304 835 lukukertaa ·
348 vastausta
305k lukukertaa
348 vastausta
Miksi kaikki käyttävät OSB:tä kipsilevyn takana?
No mutta hyvä.
Tuntuu siltä, että siitä tulee tosi hyvä.
Mieti tehdä smyygi kipsistä, kipsikulma nurkkaan, jotta se ei mene niin helposti rikki, ja sitten sama pintakerros nurkan ympäri ja smyygiin sisään kuin seinäpinnalla.
Tuntuu siltä, että siitä tulee tosi hyvä.
Mieti tehdä smyygi kipsistä, kipsikulma nurkkaan, jotta se ei mene niin helposti rikki, ja sitten sama pintakerros nurkan ympäri ja smyygiin sisään kuin seinäpinnalla.
Uskon niin myös! Tulee varmaan olemaan sekä hiljaista että mykistettyä! 
Ja vastauksena TS:n kysymykseen, käytän OSB:tä, jotta välttyisin poraamasta aina, kun jotain pitää kiinnittää, koska meillä on mm. koukkuja seinällä, seinähyllyjä ja seinävalaisimia jne., niin tarve porata olisi usein, joista jotkut vaatisivat mollyn. Jos mieli muuttuu tulevaisuudessa, on paljon helpompaa vain laittaa hieman maaliroisketta ja tehdä parannuksia kuin yrittää pakkeloida mollya ja saada se näyttämään hyvältä!
Ja vastauksena TS:n kysymykseen, käytän OSB:tä, jotta välttyisin poraamasta aina, kun jotain pitää kiinnittää, koska meillä on mm. koukkuja seinällä, seinähyllyjä ja seinävalaisimia jne., niin tarve porata olisi usein, joista jotkut vaatisivat mollyn. Jos mieli muuttuu tulevaisuudessa, on paljon helpompaa vain laittaa hieman maaliroisketta ja tehdä parannuksia kuin yrittää pakkeloida mollya ja saada se näyttämään hyvältä!
OSB tai muu puumateriaali kipsilevyn takana on mielestäni pakollinen, ellei budjetti ole erittäin tiukka. Minulle kyse on siitä, että haluan välttää sen ärsytyksen ja lisätyön, joka syntyy 80% kaikista kiinnityksistä kotona, sekä jälkityön, kun siirretään seinään kiinnitettyjä esineitä.
Laitamme jopa OSB:ta kaikille seinille kaikissa vuokra-asunnoissa, joita rakennamme nykyisin. Vuokralaisen on helppo asentaa erilaisia seinään kiinnitettäviä asioita, ja me rakentajina/hallinnoijina vältymme käsittelemästä kaikkia seinään jääneitä reikiä vuokralaisten muuton jälkeen.
Laitamme jopa OSB:ta kaikille seinille kaikissa vuokra-asunnoissa, joita rakennamme nykyisin. Vuokralaisen on helppo asentaa erilaisia seinään kiinnitettäviä asioita, ja me rakentajina/hallinnoijina vältymme käsittelemästä kaikkia seinään jääneitä reikiä vuokralaisten muuton jälkeen.
Remontoija
· Skåne/Blekinge
· 2 880 viestiä
Jos kunnostaa hieman vanhempia taloja, joissa on massiiviset puuseinät, ovat lautaseinät harvoin suoria. Silloin auttaa valtavasti, jos ensin käyttää puulevyä tasoittamaan pahimmat epätasaisuudet tasojen välillä ennen kipsin asentamista.
Kun tämä ketju tuli ehdotukseksi minulle, niin voin vastata myös minä.
Käytän joskus OSB:tä paikoissa, joissa se ei ole niin tarkkaa, tylsää levyä, joka leviää ja pistää, ja sen kantavuus on suhteellisen alhainen.
En pidä OSB:tä hyvänä levynä raskaampien asioiden ripustamiseen seinälle, vaneri on huomattavasti parempi, mutta kalliimpi.
Olen myös käyttänyt lastulevyä joskus, erityisesti vanhemmissa taloissa, joissa on käytetty lastulevyä aiemmin.
Voin myös käyttää raakakantta tai höyläämättömiä lankkuja pontilla tai ilman, ja siitä tulee erittäin kestävä seinä, joka kestää korkean kuormituksen, se on melko halpaa ostaa mutta vähän enemmän työtä kuin levyt.
OSB on vähän kuin huonompi materiaali, mutta se on melko halpaa ja nopeaa käsitellä.
Käytän joskus OSB:tä paikoissa, joissa se ei ole niin tarkkaa, tylsää levyä, joka leviää ja pistää, ja sen kantavuus on suhteellisen alhainen.
En pidä OSB:tä hyvänä levynä raskaampien asioiden ripustamiseen seinälle, vaneri on huomattavasti parempi, mutta kalliimpi.
Olen myös käyttänyt lastulevyä joskus, erityisesti vanhemmissa taloissa, joissa on käytetty lastulevyä aiemmin.
Voin myös käyttää raakakantta tai höyläämättömiä lankkuja pontilla tai ilman, ja siitä tulee erittäin kestävä seinä, joka kestää korkean kuormituksen, se on melko halpaa ostaa mutta vähän enemmän työtä kuin levyt.
OSB on vähän kuin huonompi materiaali, mutta se on melko halpaa ja nopeaa käsitellä.
Plyfa:lla on paras vetolujuus näistä 3 mainitusta levymateriaalista, mutta ei paljon korkeampi kuin Osb:llä. Heikoin levymateriaaleista on spån.
Onko linkki testiin tai ainakin on ollut aiemmin täällä Byggahus-sivustolla.
Onko linkki testiin tai ainakin on ollut aiemmin täällä Byggahus-sivustolla.
Jos aiot laittaa levyt kattoon, se on varmaankin niin. Muuten mielestäni lastulevy ja vaneri ovat lähempänä toisiaan.
"Plyfa on parhaiten vetolujuudeltaan näistä kolmesta mainitusta levymateriaalista, mutta ei superpaljon korkeampi kuin Osb. Huonoin levymateriaaleista on lastulevy."

"Plyfa on parhaiten vetolujuudeltaan näistä kolmesta mainitusta levymateriaalista, mutta ei superpaljon korkeampi kuin Osb. Huonoin levymateriaaleista on lastulevy."
Yksi asia, jota voi ajatella, on että kaikki materiaalit tulisi esiporata hiukan pienemmällä poralla kuin ruuvi, jotta saavutetaan maksimaalinen lujuus. Jos ei esiporaa, on suurempi riski, että tulos on heikompi erityisesti lastulevyssä ja OSB:ssä, vanerilla ei ole läheskään yhtä suuri riski halkeilla tai pirstaloitua, kun ruuvi tunkeutuu esiporaamattomaan materiaaliin.
Minä käytän OSB:tä kipsilevyn takana kotona, enkä ole vielä esiporannut mitään kiinnityksiä, mutta jos asentaisin jotain, joka vaatii noin 50 kg/kiinnitys, harkitsisin sitä kyllä.
Minä käytän OSB:tä kipsilevyn takana kotona, enkä ole vielä esiporannut mitään kiinnityksiä, mutta jos asentaisin jotain, joka vaatii noin 50 kg/kiinnitys, harkitsisin sitä kyllä.
Jäsen
· Södermanland
· 115 viestiä
Ostin tänä vuonna talon Fogdenilta. Yksi mukava reikä seinässä oli portaiden alaosassa. Naapurien mukaan talossa oli ollut vähän villimpää menoa ennen väistämätöntä eroa. Kumpi heistä yritti työntää ulkoseinän läpi, ei selvinnyt, koska koin, että kysymys ei ollut sopiva, kun tapasin hänet talon luovutuksessa. On mainittava, että tulimme todella hyvin toimeen, kuten olen aiemmin maininnut täällä. Mutta kuten sanottu... vähän kunnollista OSB:tä olisi varmaan ratkaissut seinän kestävyyden; kysymys on, kuinka olisi käynyt sille, joka -silloin- muodosti ohjuksen.
Se oli kyllä fiksu vinkki!B Boan sanoi:
Mutta miten kiinnitit levyn runkopuihin?
--Anders
Viimeksi muokattu:
Hyvä kiinnittää kaikki, jotka asennetaan seiniin.Ola78 sanoi:
Yksi syy miksi sinun täytyy olla lisälevymateriaalia takana on se, että muuten seinä ei ole riittävän kiertojäykkä kestämään mahdollisia kuormia. Sitten on myös niin, että jos sinulla on kovempi levy kipsilevyn takana, niin seinä kestää iskun paremmin, esimerkiksi vihainen teini, joka lyö nyrkillä seinää...tiedän, se ei varmaankaan ole hyvä esimerkki![]()
Jos tietää mitä tekee ja käyttää oikeaa plugia jne. se toimii aika hyvin kiinnittää asioita pelkkään kipsiin. Mutta jos ei tiedä paksuutta tai onko siellä joku tukipuu takana tai pitääkö ripustaa jotain raskasta, se voi olla hankalaa.
Minun piti auttaa siskoa ripustamaan vähän asioita hänen uuteen asuntoonsa ja 8-vuotiaan vaatekoukku putosi alas viikon jälkeen, vaikka olin käyttänyt kipsiplugia, oikean kokoista ruuvia jne. Hattuhylly mollyplugeilla on toinen klassikko, joka yleensä putoaa alas muutaman vuoden jälkeen.
Jos on tasainen kuormitus, kipsi kestää melko hyvin, esim. TV, joka roikkuu samassa paikassa. Mutta jos siinä vedetään ja revitään, esim. vaatenaulakko tai hattuhylly, kipsi ei ole yhtä hyvä.
Valitsin laittaa OSB:n kipsin taakse ja on niin helppoa vetää sisään pieni naula taululle tai pari ruuvia TV:lle ja tiedän, että se kestää. Minulle se oli ehdottomasti sen ylimääräisen työn ja rahojen arvoista.
/N
Minun piti auttaa siskoa ripustamaan vähän asioita hänen uuteen asuntoonsa ja 8-vuotiaan vaatekoukku putosi alas viikon jälkeen, vaikka olin käyttänyt kipsiplugia, oikean kokoista ruuvia jne. Hattuhylly mollyplugeilla on toinen klassikko, joka yleensä putoaa alas muutaman vuoden jälkeen.
Jos on tasainen kuormitus, kipsi kestää melko hyvin, esim. TV, joka roikkuu samassa paikassa. Mutta jos siinä vedetään ja revitään, esim. vaatenaulakko tai hattuhylly, kipsi ei ole yhtä hyvä.
Valitsin laittaa OSB:n kipsin taakse ja on niin helppoa vetää sisään pieni naula taululle tai pari ruuvia TV:lle ja tiedän, että se kestää. Minulle se oli ehdottomasti sen ylimääräisen työn ja rahojen arvoista.
/N
Olen muuttanut mieltäni vähän kipsilevyn kiinnityksen suhteen, se ei oikeastaan ole mikään ongelma.
Mutta rehellisesti sanottuna mielestäni seinä tuntuu jäykemmältä ja tukevammalta, jos sen takana on OSB tai vaneri. Mielellään puurunkoon ja tietenkin eristys seinässä. Mutta tämä ei ole rakennustekninen argumentti, vaan enemmänkin esteettinen.
Ei voita mitään kilpailuja rakentamalla sitä, mikä kestää eniten. Niin kauan kuin se kestää ja noudattaa rakennusmääräyksiä, ei kuitenkaan tarvitse liioitella rakenteen takia.
Mutta rehellisesti sanottuna mielestäni seinä tuntuu jäykemmältä ja tukevammalta, jos sen takana on OSB tai vaneri. Mielellään puurunkoon ja tietenkin eristys seinässä. Mutta tämä ei ole rakennustekninen argumentti, vaan enemmänkin esteettinen.
Ei voita mitään kilpailuja rakentamalla sitä, mikä kestää eniten. Niin kauan kuin se kestää ja noudattaa rakennusmääräyksiä, ei kuitenkaan tarvitse liioitella rakenteen takia.