko seinä uusiksi.

Saatat myös joutua lisärimoittamaan ja lisäämään tukipalikoita osittain, kun masoniitti on poistettu.

Hei, miksi rakentaminen pitäisi olla helppoa ;)

Minun täytyy miettiä uudelleen. Joku kysyi, mitä MDF painaa, ja sellainen levy painaa noin 22 kg, olen nähnyt jossain.

Kiitos vastauksista tähän mennessä.

Etkö tarkoita MDF-paneelia? Mutta nämä ovat vain koristeellisia eivätkä itsessään kanna mitään.

Et voi väittää, että MDF-levy painaa 22 kg ilman että tiedät L-B ja paksuuden. Vähän kuin kuinka pitkä on naru...

Joka tapauksessa se ei ollut hyvä neuvo asentaa MDF-seinää, eikä lastulevy ole myöskään hyvä vaihtoehto.

Ei sillä että sillä olisi väliä... mutta jostain kummallisesta syystä tiedän, että tavallisen MDF:n tiheys on noin 0,75 g/cm3 (vaihtelee tietysti hieman). Tavallinen levy (2440x1220 / 2500x1250), joka painaa 22 kg, on siis todennäköisesti 10 mm paksu.

Mikael_L sanoi:
Hmm ihmettelin, mitä 60 mm:n MDF koossa 2850 x 2070 painaa... :x
Noin 265 kg. Sellaista kannattaa luultavasti välttää kiinnittämästä kattotelineeseen... :rolleyes:

Takaisin aiheeseen... itsekin valitsisin kipsilevyn.

Riippumatta siitä, minkä ratkaisun valitset, sinun tulee repiä masonit-levy pois. Joten tee se ja katso, mitä sen takana on, ennen kuin päätät. Minun on vaikea uskoa, että masonit-levy on kiinnitetty harvaan. Tuntuu heiluvaiselta.

Okei, mutta silloin se pitäisi toimia, jos laittaa 4-7mm vanerin pohjaksi ja sitten 6 mm kipsilevyn maalattavaksi seinäksi. En halua repiä pois bröstpanel:ia koska se on vanhempi mökki, joten sen vanhan tunteen luominen on sydämen asia. Myös siksi, että se on vaakasuora bröstpanel, mikä ei taida olla kovin yleistä vai mitä?

Rintapaneeli on varmaan jotain spontattua puutavaraa voisi olettaa. Palauttaminen samanlaisella profiililla ei varmaankaan ole ongelma, mutta nykyisellä asennuksella voi totta kai olla tunnearvoa, joka menee hukkaan - sitä ei pidä aliarvioida!

Etkö muuten ole harkinnut jotakin paneelia seinille? Jokin hienosahattu kuten slätspont voisi olla mukavaa pienessä mökissä. Onhan pari vaihtoehto pärspontille, jos siitä ei pidä. Puupaneelilla seinällä ratkaiset samalla kantavuusongelmasi.

Viimeksi muokattu:
Mikael_L
Nygge72 sanoi:
Okei, mutta silloin sen pitäisi toimia, jos laittaa 4-7 mm vanerin pohjaksi ja sitten 6 mm kipsilevyn maalattavaksi seinäksi.
Se saattaa toimia, mutta mielestäni se ei tunnu erityisen hyvältä ratkaisulta.
Ehkä se johtuu siitä, etten ole koskaan kuullut tai nähnyt tehtävän niin. Minulla ei siis ole aavistustakaan siitä, kuinka hyvä/huono se voisi olla.

Mielestäni olet turhan pelokas kipsin suhteen. Kipsille on olemassa monia älykkäitä kiinnitysratkaisuja, ja kantokyky on muutamia kymmeniä kiloja vahvemmille.

Älä unohda, että Ruotsissa rakennetaan joka vuosi useita satoja (tuhansia?) aivan uusia taloja, joissa kaikissa seinät koostuvat yksinkertaisesta kipsistä, joten eihän se voi olla niin huono.

Ja olen samaa mieltä nmhed:n kanssa, tarkista mitä on takana, ei olisi yllätys, jos löydät sieltä laudan seinän.

En pelkää kipsiä...vain että minulla ei ole niin paljon tilaa pelata rintapaneelin ulkopuolella. Siksi halusin ohuemman levyn, mutta joka olisi kuitenkin kestävä kiinnitettäväksi.

En usko, että siellä on lankkuseinä takana, sillä masoniitti taipuu sisäänpäin, jos siihen painaa, joten piirtojen välissä ei todennäköisesti ole mitään.

Eikö uusissa taloissa ole yleensä vaneria kipsin alla?

Olet aivan oikeassa siinä, että rintapaneelissa on lähinnä affektioarvoa. Mutta uskon, että se näyttäisi oudolta laittaa paneeli sen yläpuolelle, silloin ne menevät eri korkeuksissa. Lisäksi talon katon korkeus on vain 2 m ja rintapaneeli on 1 m näistä. Joten se koskee vain 1 m avointa seinää, niin sanoakseni.

Mikael_L
Teet oikein säilyttäessäsi paneelin, jos pidät siitä ja sillä on tiettyä tunnearvoa.

Jos kävisi ilmi, että paneelin ylläpito on lähes mahdotonta, on tilanne toinen, mutta en usko, että näin olisi.

On turhaa repiä ja heittää pois jotain, mikä on edelleen OK.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.