Olin kellarissa ja irrotin hieman irtonaisia rappauksia seinästä, mutta en tiedä, minkä tyyppistä rappausta se on, joten ajattelin kysyä foorumilta apua.
Se, mikä irtoaa, on kuivunutta rappausta, luultavasti vuodelta 1939, jolloin talo rakennettiin, joka tuntuu hiekalta ja on erittäin huokoinen. Tiilet seinässä on muurattu samalla materiaalilla.
Paikoittain rappaus irtoaa. Mutta pitäisikö minun repiä kaikki rappaukset juuri tältä seinältä ja rapata koko uudelleen, koska materiaali on samaa kaikkialla, vai olisiko parempi jättää paikoilleen se, mikä kiinni pysyy, ja vain parannella? Sillä voisi vetää alas kaiken rappauksen vasaralla, koska se murenee.
Tietysti seinään on käytetty väärää maalia, ja siksi ajattelin hioa maalin pois betonihiomalla.
Joten.. Haluan korjata seinäni, ja se riippuu siitä, minkä tyyppistä rappausta se on..
Se näyttää olevan eräänlainen kalkkirenderaus tai kc-rappaus ja se vastaa melko hyvin talosi aikakautta.
Siitä huolimatta on muutamia vihjeitä rappaustyypin arvioimiseen;. Rappaus, jossa on paljon sementtiä, on tummemman harmaa kuin puhdas kalkkilaasti, mutta jos sementtipitoisuus on alhainen, voi silti olla vaikeaa huomata eroa. Voit kokeilla murentaa kappaleen rappausta sormiesi välissä. Jos se murenee helposti, rappaus koostuu kalkkilaastista (k-laasti) tai seoksesta, jossa on sementtiä ja kalkkia (kc-laasti). Tämä testi antaa kuitenkin vain vihjeen käytetystä materiaalista.
Korjaa seuraavasti:
Poista irtonainen rappaus, itse käytän teräsharjaa lopuksi.
Kostuta alusta ja puhdista se teräsharjalla.
Pohjusta kolot ohuesti laimennetulla rappauslaastilla.
Kun pohjustus on kuivaa, lisää reilusti rappausta (lämpää laastikauhalla) ja raavi tasaisesti esimerkiksi latalla.
Anna kuivua sen verran, että ylimääräinen rappaus voidaan poistaa laastilaudalla. Yritä saavuttaa sama pintastruktuuri kuin ympäröivällä julkisivulla.
Anna kuivua hyvin, maalaa tarkoitukseen sopivalla maalilla, kuten silikaatti tai kalkkimaali. Varmasti on muitakin.
Tämä on toiminut minulle, mutta hyvä pohjatyö antaa hyvän ja kestävän lopputuloksen. Olisin poistanut kaiken, jossa on tyhjää takanaan, estääkseni tulevaisuuden rappauksen irtoamista.
Kiitos vastauksestasi. Se oli perusteellinen vastaus
Pinta, jonka olen koputtanut alas, murenee tosiaan sormien välissä ja tuntuu silloin käytännössä hiekalta/soralta, ja kyllä huomaa, että kyseessä on vanha pinta, jossa on vähän sementtiä, koska sen voi murskata sormien väliin.
Mitä tyyppiä laastia tulisi käyttää, jos sementtipitoisuus on näin alhainen? Arvailen kuvauksesi perusteella, että kyseessä voi olla K-laasti, koska se on hyvin vaaleaa ja niin edelleen.
On suositeltavaa, että uusi rappaus on samanlaista kuin aiemmin käytetty rappauslaasti, jotta jos talo liikkuu, uusi rappaus liikkuu samalla. Kovempi rappaus liikkuu vähemmän ja voi aiheuttaa halkeamia, sanotaan.
En kuitenkaan elä kuten opetan, rappasin koko kellarini (4 huonetta, 3-4 seinää) Puts/handbruk C:llä. Osittain siksi, että alueet olivat niin suuria, osittain koska halusin todellakin tukea seiniin. Minulla ei ollut halkeamia ennen, eikä 2 vuotta myöhemmin ole vieläkään.
Jos tekisin sen tänään, voin rehellisesti sanoa, että olisin ottanut hydrauliikka kc laastia Webiltä tai Combimixiltä, minulla oli vähän kiire tuolloin.
Minulle kerrottiin, että hydraulista kalkkilaastia käytetään vanhempien rakennusten kunnostuksessa, kun tarvitaan suurempaa lujuutta kuin tavallisella ilmakalkkilaastilla rappaamisessa. Tästä syystä uskon itse, että minun olisi pitänyt käyttää H kalkkilaastia sen sijaan, että käytän c laastia, joka on huomattavasti kovempaa, sillä taloni on vuodelta -27 ja rappaukseni murenee yhtä helposti kuin sinun sormien välissä.
Itse asiassa, vaikuttaa mahdottomalta ymmärtää, mitä hydraulinen laasti todella on, ilman että käytetään määritelmiä kuten restaurointi ja käyttö vanhemmissa rakennuksissa. Näitä käytetään useammin kuin suoraa kuvausta siitä, mitä hydraulinen oikein tarkoittaa.
Mutta kuulostaa siltä, että hydraulista minun pitäisi käyttää, kun on aika ryhtyä seinän käsittelyyn.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.