38 164 lukukertaa ·
24 vastausta
38k lukukertaa
24 vastausta
Miten sahata MDF-levyä parhaalla tavalla?
Sivu 1 / 2
Hei, aion päällystää seinäni MDF-levyillä ja sitten maalata ne. Olen kuitenkin kuullut, että niiden reunat voivat "höyrystää" sahattaessa (oikein vai väärin?) ja mietin, miten nämä kannattaa sahata/halkoa parhaalla mahdollisella tavalla, jotta saa siistit reunat/saumat?
Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon MDF:ssä? Maalaus parhaalla tavalla? Tasoittaminen? minkä tyyppistä ruuvia käytetään kiinnittämään se puuhun?
Valitsen MDF:n, koska haluan enemmän "kiristettävää" kuin Kipsi.
Kiitos etukäteen.
Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon MDF:ssä? Maalaus parhaalla tavalla? Tasoittaminen? minkä tyyppistä ruuvia käytetään kiinnittämään se puuhun?
Valitsen MDF:n, koska haluan enemmän "kiristettävää" kuin Kipsi.
Kiitos etukäteen.
Ei, minulle on suositeltu MDF:ää. Tämä on siis kesämökille ja sen pitäisi sijaita paneelin yläpuolella. Tänään siellä on vain 3 mm vaneria. Joten halusin vain vahvistaa seinää hieman jollain pinnalla, joka on hyvä maalata, mutta johon voi kuitenkin ruuvata kiinni. Sen ei kuitenkaan pitäisi olla liian paksu, koska paneeli on siellä ja minulla on vain 11-12mm käytettävissä, ennen kuin olen linjassa paneelin kanssa.
Miksi en valitsisi MDF:ää?
Miksi en valitsisi MDF:ää?
MDF:tä voi hyvin sahata pyörö- tai pöytäsahalla.
En kuitenkaan laittaisi sitä seinälle.
MDF sopii paremmin huonekalupuusepäntekoon, ikkunasyvennyksiin, listoituksiin, peitelistat ja listat.
En kuitenkaan laittaisi sitä seinälle.
MDF sopii paremmin huonekalupuusepäntekoon, ikkunasyvennyksiin, listoituksiin, peitelistat ja listat.
Mdf:ää ei käytetty sillä tavalla. Jos haluat jotain, mihin kiinnittää ruuvit, asennat osb:n gyprocin taakse. Jos osb ei mahdu, asentaisin vain gyproc.
MDF on hankala seinässä muun muassa siksi, että liitokset on vaikea peittää. Lisäksi saatat todennäköisesti joutua ongelmiin ruuvinkantojen kanssa, riippuen jonkin verran siitä, minkä paksuuden mdf:lle valitset.
Jos kuitenkin käytät mdf:ää, tralliruuvit ovat todennäköisesti sopivia käytettäväksi.
MDF on hankala seinässä muun muassa siksi, että liitokset on vaikea peittää. Lisäksi saatat todennäköisesti joutua ongelmiin ruuvinkantojen kanssa, riippuen jonkin verran siitä, minkä paksuuden mdf:lle valitset.
Jos kuitenkin käytät mdf:ää, tralliruuvit ovat todennäköisesti sopivia käytettäväksi.
Viimeksi muokattu:
Se on varmaan vain tukirakenteet lastulevyn takana. Siksi haluan laittaa jotain "vakaampaa". Mutta ehkä voi laittaa ohuen OSB-levyn ja sitten lastulevyn sen päälle, niin pitäisi saada sileä pinta maalattavaksi. Vai voiko OSB:tä tasoittaa, jotta se olisi sileä ja hyvä? (tuntuu tosin, että siinä tulisi paljon työtä, koska hiominen jne. lisätään siinä tapauksessa)
Jos seinä ei ole alun perin kunnolla rakennettu, ei ehkä ole niin paljon lisätyötä poistaa seinäpaneeli ja aloittaa alusta ja "tehdä oikein"?
Minä mieluummin eläisin niin, että minulla on vain kipsilevy, johon kiinnittää asioita, kuin että minun pitäisi maalata tai tapetoida jollekin muulle materiaalille kuin juuri kipsille.
Minä mieluummin eläisin niin, että minulla on vain kipsilevy, johon kiinnittää asioita, kuin että minun pitäisi maalata tai tapetoida jollekin muulle materiaalille kuin juuri kipsille.
Eipä ole.styrman1 sanoi:
http://www.wiwood.se/mainwi.htm
Mutta muiden paksuuksien koko on vähän hankala.
/Bessersmidth
Jos ehdottomasti haluaa lastulevyä, niin se toimii hyvin, jos sen sitten päällystää kipsillä. Itse inhoan kipsiä, mutta seinillä sitä täytyy olla. Pelkän puulevyn käyttö aiheuttaa epäilemättä halkeamia saumoissa.
Mdf:stä ja painosta puhuttaessa isommat levyt ovat melko hankalia käsitellä...
Mdf:stä ja painosta puhuttaessa isommat levyt ovat melko hankalia käsitellä...