H
Olen remontoinut vierastaloa. Aion uusia katon ja tällä hetkellä siinä on sponttaamattomia lautoja aluskattona. Voiko näille laudoille asentaa alushuopaa vai halkeaako se, koska laudoissa on tietty jousto, kun ne eivät ole pontattuja? Onko olemassa parempia vaihtoehtoja? masonite? Tuntuu turhalta poistaa sponttaamatonta puutavaraa.

Jos pääset käsiksi, voit ehkä ruuvata kapeita lautoja, kuten rimoja, laudojen alapinnalle kattotuolien väliin? Silloin sen pitäisi olla hieman vakaampi. Mutta varmista, ettei ruuvi törrötä yläpuolella... :)

Jos on hieman varovainen siinä, miten kävelee samalla kun laittaa pappen, en näe, että se olisi ongelma, kun on saanut läkt ja plåt/tegel katolle.

toki olisi mahdollista sitoa yhteen alapuolelta läkt/bräde jokaisten kattotuolien väliin (kattotuolien suuntaan), mutta että sillä olisi merkitystä, en usko.

/ATW

ArneTW sanoi:
toki se olisi mahdollista yhdistää alapuolelta latan/laudan avulla jokaisen kattotuolin välillä (kattotuolin suuntaisesti), mutta en usko, että sillä olisi merkitystä.
/ATW
Olen menestyksekkäästi yhdistänyt porrasaskelmia tällä tavalla laittamalla laudan keskelle kutakin porrasaskelmaa (kävelysuunnassa). Siitä tulee itse asiassa huomattavasti vakaampi. Rakennusteknisesti tehdään niin, että painoa jakautuu useammalle laudalle yksittäisten sijaan. Mutta TS on saattanut jo ratkaista tämän, koska kysymys on muutaman päivän vanha! :)

• Tykkään
ArneTW
  • Laddar…
pelig sanoi:
Olen onnistuneesti sitonut yhteen portaat tällä tavalla laudan kanssa jokaisen portaan keskellä (kävelysuunnassa). Siitä tulee todella huomattavasti vakaampaa. Mitä tehdään rakennusteknisesti on painon jakaminen yksittäisistä laudoista useammille. Mutta TS on ehkä jo ratkaissut tämän, koska kysymys on ollut muutaman päivän vanha! :)
Olen samaa mieltä, että siitä tulee vakaampi, mutta katolla, jossa ei usein kävellä ja joka on varustettu ruoteilla/tiiliruoteilla ja pellillä alushuovan päällä, ei lisävakauden tarve ole niin suuri...

/ATW

H
Kiitos vastauksista. En ole vielä päättänyt, miten aion tehdä, mutta se kallistuu siihen, että laitan pappin suoraan katolle ja olen hieman varovainen. Se on kuitenkin 1 tuuman laudat ja noin 110 stolarien välillä, joten se ei jousta niin paljon.

S
jos aiot laittaa katepellin päälle. ehkä käsitellä kattoa kuin se olisi ilman lankkuja?
turvakangas päälle?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.