6 767 lukukertaa ·
51 vastausta
7k lukukertaa
51 vastausta
Missä on home? Haisee paljon mutta ei näy.
Kyllä, ilmanvaihto on huono, vain itsestään vetävä, joten laitettiin avattavat ikkunat heti ensimmäisenä.klaskarlsson sanoi:
Jos sinulla on kosteusongelmia, sinun pitäisi ehdottomasti katsoa salaojitusta, mutta jos käytät epäorgaanisia materiaaleja kellarissa, ja erityisesti jos käytät sitä kellarina eikä asuintilana, voi salaojitus odottaa hetken (ennen vanhaan rakennettiin kellareita juuri kellareina, ei "huoneina").
Taloa on myös tärkeää tuulettaa oman terveytenne vuoksi.
Uudet ikkunat: Onko se kiireellistä?
Jos vanhat eivät ole täysin lahonneet, niiden pitäisi kestää vielä vähän aikaa.
Jos ne ovat esimerkiksi kaksinkertaiset lasit, voit vähentää vetoa uusilla tiivisteillä ja antaa niiden olla vielä jonkin aikaa. Tietenkin ikkunoiden vaihtaminen voi parantaa talon eristystä, mutta on paljon muuta, mitä voidaan tehdä ennen sitä (ja ullakon eristys antaa vielä paremman tuloksen kuin uudet ikkunat). Lisäksi, jos ikkunat ovat hyvät mutta vanhat, voidaan asentaa sisäruta (esimerkiksi Grundels tekee tämän), jolloin saa paremman eristyksen halvemmalla hinnalla ja paljon pienemmällä vaivalla kuin uusilla ikkunoilla.
Aiomme käyttää kellaria asuintilana. Makuuhuone ja oleskelutila tullaan käyttämään päivittäin.
Poistimme kaikki materiaalit ja se näytti kuivalta ja siistiltä. Kaikki paitsi lastulevyt, jotka olivat suoraan betonilaattojen päällä. Ne oli nostettu ylös palkeilla. Haju on nyt paljon parempi. Käytimme kosteudenpoistajaa, mutta ei pisaraakaan vuorokauden jälkeen jokaisessa huoneessa. Voisiko se viitata hyvään salaojitukseen?
Klinkkeri on todella kylmä, tiedän sen, kun meillä on sitä muualla kellarissa. Olisin suosinut sitä, koska se olisi helpompaa, olen hyvä asettamaan sitä mutta ennen kaikkea se ei ime kosteutta maasta.K Kardan79 sanoi:Huomaa, että klinkkeri suoraan laatalla (ei liene eristetty tai lämmitetty) tulee olemaan todella kylmä. Tämä on ehkä itsestäänselvyys, mutta kun sinä/te näytätte luottavan siihen, mitä muut sanovat, ja sitten syytätte heitä, jos kaikki ei mene kuten ajattelitte, on parempi olla liiankin selkeä.
En tiedä miksi ikkunoiden vaihtaminen on kiireellistä, kuinka riippuvaisia olette kellarista tai kuinka laajalti "tuoksu" leviää talossa. Olisin kuitenkin ryhtynyt toimenpiteisiin päästäkseni eroon sisäilman homeenhajusta ja lykännyt hieman ikkunanvaihtoa, ellei vaihto jostain syystä ole akuutti.
Jos rahat eivät riitä (tai et uskalla luottaa käsityöläisiin), voi joutua oppimaan uutta ja käärimään hihat.
Vaihdoimme ikkunat heti, koska haluamme voida avata ne kun poltamme puita ja tuulettaa kunnolla teinipojan huoneessa. Muuten olisi riittänyt ilmanvaihtoaukko.
Homeen haju katosi, kun poistimme lattian. Lastulevyt olivat suoraan betonilaatalla nostaakseen koolauksia, joten ne olivat ne, jotka haisivat.
Nyt on vain kysymys siitä, minkä lattian laitamme?
Jos maaperä on hyvin salaojitettu, yleensä laitetaan platonmatto - solumuovi (XPS, se on muotopysyvä) eristykseksi (jos tarpeen) - kosteussulku (jos platonista ei saa tiivistä, mikä ei aina onnistu) - lastulevy - lattia.
Näin tein itse puolikkaaseen talomme kellarikerrokseen vesivahingon jälkeen viime vuonna (mikään rakennusfirma ei ehtinyt tehdä sitä heti). Nyt olen tilannut rakennusfirmalta muun kerroksen tekemisen kevääksi (minulla ei ole aikaa).
Näin tein itse puolikkaaseen talomme kellarikerrokseen vesivahingon jälkeen viime vuonna (mikään rakennusfirma ei ehtinyt tehdä sitä heti). Nyt olen tilannut rakennusfirmalta muun kerroksen tekemisen kevääksi (minulla ei ole aikaa).
Ihan hullua rakentaa lattia hienosti mutta sitten käyttää pieniä lastulevyjä alhaalla.T Totte56 sanoi:
Käytimme kuivainta vähintään 1 päivä jokaisessa huoneessa, mutta ei yhtään pisaraa, vaikka se johtuu ehkä ennemmin kuivasta vuodenajasta kuin siitä että salaojitus on hyvä?
Olemme katsoneet Japegolvia, mutta betonilaatta on uskomattoman epätasainen, joten meidän täytyy ensin tehdä tasoitusvalu, joten silloin nivell on luultavasti paras vaihtoehto?
Meillä oli urakoitsija täällä eilen ja he tekevät nivellin tai eps(?) betonilla päällä, luulisin heidän sanoneen. Toinen rakennusliike tulee tänään. Tuntuu ylelliseltä voida laittaa puulattiat ja mukavaa saada pois huono ilma, kosteus jne. lattioiden alta, mutta onko se sen arvoista?
Itse olen kellarissa asentanut lattialämmityksen.
Aivan ensimmäiseksi platon matto
Sitten 50 mm uritettu styroksi, lämpölevyt ja sitten vesikiertoinen lattialämmitys.
Sitten 7,5/mm puulattia……ei Pergo.
Ilmastoitu lattialista
Nyt minulla on pannuhuone toisella puolella seinää, joten oli aika helppo vetää silmukat seinän läpi.
Siitä tulee hieman askartelua viereisten huoneiden kanssa, kun ovia pitää sahata ja kynnyksiä nostaa.
Aivan ensimmäiseksi platon matto
Sitten 50 mm uritettu styroksi, lämpölevyt ja sitten vesikiertoinen lattialämmitys.
Sitten 7,5/mm puulattia……ei Pergo.
Ilmastoitu lattialista
Nyt minulla on pannuhuone toisella puolella seinää, joten oli aika helppo vetää silmukat seinän läpi.
Siitä tulee hieman askartelua viereisten huoneiden kanssa, kun ovia pitää sahata ja kynnyksiä nostaa.
Joo, ne firmat joilta odotetaan kustannusarviota, eivät voi tehdä ennen lomaa, joten olisin halunnut korjata itse.pacman42 sanoi:
Jos on hyvin salaojitettu, niin yleensä laitetaan
platonmatto - solumuovi (XPS, se on muotonsa säilyttävä) eristämiseen (jos tarvitaan) - kosteussulku (jos platonia ei saa tiivistettyä, mitä ei aina saa) - lastulevy - lattia.
Niin tein itse puolessa meidän suterängikerroksesta viime vuoden vesivahingon jälkeen (ei ollut rakennusfirmoilla aikaa tehdä se heti). Niin olen tilannut rakennusfirman tekemään loput kerroksesta nyt keväällä (minulla ei ole aikaa).
Ei pisaraakaan ilmankuivaimessa, mutta ehkä se johtuu vuodenajasta? Ei ole salaojitettu sitten -76.
Onko suuri hintaero mekaanisesti tuulettuvaan lattiaan verrattuna, jos tekee kuten sinä?
Ei siis eps-betonia (styroxpalloja betonissa)?Back83 sanoi:
On kyllä hullua rakentaa lattia loistavasti mutta sitten käyttää pieniä lastulevyjä alimpana.
Käytimme ilmankuivainta vähintään 1 vuorokausi jokaisessa huoneessa, mutta ei pisaraakaan, mutta se johtuu ehkä ennemminkin kuivasta vuodenajasta kuin hyvästä salaojituksesta?
Katsoimme Japegolvia, mutta betonilaatta on uskomattoman epätasainen, joten ensin tarvitsemme tasoitebetonia, joten nivelil on luultavasti paras vaihtoehto?
Meillä oli eilen yritys täällä, ja he laittavat niveliltä tai eps(?) betonin päälle, näin luulen heidän sanoneen. Toinen rakennusliike tulee tänään. Tuntuu luksukselta voida olla puulattia ja mukavalta poistaa huono ilma, kosteus jne. lattian alta, mutta onko se sen arvoista?
Minun lattia ei oikeastaan maksanut paljoa mitään. Laitettiin parkettia päälle, se oli kallein osa. Platon Biltema:sta. XPS Hornbach:sta. Kosteussulku ja lastulevy Byggmax:ista. Ja sitten parkettilattia päälle. Tarkista hinnat itse sillä paksuudet jne. vaihtelevat, myös hinnat.Back83 sanoi:
Ilmanvaihto lattialistoissa ja sinulla on kuiva lattia niin kauan kuin salaojitus on kunnossa.
Edit: Tein kaksi huonetta itse kahdessa päivässä (melkein, lankoni auttoi minua hetken, mutta olisin valmistunut kahdessa päivässä muutenkin). Ei tarvinnut edes ottaa vapaata töistä...
On 15 cm korkeammalla kuin betonilaatta, joten luultavasti olisi ollut tilaa, mutta tuntuu tarpeettomalta lattialämmitykseltä näissä huoneissa. Vaikka onkin maalämpö, joten ehkä olisi ollut sen arvoista. Pannuhuone sijaitsee myös vierekkäin takkahuoneen kanssa 🤔T Totte56 sanoi:Itse olen kellarissa asentanut lattialämmityksen. Ensin asensin platon maton, sitten 50 mm uritettu styrox, lämpölevyt ja sitten vedellä vesikiertoinen lattialämmitys.
Sen jälkeen 7,5/mm puulattia... ei Pergo. Ilmastoitu jalkalista. Nyt minulla on pannuhuone seinän toisella puolella, joten oli aika helppoa vetää silmukat läpi kyseisestä seinästä.
Hieman askartelua on viereisten huoneiden kanssa, kun pitää sahata ovia ja nostaa kynnystä, mahdollisesti.
Olisin todella halunnut sen pesutupaan, jossa suihku on ja olemme laatoittaneet. Ei ole mukavaa laittaa jalkoja ilman mattoa. Mutta se saa jäädä tulevaisuuden projektiksi.
Mutta vedä lattialämmitys tähän huoneeseen sitten, laitat sen XPS:än päälle mutta aluslattialevyn alle.Back83 sanoi:
Olemme 15 cm ylhäällä betonilaatasta, joten tilaa olisi riittänyt, mutta tuntuu turhalta lattialämmitys näissä huoneissa. Meillä on tosin maalämpö, joten ehkä se olisi ollut sen arvoista. Pannuhuone sijaitsee myös viereisessä seinässä takkahuoneesta 🤔
Olisin todella halunnut sen pesutupaan, jossa suihku on ja meillä on laatoitettua. Ei ole mukavaa laittaa jalkoja ilman mattoa. Mutta se saa olla tulevaisuuden projekti.
Lainaus:K Kardan79 sanoi:Muista, että klinkkeri suoraan laatalle (ei todennäköisesti ole eristetty tai lämmitetty) tulee olemaan todella kylmä. Ehkä se on itsestään selvää, mutta kun sinä/te vaikutatte luottavan siihen, mitä muut sanovat, ja sitten syytätte heitä, jos kaikki ei mene niin kuin ajattelitte, on yhtä hyvä olla ylikorostettu.
En tiedä, miksi on kiire vaihtaa ikkunat, kuinka riippuvaisia olette kellarista tai missä määrin "tuoksu" leviää taloon. Valitsisin kuitenkin toimenpiteitä päästäkseni eroon merkittävästä homeen hajusta sisätiloissa ja lykkäisin hieman ikkunanvaihtoa, ellei vaihto jostain syystä ole kiireellinen.
Jos raha ei riitä (tai ei uskalla luottaa käsityöläisiin), voi joutua oppimaan uutta ja käärimään hihat.
"mutta kun sinä/te vaikutatte luottavan siihen, mitä muut sanovat, ja sitten syytätte heitä, jos kaikki ei mene niin kuin ajattelitte, on yhtä hyvä olla ylikorostettu."
Miksi kirjoitat tuolla tavalla? Haluatko aloittaa riidan vai mitä?
Eikö lattiapinnan pitäisi olla melko tasainen ennen kuin asentaa Platonin? On erittäin epätasaista, joten lattia on tasoitettava vähintään 5 cm.pacman42 sanoi:
Lattiastani ei oikeastaan tullut lainkaan kalliiksi. Asentamamme parketti oli kallein osa. Platon Biltemasta. XPS Hornbachista. Kosteussuoja ja lastulevy Byggmaxista. Sitten parkettilattia siihen päälle. Katso hinnat itse, koska paksuudet jne. vaihtelevat, samoin hinnat.
Ilmanvaihto jalkalistoissa ja sinulla on kuiva lattia niin kauan kuin salaojitus on kunnossa.
Edit: Tein kaksi huonetta itse kahdessa päivässä (melkein, lanko auttoi minua hetken, mutta olisin saanut valmiiksi kahdessa päivässä joka tapauksessa). Ei tarvinnut edes ottaa vapaata töistä...