Hei
Minulla on pieni projekti rakentaa isompi köysirata, joka alkaa noin 3,5 metrin korkeudelta puussa (vaijeri kulkee noin 4,8 metriä maanpinnan yläpuolella).
Projektissa olen konsultoinut yritystä, joka käsittelee tällaisia asioita ja noudatan myös EU:n standardia tämän tyyppisten rakenteiden osalta, joten tiedän mitä teen :)
Mutta juuri itse alustan osalta en ole 100 prosenttisesti varma, miten sen teen.

Alustalle on suunniteltu olla noin 2x2 metriä ja kuten sanottu 3,5 metriä korkeudella.
Kysynkin, minkä kokoisia tukipuita minun tulisi käyttää ja miten kiinnitän ne maahan?
Ajattelin aluksi 95x95 ja kiinnittämistä neljällä jaluspyyhkeellä kulmiin, mutta kun nostin sellaisen 4,2 metriin rakennustavaraliikkeessä, se tuntui valtavan suurelta ja painavalta ja vaikuttaa siltä, että se voisi pikemminkin tehdä rakenteen hutera kuin kevyempi puu. Joten voisiko koko 75x75 (tai 70x70?), alustan koolaukset esimerkiksi 45x95, olla riittäviä?

Ja jaluspyyhkeet, onko se väärin ehkä? Samaan aikaan valettuja kenkiä tuntuu erittäin ylityöstetyiltä, mutta ehkä niitä tarvitaan? Sellaisten kaivaminen aivan puun viereen tuntuu myös vaikealta, oletettavasti paikalla olevien juurien vuoksi.

Onko kenelläkään kommenttia kantavuudesta?

Jos käytän esimerkiksi 45x120 tolppia, riittääkö se?
Alusta tulee sitä paitsi olemaan kiinni puussa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.