12 090 lukukertaa ·
9 vastausta
12k lukukertaa
9 vastausta
Mistä aloittaa kylpyhuoneen seinän laatoitus
Täytyykö kysyä, onko jollain kaakeleiden ammattilaisella mielipidettä tähän kysymykseen:
Mistä aloitetaan kaakeloida seinää? Alhaalta, keskeltä vai ehkä ylhäältä?!??!
Kysyn, koska olen itse kaakeloidut useita kylpyhuoneita vuosien varrella ja olen aina aloittanut alhaalta ja noussut ylöspäin, ellei ole ollut mitään "luonnollista" linjaa (liesi, syvennys jne.) mistä aloittaa, mutta sitten naapurini sanoi, että kun hänellä oli ollut käsityöläisiä tekemässä kaakeloidun kellareita, kylpyhuoneita jne., kaakeleiden firma aloitti aina keskeltä seinää ja etenee sitten ensimmäisestä kaakelirivistä sekä ylös että alas.
Onko hyötyä tehdä kuten kaakeleiden firma? Onko "väärin" tehdä kuten olen aina tehnyt, eli aloittaa alhaalta kulmasta ja nousta ylöspäin?
Voisiko joku ehkä valaista asiaa.
Erber
Mistä aloitetaan kaakeloida seinää? Alhaalta, keskeltä vai ehkä ylhäältä?!??!
Kysyn, koska olen itse kaakeloidut useita kylpyhuoneita vuosien varrella ja olen aina aloittanut alhaalta ja noussut ylöspäin, ellei ole ollut mitään "luonnollista" linjaa (liesi, syvennys jne.) mistä aloittaa, mutta sitten naapurini sanoi, että kun hänellä oli ollut käsityöläisiä tekemässä kaakeloidun kellareita, kylpyhuoneita jne., kaakeleiden firma aloitti aina keskeltä seinää ja etenee sitten ensimmäisestä kaakelirivistä sekä ylös että alas.
Onko hyötyä tehdä kuten kaakeleiden firma? Onko "väärin" tehdä kuten olen aina tehnyt, eli aloittaa alhaalta kulmasta ja nousta ylöspäin?
Voisiko joku ehkä valaista asiaa.
Vaikka en olekaan laattamestari, olen opiskellut aihetta om omiin taloprojekteihini. Aloitetaan hieman seinän yläpuolelta asettamalla ohjauslauta, joka lepää kiilojen päällä niin, että se on aivan vaakasuorassa. On helppo saada vaakasuoraan, kun sitä ei tehdä aivan lattian kohdalla, ja - ennen kaikkea - helpottaa, kun työskennellään alaspäin ja sovitetaan laatat mahdollisiin lattian kaatoihin tai vinouksiin. Jos aloitetaan lattiapinnan mukaisesti, siitä tulee hankalaa, jos se ei ole aivan vaakasuorassa.
Olen kuitenkin myös utelias, mitä ammattilaiset sanovat kysymyksestä?
Olen kuitenkin myös utelias, mitä ammattilaiset sanovat kysymyksestä?
En ole mikään ammattilainen, mutta se pitää paikkansa, että yleensä aloitetaan laatoittamalla vaakasuora rivi vähän matkaa seinälle, yleensä toisen rivin alapuolelta (koska lattia ei ole vaakasuorassa). Kuinka korkealle tämä on, kannattaa tietysti mitata saadakseen selville, mikä näyttää parhaalta; ei haluta joutua lisäämään 2 cm levyistä pientä riviä ylä- tai alareunaan, jos sen voi välttää.
hmm.....se, mitä sanotte, kuulostaa varsin järkevältä. mutta nämä kakelnissar aloittivat keskeltä seinää..., mutta kuten niin monessa muussakin asiassa, asioita tehdään eri tavoilla. mikään ei ole sen enempää oikein tai väärin.
mutta aivan selvästi, kuten kirjoitatte, ettei aloita aivan alimmasta rivistä, kuulostaa järkevältä.
mutta aivan selvästi, kuten kirjoitatte, ettei aloita aivan alimmasta rivistä, kuulostaa järkevältä.
Olen saanut neuvoja laatoitusammattilaiselta aloittaa keskeltä.
Syynä olisi se, että jokaisessa rivissä lisääntyvät virheet, esimerkiksi laattaristikoiden tai narun käytöstä johtuen, voivat kerääntyä vain puoliksi niin monelle riville. Seurasin neuvoa, mutta harrastelijana huomasin, että keskusrivistä alaspäin laatoittaminen ei ole aivan yksinkertaista. Vaikka käytössä olisi hyvä kiinnityslaasti, mielestäni laatat pyrkivät liukumaan alas muutamia millimetrejä sen jälkeen kun ne on painettu paikalleen. Jos aloittaa alhaalta ylöspäin, painovoima on puolellasi. Yhdyn siis niihin, joiden mielestä on parasta aloittaa toiseksi alimmalta riviltä.
Toinen asia on, kuinka rivit tulisi jakaa, jotta lopputulos olisi siisti. Yritin sijoittaa keskusrivin keskelle seinää siten, että ylin ja alin rivi ovat leikattu suurin piirtein yhtä paljon. Myös sivusuunnassa on mielestäni parasta yrittää keskittää rivit niin, että leikkaa yhtä paljon oikeassa ja vasemmassa reunassa.
Olen samaa mieltä siitä, että itsestään tasaava laser on kullan arvoinen laatoitettaessa!!
Syynä olisi se, että jokaisessa rivissä lisääntyvät virheet, esimerkiksi laattaristikoiden tai narun käytöstä johtuen, voivat kerääntyä vain puoliksi niin monelle riville. Seurasin neuvoa, mutta harrastelijana huomasin, että keskusrivistä alaspäin laatoittaminen ei ole aivan yksinkertaista. Vaikka käytössä olisi hyvä kiinnityslaasti, mielestäni laatat pyrkivät liukumaan alas muutamia millimetrejä sen jälkeen kun ne on painettu paikalleen. Jos aloittaa alhaalta ylöspäin, painovoima on puolellasi. Yhdyn siis niihin, joiden mielestä on parasta aloittaa toiseksi alimmalta riviltä.
Toinen asia on, kuinka rivit tulisi jakaa, jotta lopputulos olisi siisti. Yritin sijoittaa keskusrivin keskelle seinää siten, että ylin ja alin rivi ovat leikattu suurin piirtein yhtä paljon. Myös sivusuunnassa on mielestäni parasta yrittää keskittää rivit niin, että leikkaa yhtä paljon oikeassa ja vasemmassa reunassa.
Olen samaa mieltä siitä, että itsestään tasaava laser on kullan arvoinen laatoitettaessa!!
Tee-se-itse-henkilöiden tulisi aloittaa toiselta laattariviltä tukilaudan avulla ja käyttää uutta ja puhdasta narua, niin homma sujuu hyvin. Ammattilaiset asettavat keskeltä ylös ja alas vapaalla kädellä. Ei naruja tai ristejä, vaan vain jakaa seinät ruutukuvioihin ja hoitaa yksi kerrallaan.
Laattojen asennuksessa, jos koko on 30x60, aloitan alimmasta laatasta ja työskentelen ylöspäin, koska on vaikeaa saada niitä pysymään paikoillaan. Jos käytössä on esimerkiksi 20x20 laatta, aloitan noin 100 cm korkeudelta ja asetan esimerkiksi vasemman osan ensin, sitten oikean, sitten ala-vasemman ja ala-oikean. Kun tekee näin, voi levittää kiinnityslaastia koko alueelle ja kiinnittää laatat paikoilleen ilman että kiinnityslaastia putoaa harjasta jo asetetuille laatoille. Lisäksi joutuu liikkumaan hieman enemmän tai ainakin istumaan polvillaan lyhyemmän ajan (ainakin siltä tuntuu).
Klikkaa tästä vastataksesi