Aion korjata hieman 30-luvun vaatekaappia asunnossa.
Nouseva kuumavesi, halkaisija noin 1-2 tuumaa, on vahingoittunut eristys 50 % paikoista.
Olen hieman epävarma uskallanko repiä loput irti ja laittaa uutta.

Voiko asbestia olla myös suorissa putkissa?
Väri sideharso paperilla "nöyhtä" aaltopahvilla, on tulkintani. Mutta nöyhtä näyttää lumppumaiselta, mutta en ole perehtynyt vanhoihin putkieristyksiin.

S Sågar sanoi:
Aion korjata hieman 30-luvun vaatekaappia asunnossa.
Nouseva lämminvesi, halkaisija noin 1-2 tuumaa, eriste on vaurioitunut 50 % paikoista.
Olen hieman epävarma uskallanko repiä loput pois ja laittaa uutta.

Voiko asbestia olla myös suorissa putkissa?
Väri sideharso paperilla "nöyhdällä" aaltopahvilla on minun tulkintani. Mutta nöyhtä näyttää lumpulta, mutta en ole perillä vanhoista putkien eristeistä.
Vaikuttaa siltä, että kuva ei tullut mukaan....
Kuvassa on kerrosrakenne, jossa on pehmeää, verkkomaisesti kulunutta materiaalia ja puupintaisia osia, jotka näyttävät kuluneilta ja rikkoutuneilta.

Yksinkertainen tapa testata on nähdä, paloiko se. Asbesti ei pala.

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
S Sågar sanoi:
Aion korjata vähän 30-luvun vaatehuonetta asunnossa.
Nouseva lämmin vesi, halkaisija noin 1-2 tuumaa, vaurioitunut eristys 50 % paikoista.
Olen vähän epävarma uskallanko repiä pois loput ja laittaa uutta.

Voiko myös suorissa putkissa olla asbestia?
Väri harsolla paperilla "nukkaa" aaltopahvilla, on minun tulkintani. Mutta nukka näyttää lumppulta, mutta en tunne vanhoja putkieristyksiä.
Jos putket kulkevat toiseen asuntoon, et varmaankaan saa tehdä mitään ilman hallituksen lupaa. Tämä varmistaa, ettet tee mitään sopimatonta.

Hallituksella voi olla tietoa myös siitä, missä talossa on asbestia.

• Tykkään
Sågar
  • Laddar…
O O sanoi:
Yksinkertainen tapa testata on nähdä, palaako se. Asbesti ei pala.
Onhan muitakin materiaaleja, jotka eivät pala, vai mitä ...

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
Haluatko olla varma siitä, onko kyseessä asbesti vai ei, sinun täytyy toimittaa materiaalinäyte laboratorioon analysoitavaksi.

S Sågar sanoi:
Onhan olemassa muitakin materiaaleja, jotka eivät pala, vai mitä...
Mutta jos se palaa, niin se ei ole asbestia, joten ei tarvitse testata enempää.

BirgitS
D Dilato sanoi:
Mutta jos se palaa, se ei ole asbesti, joten silloin ei tarvitse testata enempää.
Mutta kyseessä on useita materiaaleja, joten mistä tiedät, ettei se ole sideharso, joka palaa samalla kun mikroskooppiset asbestikuidut leviävät ilmaan?

S Sågar sanoi:
Onhan olemassa muitakin materiaaleja, jotka eivät pala, vai miten...
Entä sitten?
Jos palaa, se ei ole asbestia. Oli kyse siitä, onko kyseessä grålumppapp ja gasbinda vai asbesti.

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Mutta kyseessä on useita materiaaleja, joten mistä tietää, ettei sideharsot syty tuleen samalla kun mikroskooppiset asbestikuidut leviävät ilmaan?
Poltetaan yksi materiaali kerrallaan erittäin pieninä määrinä.

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
O O sanoi:
Poltetaan yksi materiaali kerrallaan hyvin pieninä määrinä.
Ja mieluiten ei sisällä 🤓

O O sanoi:
Entä sitten?
Jos se palaa, se ei ole asbestia. Kyse oli siitä, oliko se harmaalumppapahvia ja sideharsokangasta vai asbestia.
Jos katsoo materiaalia tarkasti, siinä on lankoja aivan kuten lumpussa, mutta se ei syty tulitikulla
Tuntuu, ettei tämä kuulu minun korjaushintaluettelooni.
Kapseloi valkoisella maalilla tai tarkista hallitukselta, haluavatko he testausta, jotta kaikki tietäisivät.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.