S
Hei

Harkitsen ruuvaamista naulaamisen sijaan paneelin kiinnittämiseksi autotallirakennuksessani. Mikä ruuvi on sopiva käyttää siinä tapauksessa?

D09
Olisin (ihan amatöörimielipiteenä) valinnut saman ruuvin kuin mitä käytetään terassilautoihin. Se uppoaa ja jää piiloon sekä kestää ulkoilmastoa valittamatta :)

• Tykkään
Manonano
  • Laddar…
S
Mmmm, se oli juuri minun ajatukseni myös. Mutta, trallskruv on painetussa puussa eikä sitä maalata, joten se on todella aggressiivinen ympäristö ruuville. Panelen ei ole painettu ja maalataan, joten trallskruv olisi melkoista overkilliä, se oli enimmäkseen mitä ajattelin, pitäisi pystyä käyttämään huomattavasti "yksinkertaisempi" ja halvempi ruuvi. Kuvittelen, että siinä pitäisi olla vähän hintaeroa ja jos aikoo asentaa muutaman tuhannen ruuvin, voi säästää jonkin verran rahaa käyttämällä oikeita asioita. :)

D09
Luettuani juuri, että ruuvi ei saa tunkeutua enempää kuin että se on laudan reunan tasalla kosteusvuodon vuoksi.

Sekä että erityinen paneeliruuvi pitäisi olla. Muista esiporata päät.

• Tykkään
Grottsigge
  • Laddar…
Olen käyttänyt Grabbers PTS kun olen asentanut uusia listoja taloon, aivan loistava ruuvi! Voi ruuvata hyvin lähelle reunoja ilman että halkeaa. Ainoa haittapuoli on, että se on kallis kuin elohopea...

Jos aiot ruuvata koko paneelin, panosta hyvään ruuviin, muuten voit aivan yhtä hyvin naulata.
Rimoitusruuvia vastaan puhuu se, että kanta on suuri ja on helppo kiristää sitä liikaa.

Miksi ei naulata?

S
Kiitos vinkeistä. Löysin myös Grabber PTS:n, kun surffailin. Vähän hassua, että sitä kutsutaan Panelskruv:ksi ja siinä sanotaan, että se sopii lautaan ja ulkopaneeliin, mutta sitten se onkin mitoitettu terassille.... Katso alla :eek: Minun paneelini on 22mm, joten otan varmaan sen 28mm varten, jos lompakko sallii ;)

Mietin myös Heco ruostumattomia terassiruuveja, olen käyttänyt niitä aiemmin ja pidin niistä, tarttuvat heti kiinni ja kärki leikkaa kuituja, joten voi ruuvata melko lähelle päätä, riski on kuitenkin, että kanta halkeaa, mutta Jula myy niitä ihan hyvään hintaan.

Vaikuttaa siltä, että useimmilla ulkopaneeliin suositelluilla ruuveilla on sama korroosiosuojaus kuin terassiruuveilla. Ei luulisi, että sitä tarvitsisi.

Miksi ei nauloja, no, ajattelin käyttää naulapyssyä, mutta piilotettuna asennettaessa lähellä ponttia, joka helposti halkeaa, ei mene hyvin, vaikea osua täsmälleen oikeaan kohtaan niin, että naula jää piiloon eikä halkea ponttia. Naulata käsin? Ei kiitos, mieluummin ruuvaan :)

Taulukko, jossa näkyy suositellut ruuvit ulkokäyttöön: tralltjocklek 14 mm käyttää PTS28, 28 mm käyttää PTS48, molemmissa 20 ruuvia/m².

Viimeksi muokattu:
S
Ostin pakkauksen Grabber PTS, sikakalliita ja täysin p*skan arvoisia. Kuvitelkaa ruuvaavanne tavallisia vanhoja perinteisiä uurre-kantaisia ruuveja ruuvinvääntimellä, niin huonosti bitit pysyvät ruuvien urissa, koko ajan ote irtoaa ja ruuviin pitää laittaa paljon voimaa, jotta se menee sisään. Vain puhtaasta säästäväisyydestä vaivaudun käyttämään pakkauksen loppuun. Pian sainkin kipua sekä ranteeseen että olkapäähän. Ja olen ruuvannut kymmenentuhansia ruuveja tässä vanhassa talossa ja autotallissa, pääasiassa torx, ilman mitään ongelmia aiemmin.

Olen myös testannut tavallista PH2-terassiruuveja ja torx-terassiruuveja, ja torx on selvästi helpoin ruuvata, voin pitää väännintä kahdella sormella ja ruuvi menee kivasti sisään. Ainoa haitta näissä kahdessa on, että puu voi haljeta hieman helpommin. Mutta pienellä varovaisuudella se ei ole mikään ongelma.

Olen pettynyt, ja arvosana Grabber PTS:lle viisiportaisella asteikolla ei ole muuta kuin vaakasuora viiva. Bitit, joita käytin, olivat ne, jotka tulivat pakkauksessa mukana, ja kokeilin myös proffalta saatua bittiä, molemmat olivat yhtä huonoja.

ullberg
Kummallista, grabber pysyy yleensä paikallaan kuin kallio, kun käytetään Grabberin omaa PH2:ta (hieman kapeampi kuin tavallinen), mutta ei aivan yhtä hyvin standardi-PH2:ssa. Nyt siitä on tosin jo pitkään, kun viimeksi kokeilin, käytän nykyään enimmäkseen Essveä.

/U

S
ullberg sanoi:
Kummallista, grabber istuu kuin vuori käytettäessä Grabbersin omaa PH2:a (hieman kapeampi kuin tavallinen), kuitenkin ei aivan yhtä hyvin standard-PH2:ssa. Nyt tosin siitä on kauan kun viimeksi kokeilin, käytän enimmäkseen Essveä nykyään.

/U
Jos se olisi ollut PH2, se olisi ollut 1000 kertaa parempi, jos se olisi ollut torx, se olisi ollut 100 000 kertaa parempi. Ei, tässä on jotain roskaa nimeltään 950-1, jonka joku talousihminen, kesätyöntekijä tai vastaava on keksinyt. Täysin neliömäinen bits, matala syvyys, hieman kuperat reunat ylhäällä ja hieman kartiomainen, kaikkea jotta se menettäisi otteen mahdollisimman helposti, luulisi.

S
ullberg sanoi:
Märkligt, grabber brukar sitta som berget när man använder Grabbers egna PH2:a (lite smalare än den vanliga), dock inte fullt lika bra i ett standard-PH2. Nu var det iof länge sen jag provade, kör mest Essve nuförtiden.

/U
Vilken Essve-skruv skulle du rekommendera för att skruva enkelfasspont dolt?

ullberg
Huomasin, että etsit piilotettua asennusta (kierto ponttiuraan), silloin uskon, että useimmat vaihtoehdot käyttävät juuri robertson-ruuvia (se neliskulmainen kiinnitys), mietin jopa, onko Essvellä sopivaa tuotetta (tiedän, että heillä on esim. lattiakruuvi, joka tekisi työn, tosin robertson-päällinen, mutta en usko, että siinä on pinnoitetta ulkokäyttöön).

Minulle robertson on toiminut hyvin, juuri Essves lattiakruuvilla olen kiertänyt erittäin hankalan mäntylattiani ja totta kai katkoin pari päätä, mutta yleisesti ottaen olin lähinnä yllättynyt, etten katkonut enempää niin kovaa kuin yritin ajaa joitakin ruuveja.

Melkein haluaisin poimia paketin PTS:ää ja nähdä, löydänkö myös Grabbersin robertson-toteutuksen yhtä kehnona kuin kuvailet.

-U

• Tykkään
marqiis
  • Laddar…
S
Vaikka en ole mikään ammattilainen, olen kuitenkin ruuvannut noin 10000 ruuvia tai niin, ja PTS oli todella pahin kokemus. Voi todella ihmetellä, mistä se johtuu, sillä niin huonolaatuista sen oli, ettei grabber pitäisi myydä paljon ruuveja lainkaan, ja se yleensä johtaa nopeisiin muutoksiin. Mahdollisesti bitsit, mutta silloin heidän pitäisi jättää se roska pois, ruuvi ei ole yhtään parempi kuin ne bitsit, jotka he lähettävät mukana, niin kuin. Lisäksi minulla oli toinen bit, joka oli yhtä huono, mutta se näytti toisaalta täsmälleen samalta.

Olisi mielenkiintoista tietää, miksi grabber kategorisesti välttää torxia, joka mielestäni toimii selvästi parhaiten. Ruuvia saattaa ehkä joutua pitämään kiinni siihen asti, että se tarttuu, mutta selvästi vähiten rasitusta kädelle, ranteelle ja olkapäälle verrattuna muihin, joita olen testannut.

Myös minä en pidä arvottomasta neliskanttisesta ruuvista. Kesti ulkoseinän, ennen kuin vaihdoin torxiin. Minun täytyy elää eri ruuvikannoilla, koska en usko, että bits ja ruuvit kestävät niiden arvottomien ruuvien irrottamista. Mukana tullut bits ei kestänyt paketin sisältöä ennen kuin se pyöristyi. Eikä myöskään laadukas bits kestänyt kovin kauan. Torxin kanssa en ole koskaan ollut ongelmia.

Nelikulmainen bitsi on aikojen huonoin keksintö.
Myös torx on aika huono, ainakin ruostuneina autoissa.. Pyrkii olemaan epäoptimaalinen "pyöreä".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.