Valitsen postata tänne sen sijaan, että saunaketjuun.

Olen lukenut vähän erilaisista kouluista, kun kyse on saunasta. Jotkut sanovat, että pitäisi käyttää eristettä/muovia/alumiinifoliota ja jotkut eivät käytä osia ollenkaan. Mutta koska sauna on 9 tapauksessa 10:stä kylpyhuoneessa, eikö pitäisi olla vaatimuksia samasta vedeneristyksestä saunan pintakerroksen takana kuin muualla kylpyhuoneessa? Miksi on vaatimuksia kosteussulusta kylpyhuoneen ovella, 4 metriä suihkusta, mutta ei saunassa?

Tiedän, että monet katsovat saunan olevan talon kuivin huone, mutta se on silloin, kun sitä käytetään, kun sitä ei käytetä, eikö se ole samanlainen kuin mikä tahansa muu osa kylpyhuonetta?

Onko jotain, mitä olen missannut?

Kuivin huone? Eikö sauna tuota valtavia määriä kuumaa ja kosteaa ilmaa, erityisesti kun kaadetaan vettä kiukaalle? Eikö sen pitäisi olla pahempi kuin mikä tahansa suihku?

Luulin niin minäkin, mutta ilmeisesti se ei ole niin. Se kosteus, joka asettuu seinille ja lattialle, ehtii ilmeisesti kuivua ennen kuin sauna jäähtyy.

Kylpyhuoneen säännöt ovat joissakin tapauksissa melko typeriä.

Saunalle ei juuri ole sääntöjä. Rakensin omani kosteussululla lattialle ja nostolla (noin 10 cm), sitten siellä on folio, sitten naulalistoitus ja sen jälkeen vaakapaneeli. Että se olisi hermetiikan tiukka, en usko hetkeäkään, eikä se varmaan ole tarkoituskaan.

Jos taas kyseessä on folio, se estää kosteuden siirtymisen rakenteen ulkopuolelle, ja se pitäisi olla melko selvää minusta. MUTTA, jos jossain ulkopuolella tällä on folio, syntyy alue, jossa ainakin rakennuskosteus ei voi minnekään mennä.

Rakensin saunani huone huoneeseen, jossa saunan eristys muodostaa ilmaraon talon ulkoseinään, ja tämä rako on myös (heikosti) tuuletettu.

Lattia on melko itsestäänselvä, minulla olisi pitänyt kosteussuojata se, jotta voin huuhdella suihkulla ja vesi ja mahdolliset liat pääsevät takaisin ulos (ei ole lattiakaivoa saunassa).

Kun viimeinen kauha on heitetty, ilman kosteus vähenee ja ainakin minun kiuas tuottaa lämpöä vielä seuraavaan aamuun saakka, joten sen pitäisi kuivua varsin hyvin.

Soveltuuko folio vai ei, jätän sanomatta, en asentanut sitä kylpyhuoneen seinälle, mutta kaikkiin muihin ja kattoon. Joka tapauksessa uskon, että jatkuva tuuletus on monin kerroin tärkeämpää.

Mutta jos saunafolio ei ole täysin tiivistetty vedeneristeeseen ja muihin kylpyhuoneen osiin, kosteus voi silti päästä rakenteeseen. Näin on tietenkin myös, jos folion jättää pois.

Onko niin, että märkätilojen vedeneristeet eivät kestä saunan lämpötiloja?
Pitäisi kai myös BKR:ssä käydä ilmi, miten toimitaan, kun kyseessä on sauna.

Viimeksi muokattu:
Ei, ne eivät luultavasti ole tarkoitettu yli 100°C lämpötiloihin. Lattian lähellä (kuten tapauksessani) lämpötila tuskin ylittää 40°C, joten se selviytyy siellä todennäköisesti yhtä hyvin kuin kylpyhuoneessa.

Normaalisti saunassa ei suihkussa käydä ja vesikastelu on vähäistä verrattuna seinään, johon suihkuttelet.

BKR koskee vain, jos laatoitat saunan, jos sinulla on puuta, ehkäpä NTR on voimassa, mitäpä minä tiedän :D

Vaikka vedenkosteus onkin alhainen oven vieressä olevaa seinää vasten... :)
Ja monilla saunoilla on kaakelit ja todennäköisesti myös "tätgucka" takana.
En saa auki GVK:n pdf-tiedostoa, joten en voi tarkistaa sieltä mitä sanotaan, mutta heidän sivustonsa "kysymyksiä ja vastauksia" -osiossa on tämä teksti

"Onko koko märkätilassa oltava vedeneristys?

Vastaus: Yleisesti ottaen voi sanoa, että koko märkätila on riskialue, mikä tekee niin, että GVK suosittelee vedeneristyksen olevan koko tilassa. Hyvin suurissa kylpyhuoneissa, spa-alueilla ja vastaavissa voi olla perusteltua pohtia, mitkä huoneen osat altistuvat veden valumiselle, vesiroiskeille ja mahdollisesti vuotavalle vedelle. Jos koko tilaa ei varusta vedeneristyksellä, on noudatettava Boverketin Rakentamismääräyksiä riskialueiden tiivistämiseksi. Normaalisti vedeneristys on koko lattialla. Mahdollisesti osia seinästä, jotka eivät altistu vedelle, voi olla poikkeus. Tilassa, jossa on riski kosteuden tunkeutumisesta, tulisi selvittää, missä vedeneristys tarvitaan, jotta vältetään vahinko."

Ei tarvitse olla vedeneristystä koko huoneessa, jos valitsee pois kaakelit/laatat ja "tiivistää" Boverketin rakentamismääräysten mukaan.

Tuntuu, että kaikki ristiriitautuu itsensä kanssa koko ajan. Jos minulla on kaakelit 5 metriä märkäalueesta, tarvitsen vedeneristyksen, mutta jos asennan jotain muuta materiaalia, se ei ilmeisesti ole yhtä tärkeää, vaan sen pitää olla vain "tiivis". Ja saunassa voi ilmeisesti jopa jättää vedeneristykset kokonaan pois...

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.