Aion sisustaa eristetyn yläkerran. Yläkerta on eristetty, mutta sieltä puuttuvat seinät kokonaan. Kattokulma on 45 astetta. Mietin, mistä kohtaa minun pitäisi aloittaa seinän rakentaminen laskettuna siitä, missä katto kohtaa lattian reunalla? Kuinka korkea seinän pitäisi olla siinä, mistä aloitan rakentamisen?
Vaikea selittää sanoin, mutta liitän kuvan, niin ehkä ymmärrätte, mitä seinää tarkoitan.
skall du ha den tvärs över?
eller vill du göra vägg upp till taket?
Haluan sen olevan kuten kuvassa. Ihmettelin vain, onko olemassa jotain vakioleveyttä, jossa seinä yleensä alkaa? Esimerkiksi, että rakennetaan niin, että seinä aina alkaa siitä missä se on esim. 60 cm tai vastaavaa.
Haluan sen kuten kuvassa. Ihmettelin vain, onko jotain vakiomittaa, missä seinän tavallisesti pitäisi alkaa? Esimerkiksi että seinä alkaisi aina siitä, missä se on esimerkiksi 60 cm tai vastaavaa.
Ei, sinun täytyy yksinkertaisesti valita itse.
Rakennusteknisesti saattaa olla rajoituksia, yleensä tukipilarit kattoristikossa rajoittavat kuinka pitkälle ulos kattotuoliseinän voi laittaa.
Jos ei haittaa, että tukipilarit risteilevät huoneessa lattian ja vinokaton välillä (olen joskus nähnyt sellaisen - hankala siivota, kalustaa jne.).
Sitten ne, jotka ovat laskeneet ja piirtäneet kattorakenteet, ovat voineet suunnitella kuorman vain osalle lattiapalkkeista ja kattoristikot saattavat olla alikokoisia, jos kattotuoliseinä on liian kaukana.
Tämä ei aiheuta rakennuksen romahtamista, mutta aiheuttaa lattian liiallista notkumista ja taipumista, mikä merkitsee "haittaa".
Sitten pitää ajatella eristystä ja mahdollisesti tarvittavaa ilmatilaa ja ilmanvaihtoa/kattotuuli-ventilointia ja vastaavia, joten voi olla, että kattotuoliseinää ei voi poistaa kokonaan, eli antaa vinokaton kohdata lattian.
Mutta muuten sinun on mietittävä, kuinka haluat ja voit käyttää tilaa, todella matala on vaikeasti käytettävissä.
Sänky voi varmasti olla metrin korkuisen seinän vieressä, jossa 45° vinokatto, ilman että se olisi liian epäkäytännöllistä, varsinkin jos se on lasten/nuorten huone.
Muuten voi ajatella ovelaa säilytysratkaisua kauimmaisessa kohdassa.
Tein seinäni 1,3m korkeiksi vinoa kattoa vasten. En haluaisi matalampia, vaikka se tietenkin antaisi enemmän lattiapinta-alaa. 1,3m voidaan hyödyntää hyvin asettamalla sänky, kirjoituspöytä jne seinää vasten. Mitä matalampi, sitä vaikeampi.
Meillä on 120. Helppo vain asettaa levy paikoilleen. Toimii hyvin myös sisustuksen kanssa. Mietin sen siirtämistä vielä pidemmälle pojan huoneeseen voittaakseni lattiapinta-alaa. Jos tiedät, miten aiot sisustaa huoneen, voit tietysti mukauttaa vähän sen mukaan.
Meillä on myös 120 cm korkea seinä. Olisin itse halunnut hieman matalamman, mutta toisaalta siitä tulee erinomainen kissanvintti, jossa on runsaasti säilytystilaa.
Hyötyykö äänenvaimennuksessa jotain, jos eristetään seinä kohti kissanvindin? Aion eristää kaikki muut seinät, mutta ne seinät erottavat huoneet toisistaan ja kissanvind-seinä menee vain ulkoseinälle.
Olen itse kasvanut lastenhuoneessa, jossa vinokatto meni aivan lattiaan asti. Siitä tuli suuri lattiapinta-ala, mutta oli vaikeaa hyödyntää tilaa kaikkein syvimmässä kulmassa. Nykyisessä talossamme meillä on 90 cm pystysuoraa seinää ennen kuin vinokatto alkaa. Se toimii hyvin, sängyn voi laittaa suoraan seinää vasten ilman että saa klaustrofobiaa maatessaan selällään siinä.
Kannattaako eristää seinää kissantuulikaappia kohti, jos haluaa parantaa äänieristystä? Aion eristää kaikki muut seinät, mutta ne seinät erottavat huoneet toisistaan ja kissantuulikaappiseinä menee vain ulkoseinää kohti.
Eikö ole samantekevää, miksi sitä eristää? Lämmöneristys siellä pitäisi joka tapauksessa olla, ulkokatolla ei (normaalisti) ole eristystä ja silloin saadaan kohtuullinen äänieristys mahdollisilta "rapinalta".
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.