304 835 lukukertaa ·
348 vastausta
305k lukukertaa
348 vastausta
Miksi kaikki käyttävät OSB:tä kipsilevyn takana?
Jopa koulutettu savusukeltaja on vastannut sinulle oven sulkemisen tärkeydestä tulipalon sattuessa - mitä faktaa oikeastaan pyydät?😉Snoppenpåtoppen sanoi:
Ei erityisen kauan, koska ei ole tiivistettä karmin ja ovilevyn välillä, ja moderneissa taloissa on tuuletettu kynnys, eli täysin avoin alapuolelta..
Jos nämä ovet olisivat vastustaneet tulta ja savukaasuja, ne olisivat olleet luokiteltuja..
Mikä useimmilla pienomakotitalojen sisäovilla ei olekaan..
Kyse ei ole väheksymisestä, vaan siitä, että hän tekee väitteen ilman todisteita ja olen pyytänyt faktaa useaan otteeseen, mutta en ole saanut mitään, vain lyhyitä virheellisiä väitteitä..
Joten kyseinen henkilö on yksinkertaisesti sanonut jotain, mitä ei voi tukea faktoilla, joten ei ole oikeasti minun tehtäväni todistaa vääräksi. Mutta nyt olen tehnyt sen, ja kyseinen henkilö ei ole tuonut mitään, mikä tukisi hänen väitettään, joten asia on selvä😊
/Krille
Nytt_användarnamn_2024_12
Estetty
· Sveriges himmelrike
· 165 viestiä
Estetty
- Sveriges himmelrike
- 165 viestiä
Rakennusveteraani
· 2 746 viestiä
Voin vain olla samaa mieltä (savusukeltaja 80-luvulta ja edelleen palveluksessa).anders07 sanoi:
Avoimet ovet päästävät ulos savua ja sisään uutta happea.
Suljettu ovi, vaikka ei olisi luokiteltu, vähentää happea ja siten palon intensiivisyyttä, mikä puolestaan vähentää palon leviämistä.
Jos rakentaisin/remontoisin puurunkoista taloa suuremmassa mittakaavassa nykyään, valitsisin varmaan tuplakipsin.Tomture61 sanoi:
Olen tarkistanut hintat eri materiaalien välillä kipsilevyjen takana.
Selvästi halvin on tuplakipsi, mutta OSB on silti toiseksi halvin rakennuslevy/m2.
Minulla on omassa talossani vuodelta 2008 yksittäinen kipsilevy kaikissa ulkoseinissä alhaalla.
Perhana kun kadun sitä valintaa, voi nähdä kuinka aaltoileva seinä on + erittäin huono äänieristys.
Ikkunalaudat ovat foliopäällysteistä MDF:ää, joka on liimattu, joten ei ole helppoa/halpaa parantaa.
Lähinnä siksi, että OSB on tullut kohtuuttoman kalliiksi! (Ehkä ei kohtuuttoman, mutta siihen verrattuna mitä se on aiemmin maksanut, se tuntuu siltä)
Jos minulla olisi puulevy kipsiseinän takana, valitsisin varmaan OSB + 1-kerros kipsi, vain erikoistapauksissa harkitsisin vaneria.
Estetty
· Sveriges himmelrike
· 165 viestiä
Estetty
- Sveriges himmelrike
- 165 viestiä
Olen täysin samaa mieltä kanssasi😊S Slarvpellen sanoi:Jos rakentaisin/remontoisin puukehikkotaloja isommassa mittakaavassa nykyään, valitsisin varmaan tuplakipsin.
Enimmäkseen siksi, että OSB on tullut järjettömän kalliiksi! (Ehkä ei järjettömän, mutta verrattuna siihen, mitä se on maksanut, se tuntuu siltä)
Jos minulla olisi puulevyä jonkin kipsilevyn takana, olisin varmaan valinnut OSB + 1-kerroksinen kipsi, vain erityistapauksissa olisin harkinnut vaneria uskon.
Tein laskelman, jotta näkisi levykustannuksen ja kuinka kallis se tuli tuplakipsin+15mm vanerin kanssa.
Snoppenpåtoppen sanoi:
Lue ketju tänään, se ei koskenut sitä, onko ihminen jumissa talossa vai ei.
Vaan jos tavallinen sisäovi pysäyttää palon kehittymisen.
Otan mielelläni vastaan faktaa siitä, että tavallinen sisäovi pysäyttää palossa muodostuvaa savua massoittain, kuten viestissä #255 väitettiin?
kuten olen aiemmin kirjoittanut, väitteensä siitä, että ovi pysäyttää "massoittain", on väärä, ei mitään muuta.
Hae faktaa, jos olet samaa mieltä😊
Koska sinä väität, että aika on merkityksetön (muutamia sekunteja), voit tuoda mielelläni esiin faktaa.Snoppenpåtoppen sanoi:
Normaali palonkehitys ei tarkoita, että huone syttyy kokonaan muutamassa sekunnissa valtavalla määrällä savua/savukaasuja. Suljettu sisäovi vähentää palon happea, ja mitä vaikutuksia sillä on, tietävät kaikki.
Huomaan myös, että keskustelun toinen savusukeltaja on eri mieltä kanssasi 😉
/Krille
Estetty
· Sveriges himmelrike
· 165 viestiä
Estetty
- Sveriges himmelrike
- 165 viestiä
Jälleen kerran väite, että tavallinen luokittelematon sisäovi pysäyttäisi "paljon" savukaasuja, on väärä. Jos se pysäyttäisi savukaasut, se olisi luokiteltu, kuten otin tekstissä esiin.K Krille4 sanoi:Koska sinä väität, että aika on vähäpätöinen (muutamia sekunteja), voit mielellään esittää faktoja.
Normaali tulipalon kehitys ei tarkoita, että huone syttyy täyteen liekkeihin muutamassa sekunnissa suurten määrien savua ja palokaasuja kanssa. Suljettu sisäovi vähentää palon happipitoisuutta ja mitä vaikutusta sillä on, sen tietävät kaikki.
Näen nyt myös, että toisen osallistujana olevan sammutusmiehen käsitys on erilainen kuin sinun 😉
/Krille
Et vaikuta olevan kovin perehtynyt siihen, kuinka huonosti tavallinen sisäovi tiivistää, kokeile käyttää sitä ulko-ovena niin tunnet, miten kylmä virtaus tulee vuotamaan epätäyttävien raon karmien ja oven välillä sekä alareunassa, jossa on noin 8–12 mm täysin avoinna.
Näin ollen palosavu ja kaasut tunkeutuvat huoneeseen muutamassa sekunnissa kehittyneessä palossa.
Jos sinulla on todisteita muusta, otan mielelläni vastaan sellaisia 😊
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 12 299 viestiä
Niin kauan kuin yritetään kumota jonkun väite ilman faktoja tai järkevää perustelua, pidän sitä enimmäkseen yrityksenä käyttää valtaa. Mielestäni on hyvä, että nyt nostamme tasoa.Snoppenpåtoppen sanoi:
Ei kovin kauan, koska ei ole tiivistettä karmien ja oven välillä, ja moderneissa taloissa on tuuletettu kynnys, eli täysin auki alapuolelta..
Jos nämä ovet kestäisivät tulen ja savukaasut, ne olisivat luokiteltuja..
Suurimmassa osassa omakotitalojen sisäovista ei ole tätä luokitusta..
Kyse ei ole siitä, että haluaisi vähätellä, vaan että esitetään väite ilman mitään todisteita, olen pyytänyt faktoja useita kertoja mutta en ole saanut, vain lyhyitä virheellisiä väitteitä..
Joten kyseinen henkilö on yksinkertaisesti sanonut jotain, mitä hän ei voi tukea faktoilla, ei oikeastaan minun tehtäväni ole todistaa vääräksi.
Mutta nyt olen tehnyt sen ja kyseinen henkilö ei ole tuonut mitään, joka tukisi hänen väitettään, joten asia on selvä😊
Halvat talojen perustason sisäovet ovat usein MDF-kartonki-MDF-tyyppiä. En tiedä, kuinka paloturvallisia ne ovat, mutta ne estävät liekkien leviämistä muutaman minuutin ajan kuitenkin. Olisi mielenkiintoista lukea testi, joka näyttää eron Buildingmaxin halvimmalla sisäovella, luokittelemattomalla massiivisella ovella, EI30, EI60, EI120 ovilla.
Hienommat uudet talot ovat erittäin usein massiivisilla ovilla, ainakin lisävarusteena. Omat taloni ovet ovat massiivisia peiliovia klassisessa tyylissä. Ne ovat EI30-luokiteltuja, jos ne asennetaan tiiviillä kynnyksellä, ja Rw35 äänelle, jotta ei tarvitse kuulla paloa
99 % lukijoista tässä ketjussa ymmärtänee, että Danielilla "pysäyttää palon yllättävän hyvin" tarkoittaa, että palon eteneminen hidastuu merkittävästi. Ei sitä, että suljettu sisäovi saa palon itsekseen sammumaan.
Jos asennat sisäoven ulko-oveksi, huomaat todennäköisesti, että se pitää kylmän poissa paljon paremmin ollessaan kiinni kuin avoinna. Myös sisäovi estää merkittävästi sen virtauksen, joka syntyy avoimen oven kautta. Se, että ulko-ovi on huonompi kuin palo-ovi tai ulko-ovi, ei muuta asiaa. Molemmissa tapauksissa on suuri ero, onko se auki vai kiinni.
Herranjestas, eihän kukaan ole väittänyt, että se täysin estäisi savukaasuja...Snoppenpåtoppen sanoi:
Väite siitä, että tavallinen luokittelematon sisäovi estäisi paljon savukaasuja, on jälleen väärä. Jos se olisi estänyt savukaasut, se olisi luokiteltu, kuten otin esille tekstissäni..
Vaikuttaa siltä, että et ole kovin perehtynyt siihen, miten huonosti tiivis tavallinen sisäovi on. Kokeile käyttää sitä ulko-ovena, niin tunnet, kuinka kylmä ilma virtaa sisään karmi- ja ovilevyn välistä sekä niiden alapuolelta, missä on noin 8-12 mm täysin avointa tilaa..
Joten palosavu ja kaasut pääsevät huoneeseen muutamassa sekunnissa kehittyneessä palossa..
Jos sinulla on tietoa muusta, otan mieluusti vastaan sellaisen 😊
Mutta savukaasujen virtaus ja koko palon kulku hidastuvat suljettujen ovien ansiosta.
Kun olen käynyt palokursseilla, olen oppinut pysymään lähellä lattiaa välttääkseni kaasut, joten en tiedä, kuinka vaarallisia nykyaikaiset raot ovien alla ovat.
/ATW
Jäsen
· Västra Götaland
· 1 710 viestiä
Haluan täydentää vähän kaikkia muita itsestäänselviä syitä, miksi OSB tai muu puulevy kipsilevyn takana on hyvä asia.
Minulle kyse ei ole raskaista esineistä, koska ne voi kiinnittää suuriin molly-tulppiin kipsissä. Vaan PIENISTÄ tavaroista. Pienintä naulaa taululle. Oikein hienoa pientä ruuvia seinäkynttilänjalalle. Kun takana on puuta, se toimii ja on tuskin näkyvissä, kun naulan ottaa pois.
Pelkästään kipsillä täytyy käyttää vähintään kipsitulppaa ja ruuvia, mikä koettelee kärsivällisyyttä mutta ennen kaikkea tulee paljon näkyvämmäksi, kun se otetaan pois.
Minulle kyse ei ole raskaista esineistä, koska ne voi kiinnittää suuriin molly-tulppiin kipsissä. Vaan PIENISTÄ tavaroista. Pienintä naulaa taululle. Oikein hienoa pientä ruuvia seinäkynttilänjalalle. Kun takana on puuta, se toimii ja on tuskin näkyvissä, kun naulan ottaa pois.
Pelkästään kipsillä täytyy käyttää vähintään kipsitulppaa ja ruuvia, mikä koettelee kärsivällisyyttä mutta ennen kaikkea tulee paljon näkyvämmäksi, kun se otetaan pois.
Estetty
· Sveriges himmelrike
· 165 viestiä
Estetty
- Sveriges himmelrike
- 165 viestiä
En ole kanssasi täysin samaa mieltä tässä, aivan liian monet levyalan himokkaat kirjoittavat hullutuksia, joita he eivät pysty perustelemaan faktoilla tai muulla tavalla..Johannes Carlsson sanoi:
Tästä tulee vain paljon turhia virheellisiä väitteitä😉
Kyllä, mutta eivät savua ja palokaasuja vastaan, koska se on tiivistämätön karman ja ovenlehden välistä ja täysin avoin alhaalta noin 8-12 mm, joten savukaasut pääsevät sisään melko nopeasti, sitten on saranakiinnitys. Ja ovenlehti on muovia luokittelemattomassa ovessa. Kuinka kauan luulet, että muovi kestää kehittyneessä palossa?Johannes Carlsson sanoi:
Muistan, että kehittyneessä palossa, jos lukittautui sisäoven taakse, oli kyse kymmenistä sekunteista, korkeintaan minuutti ennen kuin savut tappoivat sinut ja palokaasut syttyivät, mikä tarkoittaa, että ovi itsessään ei vaikuta, koska palosavu ja kaasut pääsevät sisään tiivistämättömyyksien kautta..
Työskentelen rakennusalalla, olen ostanut tuhansia ovia vuosien varrella; vain harvat ovet moderneissa pienissä taloissa ovat olleet massiivisia, koska otatko massiiviset ovet suurilta valmistajilta esim. Swedoorilta, ne maksavat älyttömästi verrattuna onttoon sandwich-oveen... puhumme usein 2-300% kalliimmista kuin vakiomalli.Johannes Carlsson sanoi:
Olisi mielenkiintoista lukea testi, joka osoittaa eron rakennusmaxin halvimmalla sisäovella, luokittelemattomalla massiivisella ovella, EI30, EI60, EI120 ovilla
Hienommissa uusissa taloissa on usein todella massiiviset ovet, ainakin lisävarusteena. Ne jotka minulla on talossani ovat massiivisia peiliovia klassisessa tyylissä. Ne ovat EI30-luokiteltuja, kun ne asennetaan tiiviillä kynnyksellä, ja Rw35 äänen suhteen, jotta ei tarvitse kuulla paloa.
Byggmax-ovet asennetaan vain yksityisasiakkaiden toimesta, yksikään rakentaja ei tilaa ovia sieltä, ehkä vain muutama, jotka eivät ole luottokelpoisia ja tekevät töitä pimeästi..
Estetty
· Sveriges himmelrike
· 165 viestiä
Estetty
- Sveriges himmelrike
- 165 viestiä