304 848 lukukertaa ·
348 vastausta
305k lukukertaa
348 vastausta
Miksi kaikki käyttävät OSB:tä kipsilevyn takana?
Koulussa, jossa työskentelin, asensimme plugga tai kaksoiskipsiä, jotta olisi vaikeampi lyödä läpi kädellä ja asentaa kaappeja ja ripustimia.S Slarvpellen sanoi:Olen vaihtanut hieman kantaani, kun on kyse kipsiin kiinnittämisestä, ei se oikeastaan ole ongelma.
Mutta rehellisesti sanottuna mielestäni seinä tuntuu jäykemmältä ja tukevammalta, jos sen takana on OSB tai Plywood. Mielellään puukoolauksella ja tietenkin eristyksellä seinässä. Mutta tämä ei ole mikään rakenteellinen argumentti vaan enemmänkin esteettinen näkökulma.
Ei voita kilpailuja rakentamalla kaikkein kestävimmin. Kunhan se kestää ja noudattaa rakennusnormeja, ei tarvitse ylirakentaa rakenteen vuoksi.
Nja, ei se oikein ollut totta. Jos sinulla on asennuskerros (kuten pitäisi olla), niin sinulla on vakautta. Minulla on lastulevy kaikissa seinissäni, voin ripustaa kaiken ilman huolta.Ola78 sanoi:
Yksi syy siihen, että sinulla täytyy olla ylimääräistä levymateriaalia takana, on se, että seinä ei muuten ole riittävän kiertovakaa kestämään mahdollisia kuormia. Lisäksi, jos sinulla on kovempi levy kipsin takana, seinä kestää paremmin iskuja, esimerkiksi silloin, kun vihainen teini lyö nyrkillä seinään......ja tiedän, ei varmaankaan ole hyvä esimerkki![]()
Ripusta lastulevy pappinaulalla ja ruuvaa kaksinkertaisella kipsilevyruuvilla. Täysin hyväksytty AMA:n mukaan.Johan Gunverth sanoi:
Klassinen keskustelunaihe tällä foorumilla: minkälaisen levyn laitetaan kipsin taakse (jos sitä nyt tarvitaan)? Yhtä hauskaa joka kerta.
Råspont
Plywood
Spånskiva
OSB
Minulla on OSB lattiasuojana ja yleisenä suojana rakennusjakson aikana. Sen jälkeen heitän ne kaatopaikalle. Vaikeaa polttaa niitä takassa, koska materiaalissa on niin paljon liimaa ja vahaa.
Kipsilevyjen takana minulla on ruuviliimattu 12mm lastulevy Byggelitiltä. Yhtä vahvaa kuin OSB ja seinät tulevat vakaammiksi, kun ne liimataan paikalleen, myös lyhyille sivuille. Kieroja runkotolppia voidaan suoristaa liimaamalla. Lastulevyt ovat mittasuhteiltaan stabiileja ja siksi ne voidaan liimata.
Kiinnityskohta on periaatteessa yhtä vahva kuin OSB, mutta vaatii asiantuntevaa esiporattusta. Ei ole yhtä helppoa saada siitä hyvää ja vahvaa. Vaneri ja råspont ovat ylivoimaisia tässä asiassa.
OSB on todennäköisesti ympäristöystävällisin, koska se valmistetaan kaikesta puusta jääneestä jätteestä, esim. juurista, pienoksista ym. Lisäksi noin 5% liimaa ja pintavahaa.
3...2...1...nyt tulevat vastaväitteet
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 viestiä
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 viestiä
. Olen samaa mieltä kanssasi, on paljon tukia ja ruuveja, joihin kiinnittää asioita.bjolo360 sanoi:
Jos lukee foorumia, vaikuttaa siltä että käytännössä kaikki täällä laittavat OSB-levyt kipsilevyjen taakse seinissä ja moittivat katalogiyritysten seiniä. Tietysti OSB tuntuu jonkin verran "lujitetummalta", ja ymmärrän, että on helpompaa asentaa hyllyjä. Mutta kun itse ajattelen omaa nykyistä asuntoani (yksinkertaiset kipsilevyt kaikkialla - iso rakennusyritys on luonnollisesti rakentanut talon), niin en ole kuitenkaan kärsinyt siitä mitä voi muistaa.
Onko rakennusteknisiä syitä laittaa OSB-kerros? Se tuntuu melko ylimääräiseltä työltä ja isolta kustannukselta, jonka mielellään minimoi talon rakentamisessa. Samalla ei halua, että se tuntuisi jonkinlaiselta puutteellisesta rakennelmalta.
Paras tapa on ruuvata kiskoihin välttääksesi plugi tai Molly
Todennäköisesti hinta vaikuttaa siihen, mutta myös käyttötarkoitus?B Boan sanoi:Hei!
Onko todella niin harvat, jotka käyttävät Plyfaa taustana?!? Tuntuu, että OSB on se, mitä käytetään, mutta mielestäni vaneri on paljon vahvempaa.. toki hieman kalliimpi, mutta se ero oli noin 80 kr levy OSB:hen verrattuna, joten en epäröinyt. Teimme seinämme uudelleen vain siksi, että ne olivat yksinkertaisilla kipsilevyillä ilman eristystä, ja niissä seinissä, joissa purimme kipsilevyt, asensimme vanerin "sisään" tolppien väliin sillä puolella, jolle kipsilevy jäi.
Karkeasahattu ponttilauta rakentaa enemmän, mutta siitä tulee vähemmän hukkaa, joten siitä tulee halvempaa, mutta vaneri jäykistää myös.
Tarkoitan, että vaneri imee kosteutta paljon helpommin kuin OSB ja se voisi olla toinen syy.
En tiedä, onko sillä suurempaa merkitystä, mutta OSB ei ole yhtä tiivis kuin vaneri.
Alun perin esitetty kysymys OSB:n käytöstä gyprocin taustalla on mielestäni ehdottomasti suositeltavaa tehdä, vaikka seinä ei ole kantava, sillä se jäykistää koko talon erittäin hyvin.
Pahoittelut vanhan viestin nostamisesta, mutta minun on pakko kysyä, olenko minä tyhmäMathiasS sanoi:
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Luulen, että sinun ei pitäisi luottaa siihen, että grafiikan tekijä on testin tekijä.. Ruuven pituus on luultavasti valittu siten, että se menee koko levyjen läpi...T tomasjo sanoi:Pahoittelen vanhan viestin nostamista, mutta minun on pakko kysyä, olenko minä se, joka on hölmöGrafiikassa sanotaan, että on käytetty 60 mm ruuveja, mutta näyttää siltä, että ruuvit menevät vain kaapin läpi, levyjen läpi ja työntyvät sitten hieman ulos takaa. Eikö sen pitäisi olla 12+11+ muutama mm eikä 60? Anteeksi taas vanha nostaminen, mutta en voi unohtaa tätä mietintää. Pitäisikö ymmärtää, että grafiikka on yksinkertaistettu niin, ettei testin ruuvi ollut täysin sisään vedetty?
Kun laitat suuren taulutelevision, huomaat edun!bjolo360 sanoi:
Jos lukee foorumia, näyttää siltä, että käytännössä kaikki täällä laittavat OSB-levyjä kipsilevyjen taakse seinissä ja arvostelevat katalogiyritysten seiniä. Tietenkin OSB tuntuu hieman "tukevammalta" ja ymmärrän, että hyllyjen laittaminen on helpompaa. Mutta kun itse ajattelen omaa nykyistä asuntoani (yksinkertaiset kipsilevyt kaikkialla - suuri rakennusyritys luonnollisesti rakentanut talon), en ole kuitenkaan kärsinyt siitä, mitä voin muistaa.
Onko muita rakennusteknisiä syitä laittaa OSB-kerros? Se tuntuu melko paljon ylimääräiseltä työltä ja suurelta kustannukselta, mikä halutaan minimissään talonrakennuksessa. Samalla ei halua, että se tuntuu jonkinlaiselta huijarirakentamiselta.