39 977 lukukertaa ·
100 vastausta
40k lukukertaa
100 vastausta
Miltä hyväksi rakennettu ulkoseinä näyttää?
Musband on huomioitu.Mikael_L sanoi:Kuulostaa hyvältä.
Itse ehkä tyytyisin 28x70 kokoon spikläktiksi. Mutta tuo onkin todella järeä.
Älä unohda tiivistää hiiriä vastaan alhaalta (musband?).
En viitsisi käyttää mitään boracolia tai vastaavaa. Jos et pidä riittävän kuivana paneelin takana, paneelikin mätänee. Joten pelkkä spikläktien käsittely on ajan ja rahan hukkaa.
Lisäksi se on kustannus, vie paljon aikaa, ja itse olisin hieman huolissani ylimääräisistä kemikaaleista ja hajuriskistä.
Olen levittänyt hieman pellavaöljyä joihinkin päätypuihin siellä täällä, jotka tuntuivat hieman säänalaisilta. Eli vain kourallinen paikkoja, tyyppiä. Esim. räystäslautojen alaosa, jotka aina näyttävät surullisilta kaikissa taloissa. Ne ovat myös maalattu aidolla ja ympäristölle haitallisella öljymaalilla.
Oletko tarkistanut, mikä on kustannus julkisivulevyille + etäisyyskappaleille, ja vertaillut "tavalliseen" ristiinladontaan?
Koskien läksiä, eräs vanha rakentaja jota tunnen ja joka on rakentanut klimatskiva:lla, mainitsi että jos läksiä on liian heikkoa, se on helposti halkeamassa ja heikkoa kun naula ammutaan. Se on kiinni vain näissä muovietäisyyksissä, joten sen pitää olla jämäkkää.
Nyt olen jättänyt kustannukset ja päättänyt asian.
Siinä tapauksessa mitat ovatSuhagg sanoi:
Eristyspaksuus = 70+195+45 = 310mm
Kokonaisseinän paksuus = 22+22+34+70+195+45+11+13 = 412mm
Seinä sisäpuolella levyn reunasta 70+195+45+11+13 = 334mm
Kyllä, juuri näin ajattelen sen olevan. Eli vastaan KYLLÄ, edellisessä viestissäsi.Suhagg sanoi:
En ole aivan varma siitä, että ulkopuolen 70 mm ilmastolevy pitäisi olla samoilla linjoilla perustuksen ulkopuolen kanssa, mutta se vaikuttaa ehdottomasti loogisimmalta.
Rakennusluvan osalta luulen, että edellä mainitusta (eli peitelistasta) vähennetään 22 mm rakennuspinta-alaa laskettaessa. Esimerkiksi karmit ja nurkkalaudat jätetään pois.
Kiitos!Mikael_L sanoi:Kyllä, se on juuri näin ajattelen sen. Eli vastaan KYLLÄ, edellisen edellisen viestisi kohdalla.
En ole täysin varma siitä, että 70mm ilmastosively ulkopuolella olisi suorassa linjassa perusrakenteen ulkopinnan kanssa, mutta mielestäni se vaikuttaa ehdottomasti loogisimmalta.
Kun kyseessä on rakennuslupa, uskon, että laskelmista poistetaan 22 mm yllä olevasta (eli vuorauslaudasta) rakennusalueen laskennassa. Esimerkiksi listat ja nurkkalaudat jätetään IASlaista pois.
Har man så att klimatskivan livar med kant på platta så kommer det hänga ut helaMikael_L sanoi:Ja det är iaf precis så jag tänker mig det. Dvs jag svarar JA, i ditt förrförra inlägg.
Jag är inte helt säker på att utsida 70mm klimatskiva ska liva med utsida grund, men det tycker jag verkar absolut mest logiskt.
Vad det gäller bygglov, så tror jag att man räknar bort 22 mm av ovan (dvs lockläkten) när man beräknar byggytan. Iaf räknas t.ex. foder och knutbräder bort.
22lock+22panel+34spikläkt över kant på platta vilket ger ett lite
lustigt utseende och skugga på grunden har jag kommit fram till.
Fick tipset att ha bara lite av 34 spikläkt skicka ut över kant på platta.
Vägg innanför kant på platta=
34spikläkt men ha bara 20 mm utanför kant på platta
34spikläkt - 20 som är ett mera normalt utstick=14
14+70+195+45+11+13 =348mm är det som ska stå innanför kant på platta
Tot väggtjocklek= 22+22+34+70+195+45+11+13 = 412mm
Så får det bli
Jäsen
· Västra Götaland
· 1 710 viestiä
Erittäin mielenkiintoinen keskustelu.
Rakennamme taloa passiivitalostandardin mukaisesti (tai ainakin lähelle sitä), joten suunnittelemme seinän olevan yhteensä noin 50 cm.
Jotain tällaista siitä tulee:
Kuitusementtiulkoverhous (Cembrit) 8 mm
34x70 tuuletusrako/spikkilauta (viistotettu)
50 mm Kust-levy
Kantava runko 170 mm
Tyhjä tila 170 mm
Muovi
Asennuskerros 70 mm
OSB
Kipsi
170+170 mm puhalletaan ekokuidulla. Asennuskerros mahdollisesti "manuaalinen" MU.
Kysymykset:
1. Miksi investoida kalliita rahaa Kust-levyyn sen sijaan, että laitettaisiin vain tuulikalvo ja lisättäisiin eristepaksuutta seinän sisäpuolella?
2. Jos käytetään hienoa Kust-levyä, haluan asentaa sen laatan ulkopuolelle ja muutaman senttimetrin alaspäin. Mitkä ovat perustelut sille, ettei näin tehtäisi?
3. Kun kuitusementtilevyjä käytetään ulkopuolella, ne asennetaan väleillä, joten säänkestävyys on varmistettava sisäpuolella. Ovatko nämä eristelevyt paras valinta, yksinään tai yhdistettynä tuulikalvoon tai vastaavaan, vai sopivatko ne paremmin, kun julkisivu on melko tiivis (esim. laudoitettu)?
Rakennamme taloa passiivitalostandardin mukaisesti (tai ainakin lähelle sitä), joten suunnittelemme seinän olevan yhteensä noin 50 cm.
Jotain tällaista siitä tulee:
Kuitusementtiulkoverhous (Cembrit) 8 mm
34x70 tuuletusrako/spikkilauta (viistotettu)
50 mm Kust-levy
Kantava runko 170 mm
Tyhjä tila 170 mm
Muovi
Asennuskerros 70 mm
OSB
Kipsi
170+170 mm puhalletaan ekokuidulla. Asennuskerros mahdollisesti "manuaalinen" MU.
Kysymykset:
1. Miksi investoida kalliita rahaa Kust-levyyn sen sijaan, että laitettaisiin vain tuulikalvo ja lisättäisiin eristepaksuutta seinän sisäpuolella?
2. Jos käytetään hienoa Kust-levyä, haluan asentaa sen laatan ulkopuolelle ja muutaman senttimetrin alaspäin. Mitkä ovat perustelut sille, ettei näin tehtäisi?
3. Kun kuitusementtilevyjä käytetään ulkopuolella, ne asennetaan väleillä, joten säänkestävyys on varmistettava sisäpuolella. Ovatko nämä eristelevyt paras valinta, yksinään tai yhdistettynä tuulikalvoon tai vastaavaan, vai sopivatko ne paremmin, kun julkisivu on melko tiivis (esim. laudoitettu)?
2. En keksi mitään syitä olla tekemättä sitä, se suojaa kynnyksen vielä paremmin. Mutta en usko, että kannattaa tehdä monta cm päällekkäisyyttä, luulen, että enintään 5 cm riittää.
3. Niissä levyissä, joita olen nähnyt, laitetaan kumilista tukilistan päälle saumassa ja metalliprofiili (tyyppiä h-muoto) saumaan ilman tukilistaa. Mutta ehkä on olemassa erilaisia...
3. Niissä levyissä, joita olen nähnyt, laitetaan kumilista tukilistan päälle saumassa ja metalliprofiili (tyyppiä h-muoto) saumaan ilman tukilistaa. Mutta ehkä on olemassa erilaisia...
1. Näin tein minä. Jätin "västkustskiva" huomiotta ja lisäsin sen sijaan eristystä seinässä. Rakennusalan rajoitusten vuoksi voidaan maksimoida asuintila julkisivulevyillä, ja lisäeristyksessä voi olla mukavaa, ettei tarvitse lisätä paljon seinän paksuutta, jotta etäisyys perustaan ja räystääseen ei kärsi niin paljon.
2. Haittana, jonka näen pääasiassa, on ulkonäkö. (Ja oikeastaan vain perinteen vuoksi). Paneeli tulee ulottumaan kauas perustan ulkopuolelle, vähintään 10 cm. Talo näyttää lisäeristetyltä.
Lisäksi västkustskivaa ei voi vetää kovin alas perustan ylle (hieman riippuen ...) koska julkisivupaneeli tulisi muuten liian lähelle maata, sillä sen on peitettävä julkisivulevyt ja jyrsijästoppereiden alle levyt. Ja sinun täytyy ehkä olla reunuseristys perustan ympärillä, jolloin jää nopeasti melko vähän cm pelivaraa maanpinnan ja julkisivupaneelin välillä. Mielestäni tämän etäisyyden tulisi olla ehdottomasti vähintään 20 cm.
2. Haittana, jonka näen pääasiassa, on ulkonäkö. (Ja oikeastaan vain perinteen vuoksi). Paneeli tulee ulottumaan kauas perustan ulkopuolelle, vähintään 10 cm. Talo näyttää lisäeristetyltä.
Lisäksi västkustskivaa ei voi vetää kovin alas perustan ylle (hieman riippuen ...) koska julkisivupaneeli tulisi muuten liian lähelle maata, sillä sen on peitettävä julkisivulevyt ja jyrsijästoppereiden alle levyt. Ja sinun täytyy ehkä olla reunuseristys perustan ympärillä, jolloin jää nopeasti melko vähän cm pelivaraa maanpinnan ja julkisivupaneelin välillä. Mielestäni tämän etäisyyden tulisi olla ehdottomasti vähintään 20 cm.
Viimeksi muokattu:
Mukava seinä muuten.
Eikö ole liioiteltua käyttää länsirannikon levyä, kun katkaiset kylmäsillan täysin sillä ruiskutetulla 170 mm seinäosalla?
Asennusseinään pitää varmaan käsin asentaa mineraalivillaa, koska se on helpompaa?
Kuin ruiskuttaminen silloin, kun kaikki letkut ja pistorasiat ovat siellä...
Eikö ole liioiteltua käyttää länsirannikon levyä, kun katkaiset kylmäsillan täysin sillä ruiskutetulla 170 mm seinäosalla?
Asennusseinään pitää varmaan käsin asentaa mineraalivillaa, koska se on helpompaa?
Kuin ruiskuttaminen silloin, kun kaikki letkut ja pistorasiat ovat siellä...
Jäsen
· Västra Götaland
· 1 710 viestiä
Mielestäni puhtaasti ulkonäöllisesti se näyttää hyvältä, mutta makuja on monia. Taloudellisesti epäilen, että tällainen levy tulee kalliimmaksi, mutta se korvaa kipsilevyn, tuulensuojan ja myös 5 cm eristystä, joten ehkä lopulta ei tule niin suurta eroa.
Meillä on tulossa 40 cm solumuovia + 10 cm betonia, joten meillä on 50 cm tilaa käytettävissä. Ajatuksena on reunasuojata + sora/kivipohja niin, että maa on 30 cm valmiin lattian alapuolella. Jos annan levyn mennä 5 cm alas ja sitten laudan vielä muutaman sentin, minulla on silti 20-23 cm marginaali, enemmän kuin riittävästi minun mielestäni.
Meillä on tulossa 40 cm solumuovia + 10 cm betonia, joten meillä on 50 cm tilaa käytettävissä. Ajatuksena on reunasuojata + sora/kivipohja niin, että maa on 30 cm valmiin lattian alapuolella. Jos annan levyn mennä 5 cm alas ja sitten laudan vielä muutaman sentin, minulla on silti 20-23 cm marginaali, enemmän kuin riittävästi minun mielestäni.
Klikkaa tästä vastataksesi