Olen vaihtamassa autotallin kattoa. Fasadin, kattopalkkien ja raakakattolaudan välillä jää ilmanvaihtoaukko. Voiko yksinkertaisesti kiinnittää hyttysverkkoa ulkopuolelle kattopalkkeihin ja raakakattolautaan? Kaikki on kulmassa, joten verkon jäykkyys painaa sen tiilifasadia vasten. Onko tämä oikea tapa, vai onko parempia ratkaisuja?

Olen niittaamassa kesämökilläni joka tapauksessa.
Yksi tai toinen itikka voi varmasti löytää tiensä sisään, mutta ampparit ja pikkulinnut pysynevät poissa joka tapauksessa :)
/K

youppie sanoi:
Olen vaihtamassa autotallin kattoa. Jää ilmarako julkisivun, kattokannattimien ja raakapontin väliin ilmankierron vuoksi. Onko vain niin, että hyttysverkko kiinnitetään ulkopuolelta niiteillä kattokannattimiin ja raakaponttiin? Kaikki on kulmassa, joten verkon jäykkyys painaa sitä tiilijulkisivua vasten. Onko tämä oikea tapa, vai onko parempia ratkaisuja?
Kätevä vaihtoehto on puristaa se raakaponttiin, kun sitä asennetaan, niin että verkko riippuu alas. Sitten sen voi kiinnittää takin/vaatteen taakse/vastaan ja näin saada täysin tiiviin sauman, eikä paljon niittiä näy, vaan se pysyy suorana ja siistinä..

Mutta ehkä tämä on vähän myöhäinen vinkki tapauksessasi, jos nyt raakapontti on jo asennettu.?!

Siinä tapauksessa kai on vain niitattava se suoraan raakaponttiin alhaalta käsin.

Kiinnitin asennusruuveilla sekä liimasin PL 400:lla - hyttysenkestävä :)

Snailman
pitäisikö käyttää hyttysverkkoa estämään lentäviä hyönteisiä pääsemästä ilmarakoihin vintille vai pitäisikö niiden myös estää niiden pääsy paneelin taakse?

on vaakasuuntainen paneeli ja jos niiden ei pitäisi päästä paneelin taakse, niin ne on myös jollain tavalla estettävä alhaalta paneelin takaa??

Olin ajatellut kiinnittää verkon raakapontin väliin ja sitten ulkokipsilevyn taakse...

mutta sitten paneelin takana on vapaa pääsy sekä ylhäällä että alhaalla (kun se on vaakasuuntainen paneeli)

Aion pian itse suorittaa tämän työvaiheen autotallin rakentamisessa. Miten pääsee ohi kattotuoleista, jos verkko puristetaan ponttilautojen väliin? Kiinnitättekö verkon pituussuunnassa vastaamaan kattotuolien välistä tilaa vai leikkaatteko viillon jokaisen kattotuolin kohdalla? Verkko toisella puolella - niitataanko se sopivasti paneelin sisäpuolelle (pystysuorat rimat)?

Snailman
osaan vastata joihinkin, verkko katkaistaan noin 10 cm pidemmäksi kuin etäisyys kattotuolien välillä, jotta on muutama cm kiinnittää niittamalla kattotuoliin saadakseen tiivis verkon sivuille...

Mikael_L
Snailman sanoi:
pitäisikö hyttysverkko olla estämässä lentävien ötököiden pääsyä tuuletusrakoon katolle, vai pitäisikö niiden myös estää pääsy paneelin taakse?

paneelit ovat vaakasuorat, ja jos niiden taakse ei saa päästä, niin sittenhän ne täytyy estää alareunassa paneelien takana myös jotenkin??
En tiedä kuinka tärkeää on hyönteisiltä eristää paneelien takaa, mutta siellä yleensä sen sijaan ainakin tiivistetään hiiriä vastaan. Voit ostaa sellaisia "Museband", erittäin kalliita metalli-/muovisuikaleita.
museband.jpg
Asetin sellaisia alareunaan paneelin taakse piharakennuksessa, koska siellä on vaakasuora panelointi.

Ajattelin puristaa verkon raakapontin väliin ja sitten ulkogyprocin taakse....

mutta silloin se on avoinna paneelin takana sekä ylhäällä että alhaalla (koska se on vaakapaneeli)
Paneelin takana on melko ahdasta, esim. ampiaiset eivät todennäköisesti rakenna pesää siellä.
Luulen, että melko monia taloja on rakennettu ilman, että ne olisivat hyönteistiiviitä paneelin takana, mutta painottaen luulen... :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.