240 lukukertaa ·
6 vastausta
240 lukukertaa
6 vastausta
Mitä korvata savirappauksella?
Olen tekemässä keittiöremonttia noin 100 vuotta vanhassa talossa, jota käytetään vapaa-ajan asuntona.
Kun olen purkanut vanhan keittiön, on noin 30 mm saviklinkkeri/rapatti suoraan vasten hirsiseinää 150x150 mm. Keittiön, hyllyjen ja helmipaneelin pohjaksi ajattelin asentaa 15 mm vaneria rappauksen päälle, jonka kiinnitän hirsiseinään.
Ongelma on, että jos laitan 15 mm vanerin rappauksen päälle, se tulee ulos vanhojen antikkien ovien ja ikkunoiden pielien yli. Koska mielestäni niiden uudelleenrakentaminen on liian suuri haaste, mietin, voisinko ottaa pois rappauksen (joka on osittain melko vaurioitunut keittiön purkamisen jälkeen) ja korvata sen jollain levyllä (noin 15 mm), joka yhdessä 15 mm vanerin kanssa olisi noin 30 mm. Näin voisin välttää uudelleenrakentamatta sekä pieliä että syvennyksiä ikkunoissa ja ovissa. Asfaboard olisi hyvä, mutta olen kuullut, että sitä ei ole suositeltavaa käyttää sisätiloissa.
Voinko tehdä yllä kuvatulla tavalla ja jos voin, minkä tyyppistä boardia tai muuta levymateriaalia minun tulisi käyttää vanerin sisäpuolella?
Kun olen purkanut vanhan keittiön, on noin 30 mm saviklinkkeri/rapatti suoraan vasten hirsiseinää 150x150 mm. Keittiön, hyllyjen ja helmipaneelin pohjaksi ajattelin asentaa 15 mm vaneria rappauksen päälle, jonka kiinnitän hirsiseinään.
Ongelma on, että jos laitan 15 mm vanerin rappauksen päälle, se tulee ulos vanhojen antikkien ovien ja ikkunoiden pielien yli. Koska mielestäni niiden uudelleenrakentaminen on liian suuri haaste, mietin, voisinko ottaa pois rappauksen (joka on osittain melko vaurioitunut keittiön purkamisen jälkeen) ja korvata sen jollain levyllä (noin 15 mm), joka yhdessä 15 mm vanerin kanssa olisi noin 30 mm. Näin voisin välttää uudelleenrakentamatta sekä pieliä että syvennyksiä ikkunoissa ja ovissa. Asfaboard olisi hyvä, mutta olen kuullut, että sitä ei ole suositeltavaa käyttää sisätiloissa.
Voinko tehdä yllä kuvatulla tavalla ja jos voin, minkä tyyppistä boardia tai muuta levymateriaalia minun tulisi käyttää vanerin sisäpuolella?
Viimeksi muokattu:
Uskon, että paras, halvin, tyylikkäin ja yksinkertaisin tapa on säilyttää rappaus/saviraputus, korjata se mikä on rikki.
Jos esimerkiksi valitset IKEA keittiön, niin ne kiinnitetään kiskoihin, jotka voidaan erinomaisesti ruuvata alla olevaan hirteen sinun tapauksessasi.
Jos esimerkiksi valitset IKEA keittiön, niin ne kiinnitetään kiskoihin, jotka voidaan erinomaisesti ruuvata alla olevaan hirteen sinun tapauksessasi.
Kiitos vastauksesta.F fribygg sanoi:
Olen samaa mieltä kanssasi, mutta toisaalta tarvitsen tukevampaa materiaalia nykyisen rappauksen ulkopuolelle, esimerkiksi helmenpuun kiinnittämiseen. Ei ole kovin kaunista kiinnittää se 4-tuumaisilla nauloilla 😉 ja haluan välttää ikkunoiden ja ovien karmien/modifikaatioiden uudelleenrakentamista, mutta silti säilyttää rappauksen 30 mm paksuuden vastaavuus. Ajattelen siinä 15 mm vaneria ja "jotain" 15 mm hirsin ja vanerin väliin. Kysymys on vain, että mitä?
Upota silloin säle savilaastiin sinne, missä aiot kiinnittää helmipaneelin.
Jos kuitenkin laitat levyt seinille, sinun täytyy luultavasti tehdä uudet karmit ja listat, ja sitä halusit välttää, eikö niin?
Jos kuitenkin laitat levyt seinille, sinun täytyy luultavasti tehdä uudet karmit ja listat, ja sitä halusit välttää, eikö niin?
Kiitos vastauksesta.F fribygg sanoi:
Tämän päivän savirappauksella, joka on 30 mm, minulla on marginaali karmi/smyg kun asennan helmipanelin.
Jos korvaan 30 mm savirappauksen 15 mm levyllä ja 15 mm vanerilla, se on edelleen 30 mm, kuten mitä minulla on nyt. Siksi voin asentaa helmipanelin menemättä karmista ulos.
Olen miettinyt kysymystä 100 kertaa päässäni ja olen sisällä jollakin levyn/board ja vanerin muodolla. Kysymykseni nyt on, mitä levyä minun tulisi käyttää?
Helmistä minsa voit asentaa paneeliklipseillä ja pidemmillä ruuveilla (Jos haluat säilyttää savirappauksen etkä halua asentaa levyjä)
https://shop.byggahus.se/products/p...Dz5BSDb_LUZmneno_zYujAaBzwP7MA7xoClJ8QAvD_BwE
Jos purkaisin irti ja korvaisin savirappauksen, olisin valinnut vanerin + kipsin.
https://shop.byggahus.se/products/p...Dz5BSDb_LUZmneno_zYujAaBzwP7MA7xoClJ8QAvD_BwE
Jos purkaisin irti ja korvaisin savirappauksen, olisin valinnut vanerin + kipsin.
Klikkaa tästä vastataksesi