Minulla on ontto muovimuoto, jonka haluan "täyttää" jollakin, jotta siitä tulisi suunnilleen yhtä kova kuin puu. Sen tarkoituksena on jäykistää ohut muovirakenne, ja se on myös tarkoitettu varmistamaan, että ruuvit pysyvät kunnolla kiinni.

Olen miettinyt valamista betonilla, kipsillä, polyesterillä tai epoksilla tai kokeilla tiivistevaahtoa. Ratkaisun on oltava "vedenpitävä", se ei saa imeä vettä.

Tilavuus on noin 2 litraa, joten kyseessä ei ole suuri asia, ongelma on se, että minulla ei ole suuria reikiä täytteen saamiseksi sisään, joten sen on oltava ohutjuoksuinen (erityisesti koska muodon sisällä on muutamia kapeita käytäviä, kuvitelkaa tiimalasi; minulla on vain aukko toisessa päässä).

Lukemani perusteella polyesteri kutistuu 5% kovettuessaan, joten se ei tunnu kovin järkevältä (tulee liikaa välystä). Epoksi taas vaikuttaa kalliilta verrattuna muihin ratkaisuihin...

Epäilen, että tiivistevaahtoa voi olla vaikea saada muodon alaosaan, jos en saa suutinta kapeiden keskiosien ohi.

Millaista on sementti ilman täyteainetta? Tuleeko siitä liian hauras?

Sekä sementillä että kipsillä on varmaankin se haitta, että ne halkeilevat, jos kiristän ruuveja kovettumisen jälkeen, mutta voi toimia, jos kiristän ruuvit ennen kuin se on täysin kovettunut (ruuveja ei tarvitse kiristää tiukalle, ne ottavat lähinnä vastaan sivuttaisvoimia, ajattele "ripustaminen").

Onko jotain muuta vaihtoehtoa?

Yksi vaihtoehto on tietenkin yrittää kopioida koko rakenne massiivipuusta, mutta se vaatii paljon työtä, taitoa ja työkaluja, joita minulla ei ole. Siksi toivon löytäväni hyvän ratkaisun jonkinlaisella "valumassalla".

Mihin aiot käyttää sitä? Ehdotukseni on laajeneva hienobetoni, sillä se on helposti valuva ja samalla laajenee ja täyttää hyvin.

Sen pitäisi enemmän tai vähemmän olla eräänlainen rulla, ruuvit ovat siis lähinnä siksi, että muovi ei pyöri kovan ytimen ympäri (silloin se ei "syötä").

Laajeneva betoni kuulostaa aika hyvältä... en ollut nähnyt sitä, sitä ei tunnu olevan kovin monessa paikassa. Kysymys on, kuinka hyvin se toimii 12 mm reikään kaadettuna, löytämässäni Finjan tuotteessa oli 0-4 mm hiekkaa, se tuntuu vähän karkealta...

Katso Weberin sivustoa, siellä on yksi, jossa on 0-2 mm raekoko.

Tiedätkö mikä sen nimi on? Heillä oli todella paljon tuotteita ja se vaati melko monta klikkausta päästäkseen jyväkokoihin.

Napsauta Weber linkkiä edellisessä viestissäni, niin pääset suosittelemaani tehtaaseen.

Ah, huolimattomasti tarkistettu minulta, luulin että tulin aloitussivulle ja aloin heti klikkailla eteenpäin valikon kautta.

Mutta se oli aika kallis... 129 kruunua säkki K-Rauta:ssa ainakin. Tuntuu vähän kalliilta kun tarvitaan vain 2-3 litraa... Täytyy miettiä asiaa, ehkä voi löytää jotain muuta käyttöä lopulle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.