Hei!
Olen miettinyt erästä asiaa.

Minulla on vanha 40-luvun talo ja olen remontoinut huonetta yläkerrassa. Kipsilevy katossa on revitty pois, joten jäljellä ovat paneelit katossa ja toisella puolella on eristys ja kylmä ullakko.

Suunnitelmana on tehdä seuraavaa katolle:

1. Paneelit (säilyttää)
  2. Muovi
  3. Harvalaudoitus
  4. Kipsilevy
Mutta mihin sähköjohdot vedetään? Pitäisikö johdot vetää ennen kuin laitan muovin, jotta kaapelit sijoittuvat paneelin ja muovin väliin, vai sen jälkeen, että kaapelit sijoittuvat muovin ja kipsilevyn väliin?

Terveisin,
Carl-Johan

Kuten olen oppinut, pitäisi sähkö aina yrittää sijoittaa muovin sisäpuolelle (huoneen suuntaan) saadakseen mahdollisimman vähän läpivientejä, joista voi vuotaa kosteutta.

Olen samaa mieltä. Olisin laittanut muovin ponttilautojen päälle, sitten kutsunut sähköasentajan, ja sen jälkeen asentanut harvalaudoituksen ja kipsin. Voit olla melkein varma, että sähköasennus joutuu "ylittämään" harvalaudoituksen joissakin kohdissa, ja jos sähköasentajan täytyy leikata tai urittaa jo asennettua harvalaudoitusta, kestää asennus kauemmin (=kalliimpaa sinulle), ja lisäksi riskeeraat, että sähköasentaja vahingossa rikkoo muovin urittaessaan ja leikatessaan.

Kiitos vastauksista!

Onko katto suora sitten?
muuten ehkä sinun pitäisi suoristaa se? silloin kiskot on alaslaskettu ja sähköasentaja voi vetää letkun siellä...

Onko katto silloin suora?
Täytyykö sinun esittää tuo kysymys? :D

Vesivaaka, kulmamitta ja taittomitta olivat varmaan hukassa työkalupakista, kun taloni rakennettiin. KAIKKI on vinossa, eikä tietenkään "tasaisen" vinossa, vaan se on vinossa eri ulottuvuuksissa samanaikaisesti ja kallistuu, pullistuu ja vääntyy eri suuntiin.

Olen suoristanut lattian ja en jaksa suoristaa loput, jos se ylipäätään on mahdollista...

Ellei osissa huonetta olisi vinoa kattoa, olisin ehkä harkinnut katon suoristamista, mutta vinokatto pelottaa minua.

Lisäksi kattokorkeus on matala. Korkeus lattiakuitulevystä katon ponttiin on vain noin 235 cm. Katon suoristaminen, ja sen myötä tuleva katon laskeminen, aiheuttaa ongelmia ikkunoiden ja ovien kanssa, koska ne ovat lähellä vinokattoa.

Joten tyydyn suoraan ja sileään lattiaan ja kutsun kaikkea, mikä on vinossa, "viehätykseksi".

Mutta pelkästä uteliaisuudesta, kuinka edetisin katon suoristamisessa?

terv.
Carl-Johan

Viimeksi muokattu:
olen tehnyt näin:

joko huoneen keskellä pyörivä laser tai kulmassa ristikko-laser.
Mittaa ja merkitse korkeus seinien suuntaisesti, aloita esim. 28 mm alapuolella matalimmasta kohdasta (jotta voi olla 28*70 harva)
kiilaa alas, käytä masoniittipaloja lautapaloja jne., oikeaan korkeuteen ja kiinnitä ulompaan kohtaan seinien suuntaisesti
mittaa harvasta laservalon säteeseen, kiinnitä harva joko kiiloilla tai rei’itysnauhalla

vinon katon kohdalla tein varmaan suunnilleen samalla tavalla.

Ei liian työlästä, jos muistan oikein... syy miksi tein tämän oli, että ensin olin ruuvannut kaksinkertaiset 15 mm palosuojalevyt kattoon...
Jäljellä on noin 150 neliömetriä :)

Olen kehystänyt asunnon näin, mutta silloin kiinnitin ensin 45*45 ehkä cc1200 ja ripustin ne rei’itysnauhaan, sitten harva oikeaan cc mittaan

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.