Haluan ripustaa hyllyjä/kaappeja (bestå Ikeasta) ja mietin, kestääkö meidän kipsiseinä tämän. Luulen, että kaappi painaa yhteensä 50-55 kg. Olen myös ajatellut ripustaa suuren raskaan peilin yläpuolelle...
Etsin ja katsoin, mistä seinämme koostuvat. Löysin tämän: "Asuntovälikön seinä: 3x13 gips, puukehikko 45x70, 70 eristys, 3x13 gips".
En ymmärrä mitään tästä. Mitä tarkoittaa 3x13 gips? Onko se yksinkertainen kipsi vai jotain muuta?
3x13 tarkoittaa 3 kpl 13 mm kipsilevyjä, se on varmaan palonsuoja ja mahdollisesti myös ääneneristys lisäetuna luulisin.
Edit:
Ei ollut tietoa kolmoislevyille, mutta kun syvyys kaapissa kasvaa, vetorasitus tulee mitoittavaksi, sillä saat suuremman vipuvarren, joka haluaa vetää kiinnityksen ulos. Joten se riippuu tilanteesta
Haluan ripustaa hyllyt/kaapit (bestå ikeasta) ja mietin kestääkö meidän kipsiseinämme tämän. Luulen, että kaappi painaa yhteensä 50-55 kg. Olen myös ajatellut ripustaa suuren raskaan peilin yläpuolelle..
Etsin ja tarkistin, mistä seinämme koostuvat. Löysin tämän: "Asunnonerottava seinä: 3x13 kipsi, puurungorakenne 45x70, 70 eristys, 3x13 kipsi".
En ymmärrä tästä mitään. Mitä tarkoitetaan 3x13 kipsillä? Onko se yksinkertainen kipsi vai jotain muuta?
Joku joka tietää?
Kolminkertainen kipsi molemmilla puolilla. Eli yhteensä 6 kerrosta kipsilevyjä. Johtuu todennäköisesti asuntojen välisestä äänieristyksestä. Mahdollisesti myös palon leviämisen vaatimuksista.
Jos ruuvaat tukipuihin, ei ole mitään ongelmaa. Kipsi voi mennä, mutta tuntuu hieman epävarmalta. Oikealla propp/kiinnikkeellä se käy varmasti myös.
Nyt luin väärin.. Olisi pitänyt katsoa ”sisäseinä”, eikä Asuntoja erottava seinä..
Joten se on vain yksinkertainen kipsilevy...
Onko peli menetetty??
Jos voit kiinnittää runkoon, niin se on kunnossa. Muuten se riippuu enemmän siitä, miten ripustus on suunniteltu. Mutta se onnistuu varmasti pienellä kekseliäisyydellä ja oikeilla kiinnitysmateriaaleilla.
Kuinka löytää reglat? En ole niin onnekas, että ne ovat juuri siellä, missä haluan ripustaa kaapin.
Kyllä, mukana on 2 kiskoa, he sanoivat. Sitten se saattaa onnistua? Pitää varmasti kysyä liikkeessä parhaista plugareista!
On olemassa regelihin etsiäviä laitteita, mutta menetelmä, joka toimii hyvin, on käyttää vahvaa magneettia ja etsiä ruuveja, joilla kipsilevy on kiinnitetty. Kun löydät yhden, etsi ylös ja alas, siellä pitäisi olla useita, silloin tiedät, että olet löytänyt pystysuoran reglan, josta voit lähteä pystysuoraan.
On olemassa sääntöetsimiä, mutta yksi hyvin toimiva menetelmä on käyttää vahvaa magneettia ja etsiä ruuvit, joilla kipsilevy on kiinnitetty, kun löydät yhden, etsit ylös ja alas, siellä pitäisi olla lisää, jolloin tiedät löytäneesi pystysuuntaisen säätimen, josta voit lähteä kohti pystysuuntaa.
Sääntimet ovat yleensä 600mm keskus-keskus. Jos kyseessä on uudempi talo, se voi olla myös 450mm. Jos seinä on kantava, se voi olla 300mm.