F
Millaista maalia minun pitäisi käyttää kellarissa? rapattu lecavägg ja valettu betonilaatta katossa. Ajattelin maalata silikaattimaalilla, mutta se ei ilmeisesti ole kovin kestävä. Maalikauppa suositteli tavallista sisämaalia, mutta toimiiko se?
 
silikonimaali on kyllä erittäin kestävä, olen maalannut sillä kellarissani, kallis se kyllä on.
 
Jos sinulla on vanhempi kellari, jota ei ole eristetty laatan alla tai seinien ulkopuolella, käyttäisin aina silikaattimaalia, koska se voi päästää kosteutta läpi, mitä tavallinen "sisämaali" ei voi. Taloni edellinen omistaja oli maalannut kellarin seinät jollakin lateksimaalilla, arvaapa oliko paljon rappauksen ja maalin irtoamista kostean ilman takia!
 
Silikaatimaali tulee melko edulliseksi, jos sekoitat sen itse.
Vaikeinta näyttää olevan löytää järkevää reseptiä siihen, lähinnä ajattelen pigmenttimäärää.
Itse ajattelin maalata sellaisella maalilla kellarissa joskus myöhemmin....
Olen edennyt niin pitkälle, että olen ostanut Natronvattenglas ja Kalciumkarbonat, vähän epävarma tuosta viimeisestä, mutta luulen sen olleen oikea nimi, se on kuitenkin puhdasta liitua.
Näyttää siltä, että minun täytyy kokeilla ja katsoa, mitä tapahtuu.
Pitäisi pystyä testaamaan värisekoitusta joihinkin edullisiin betonikiviin tai vastaaviin.
 
F
b8q sanoi:
Jos sinulla on vanhempi kellari, jota ei ole eristetty laatan eikä seinien ulkopuolella, valitsisin aina silikaattimaalin, koska se päästää läpi kosteutta, mitä tavallinen "sisämaali" ei voi. Edellinen taloni omistaja maalasi kellarin seinät jollakin lateksimaalilla, arvaa oliko paljon rappaus- ja maalilähtöä kosteuden takia!
Minulla on uusi kellari, jossa on 20 cm solumuovia laatan alla ja lecatiiliseinät, joilla ulkopuolella platonmattoa ja hyvä salaojitus. Kaikki rakennettu räjäytyskivelle, joten ulkopuolinen vesi tuntuu epärealistiselta.

Beckersin ammattimyymälän mukaan myös tavallinen sisämaali päästää läpi kosteutta. Ajattelen maalata katon tavallisella maalilla ja katsoa, miten se toimii. Ensisijaisesti ajattelin akrylaattimaalia.

Ehkä sittenkin parasta käyttää silikaattimaalia seinille. Mistä löydän ohjeet sen sekoittamiseen itse?

EDIT: Tämä Biltemasta, onko joku kokeillut? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Mur--och-putsfarg/
 
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.