T
Aion rakentaa säleikön, jonka korkeus on 1,8 m ja pituus 4 metriä. Tolpat ovat kooltaan 70x70 ja etäisyys toisistaan on 2 metriä.
Niiden väliin olen ajatellut laittaa vaakarimoja, joiden leveys on 45 mm.

Kysymys on, pitäisikö käyttää 22x45, 28x45 vai 45x45 rimoja?
En halua, että ne vääntyvät ajan myötä.

Olen käyttänyt 45x45 trellississäni. Olen, kuten sinäkin, ajatellut noin 2 m väliä tolppien välillä. Nyt minulla on 90x90 tolpat, joihin olen kiinnittänyt pystysuoran 45 ja ruuvannut niihin vaakasuorat 45 rimat. Osittain sain sileän ulkonäön, toisaalta oli vaikea löytää 4 m 45x45, jotka olisivat tarpeeksi suoria, jotta siitä tulisi hienoa.

• Yöllä valaistu puinen säleikön seinä, jossa on vaakasuuntaisia lautoja, ja yksi pystypylväs keskellä, johon kohdistuu valo.
  • Tykkään
Pin ja 1 muu
  • Laddar…
Olisin ottanut sen halvimman, ellei paikallinen Kulturrådet olisi vastustanut...

T
A andersda sanoi:
Olin valinnut halvimman, ellei paikallinen Kulturrådet olisi vastustanut...
Tarkoitatko, ettei yllä mainituissa mitoissa ole eroa kierteessä?

Ohuempi kuin 45x45 cc:llä kahden metrin päässä vääntyy ja taipuu varmasti. Jos haluat ohuemman mitan kuin 45x45, sinun pitäisi pienentää cc:tä tolpille.

Ensinnäkin olen kitsas.

Ja kyllä, luulen että ero on pieni.

Maksimassaan aiheutunut taipuma on täysin vertailukelpoinen kolmen eri mitan 22x45, 28x45 ja 45x45 välillä. Todella ratkaiseva tekijä on puun laatu. 22x45 ja 28x45 terassilankuista ja 45x45 valmiiksi sahattuna rimoina pitävät kaikki erittäin heikkoa laatua, joka tekee materiaalista vähemmän sopivan tarkoitukseen. Etsisin laudan (45x145 tai leveämpi) C 24 -luokasta, joka olisi todella suora ja tiheäsyinen. Sitten sahaisin ribat syvällisellä sahalla ja ohjauskiskolla. 28x45 uskon olevan optimaalinen koko saatavilla olevaan kiinnitysmateriaaliin nähden, mutta kaikki mitat kelpaavat kyllä.

T
Kiitos ehdotuksistanne.
Jos asettaa pystysuoran rimaan tolppien väliin, joka ei ole kiinnitetty maahan, vaan jota käytetään vain rimojen ruuvaamiseen, tekisikö se eron?

Kyllä, marginaalisesti huonompaan suuntaan, koska se lisää kuormaa kylkiluilla.

T
J justusandersson sanoi:
Kyllä, hieman huonommin, koska se lisää kuormitusta poikittaispuissa.
Ok, ymmärrän. Muut tolpat on valettu maahan. Mutta jos annan pystyssä olevien poikittaispuiden seistä kivipäällysteellä sen sijaan. Estäisikö se kiertymiä enemmän?

T
Joacimz Joacimz sanoi:
Olen asentanut 45x45 säleikölleni. Olen suunnitellut noin 2 m välein tolppia. Nyt minulla on 90x90 tolpat, joissa on pystyasennossa 45, johon olen ruuvannut vaakasuorat 45 säleet. Sain sileän ulkonäön ja oli vaikea löytää 4 m 45x45, joka olisi tarpeeksi suora, jotta se näyttäisi hyvältä.
Seisovat säleet eivät näy kuvassa vai kuinka?

T Ejmelie sanoi:
Dom stående ribborna syns inte på bilden va?
Lautaverkkoja vaakasuunnassa, ei pystysuoria. Pihalla grillialue, auto ja pensasaita taustalla. Ei ole pystyrimoja, vaan ainoastaan vaakatasossa. Jos haluat sekä pysty- että vaakarimat, voit luultavasti ottaa ohuemmat rimat.

• Tykkään
Tovin
  • Laddar…
T
Joacimz Joacimz sanoi:
[kuva] Minulla ei ole mitään pystyä kummia, vain makaavia. Jos aiot käyttää sekä pysty- että vaakarimoja, voit todennäköisesti vähentää rimojen paksuutta.
Ah ok. Luulin, että sinulla oli pysty kummi 90 pylväiden välillä pienentämään cc-mittaa.

Joacimz Joacimz sanoi:
[kuva] Ei ole pystyssä olevia ribboja, vaan ainoastaan vaakasuuntaisia. Jos haluat sekä pysty- että vaakaribboja, voit varmaan vähentää vähän ribbojen paksuudesta.
Hei Joacimz

Keskustelunne täällä auttaa minua eteenpäin samanlaisessa projektissa juuri nyt :)
Miten ribbot ovat kestäneet nämä vuodet? Ajattelin myös käyttää 45*45 noin 2m pituisina.
Mielestäni kuvassasi näyttää siltä, että tolppien väli olisi vähän alle 2m, mutta ehkä se vain on silmän harha.
Kiitos!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.