12 383 lukukertaa ·
87 vastausta
12k lukukertaa
87 vastausta
Mikä on yksinkertaisesti tiivistettyjen julkisivujen ongelma?
En pidä kysymyksiäni henkilökohtaisempina kuin muiden kysymyksiä tai mielipiteitä. Esitit mielipiteen ja kyseenalaistin sen, pidin sitä jopa virheellisenä kyseisessä yhteydessä. Anteeksi, mutta sitä niittää mitä kylvää...stake sanoi:Elän maailmassa, jossa yritin saada kuvan ketjussa keskustellusta järjestelmästä tutkimalla faktoja. Matemaatikoiden henkilökohtaiset mielipiteet tai pallopoikien kokemukset pallopelistä seinää vasten tai TV-katsojan kokemukset paraboleista eivät kiinnostaneet minua. Jos sinulla on henkilökohtaisia kysymyksiä, ota ne yksityisviestissä. ..................
Fakta - kuten sanot kaipaavasi - on se, että talo rakennetaan ja sitä käyttävät ihmiset. Rakentajat eivät ole koneita, jotka tekevät saman asian täsmälleen samalla tavalla tuhat kertaa peräkkäin. Ihmiset asentavat parabolit ja markiisit, ihmiset potkivat palloa. Ihmiset käyttävät taloa kuten ovat aina käyttäneet, erityisesti, jos kukaan ei ole maininnut heille, että "tämä julkisivu ei kestä minkäänlaista rasitusta, riippumatta siitä, onko kyseessä tavaroiden kiinnittäminen vai niiden törmääminen julkisivuun." Jos joku olisi sanonut tämän potentiaaliselle ostajalle, uskon, että useimmat olisivat olleet varuillaan. Kuinka voi olla kiinnostunut faktoista mutta sivuuttaa todelliset olosuhteet? Fakta on myös se, että on merkityksetöntä, toimiiko järjestelmä teoriassa, jos teoriassa sivuuttaa teoreettisen mahdollisuuden, että joku käyttää taloa odotetulla tavalla. Keihään muotoinen auto saattaisi teoriassa saavuttaa hyvin alhaisen ilmanvastuksen ja kulutuksen, mutta toimiiko se käytännössä? Mihin teoreettiset matkustajat sijoitetaan?
Ymmärrän, että saatat pitää ärsyttävänä puolustaa itseäsi useiden kyseenalaistajien edessä, mutta samalla ymmärrän heitä, jotka tekevät niin. Kuten sanottu; sitä niittää, mitä kylvää.
Riittääkö mielestäsi, että se on homeeton päivä 1?stake sanoi:
Talolle asetetuissa vaatimuksissa on kuitenkin, että sen tulisi kestää pieniä painumia, ovien tulisi pysyä toimivina ja julkisivun tulisi kestää muutama lumipallo?
Kyllä, siitä voisi tulla kestävä järjestelmä JOS noudattaisi Mikaelin kaikkia kohtia äärimmäisyyksiin asti. Tyytyväinen? Kuitenkaan TUO järjestelmä ei käytännössä olisi kestävää millään tavalla.stake sanoi:
Eikä ala OLE liian epäpätevää toteuttamaan järjestelmää, jälleen. Ongelma on, että järjestelmä ei ilmeisesti ole käytännössä toteutettavissa.
Kuitenkin kirjoitat täällä sanan, jota ainakaan minä en ole aiemmin miettinyt laajamittaisesti; "....kaikkien sääntöjen mukaan, mitä valmistaja suosittelee...." Jos tulkitsee "valmistajan" henkilöksi/tahoksi/yritykseksi, joka alun perin ajatteli, että tämä voisi toimia, missä on silloin alkuperä? Kuka tuli idean kanssa? Tai oikeammin; kuka sanoi, että "tämän pitäisi toimia, siihen mennään!"? Kuka pitäisi asettaa vastuuseen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 viestiä
Noh, en tietenkään puhu alojen puolesta sellaisinaan. Ei ole nimettyä edustajaa näille. Se mitä kuitenkin teen, on, että viittaan alan konsensukseen. Olen pätevä tekemään sen, koska olen 'asiantuntija' tällä alueella siinä mielessä, että se on yksi vaatimuksista tohtorin tutkinnon saamiseksi tästä aiheesta. Ja minulla on sellainen.stake sanoi:
Niin, en olisi itse käyttänyt sanoja "eivät ymmärrä paremmin". Ymmärrys ja tieto ovat suhteellisia käsitteitä ja vaikeita määritellä tarkasti. Mutta totta, ei syytä. Minua on valtiovallan puolelta velvoitettu tekemään mm. sitä, koska olen osa valtiollisen korkeakoulun tiedekuntaa, niin sanottua "kolmatta tehtävää." Joten minulle maksetaan itse asiassa siitä, että puhun juuri tällaisista asioista Bygga husissa. Että sellaista!stake sanoi:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 viestiä
Ja sillä specillä voi tosiaan pohtia, onko kohtuullista kutsua lopputulosta "julkisivuksi". Mielestäni kuvaus sopii paremmin "öljymaalaukseen." Niitäkään ei yleensä pidetä ulkona kosteudessa.Mikael_L sanoi:
Minun on tunnustettava, että vedin tahallani liioitellun kovasti, mitä toimenpiteitä tarvitaan, jotta julkisivujärjestelmä toimisi.
Todennäköisesti se toimii kuitenkin hieman paremmin kuin niin, mutta tällä hetkellä emme tiedä, kuinka "paljon stressiä" yksivaiheisesti tiivistetty julkisivu kestää ennen kuin ongelmat tulevat ilmi.
Mutta asian voi kääntää myös toisinpäin, jos vertaa kuinka valtavan nopeasti olemme havainneet virheet tässä järjestelmässä ja kuinka laaja tämä näyttää olevan jo näin lyhyessä ajassa, meidän on oletettava, että on ilmeinen riski, että juuri tämä rakennuskokeilu tulee jäämään historiaan yhtenä eniten puhutuista lähitulevaisuudessa.
On todennäköistä, että mainitaan yksivaiheisesti tiivistetty julkisivu ennen kuin sanotaan "inguten syll i betonplattan a'la 70-tal), eterniittijulkisivut, -katot ja ilmanvaihtoputket tai kemialliset päästöt mattoliimasta kostealla betonilla ('sairaat talot').
Jossain mielessä minusta on uskomattoman kummallista, että tämä saatettiin käynnistää näin suurella tuotannolla heti ja että kenenkään ei tarvitse ottaa vastuuta tästä hulluudesta.
Todennäköisesti se toimii kuitenkin hieman paremmin kuin niin, mutta tällä hetkellä emme tiedä, kuinka "paljon stressiä" yksivaiheisesti tiivistetty julkisivu kestää ennen kuin ongelmat tulevat ilmi.
Mutta asian voi kääntää myös toisinpäin, jos vertaa kuinka valtavan nopeasti olemme havainneet virheet tässä järjestelmässä ja kuinka laaja tämä näyttää olevan jo näin lyhyessä ajassa, meidän on oletettava, että on ilmeinen riski, että juuri tämä rakennuskokeilu tulee jäämään historiaan yhtenä eniten puhutuista lähitulevaisuudessa.
On todennäköistä, että mainitaan yksivaiheisesti tiivistetty julkisivu ennen kuin sanotaan "inguten syll i betonplattan a'la 70-tal), eterniittijulkisivut, -katot ja ilmanvaihtoputket tai kemialliset päästöt mattoliimasta kostealla betonilla ('sairaat talot').
Jossain mielessä minusta on uskomattoman kummallista, että tämä saatettiin käynnistää näin suurella tuotannolla heti ja että kenenkään ei tarvitse ottaa vastuuta tästä hulluudesta.
Kuten sanottua, jos on 50% todennäköisyys, että jokin toimii, yleensä katsotaan, että sattuma määrää, toimiiko se vai ei.
"Voin heittää kolikkoa niin, että tulee kruuna. Katso, se tuli 50% kerroista!"
"Voin heittää kolikkoa niin, että tulee kruuna. Katso, se tuli 50% kerroista!"
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 viestiä
Aivan. Me tarvitsemme selvästi samat säännöt kuin mantereella, missä Code Napoleon -laki on jo innoittanut vaatimaan rakentajilta suurempaa vastuuta. Jos haluaa kokeilla, se on tehtävä hallituissa olosuhteissa.Mikael_L sanoi:
Hyvä sinulle, että olet tohtorikoulutettava ja sinulla on laaja kokemus, valitettavasti se ei auttanut sen enempää sinua kuin minua tässä tapauksessa, kun ymmärsit täysin väärin mitä tarkoitin, ja keskustelumemizemmekin täällä olisi voinut jäädä väliin. Toisaalta tämä on keskustelufoorumi, joten jos olisin vain halunnut mielipiteeni takaisin, olisin kysynyt sitä peilikuvaltani poikani huoneessa. Nyt en ole sitä tyyppiä.lars_stefan_axelsson sanoi:Njae, en puhu tietenkään alojen puolesta sellaisina. Näille ei ole määrätty tiedottajaa. Se mitä kuitenkin teen, on viitata konsensukseen
Ja, en itse olisi käyttänyt sanoja kuten "ymmärttää paremmin". Ymmärrys ja tieto ovat suhteellisia käsitteitä ja niitä on vaikea määritellä tarkasti. Mutta toki, ei syytä. Olen määrätty kaupunginvallan toimesta tekemään muun muassa sitä, koska olen osa valtion korkeakoulun tiedekuntaa, niin sanottua "kolmatta tehtävää". Joten minulle maksetaan siitä, että puhun juuri tällaisista asioista Rakentaa taloja. Se siitä!![]()
Jos useammat ostajat olisivat olleet kriittisiä tätä järjestelmää kohtaan varhaisessa vaiheessa, ala olisi luultavasti lopettanut tämän aikaisemmin...
Kuten olen ymmärtänyt: Kosteus kerääntyy solumuovin taakse, jolle ei ole mahdollisuutta tuulettua, ja siten syntyy laho. Kosteus pääsee erityisesti ikkunoiden reunusten ja vastaavien liittymien kautta. Tarkoitus oli, että julkisivu olisi täysin tiivis, mutta kuten monet ovat aiemminkin huomauttaneet, se on käytännössä mahdotonta.
Joten suunnittelupöydällä se näytti varmasti todella hyvältä, ja monet arkkitehdit pitävät "kivitalon" ilmeestä, joka se antaa. Tuntui varmasti mahtavalta idealta ennen kuin todella ajatteli asiaa, tai siis, sitä ei tehty
Joten suunnittelupöydällä se näytti varmasti todella hyvältä, ja monet arkkitehdit pitävät "kivitalon" ilmeestä, joka se antaa. Tuntui varmasti mahtavalta idealta ennen kuin todella ajatteli asiaa, tai siis, sitä ei tehty
Ehkä ei, mutta menetelmä ei ole täysin tuntematon.lars_stefan_axelsson sanoi:
http://www.yr.no/nyheter/1.922910
(Noin 2/3 sivun jälkeen)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 viestiä
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 viestiä
Mutta kuten kirjoitin Göteborg-esimerkissä, se ei riittänyt. Monet olivat epäileviä, mutta se ei riittänyt, kun se on ainoa, mitä voi ostaa. Täytyy siis olla *äärimmäisen* kriittinen, ja niin monen täytyy olla, että taloja ei saa myytyä kuin alhaisempaan (jopa huomattavasti alhaisempaan) hintaan.Enk Projektet sanoi:
Se on melko suuria vaatimuksia. En usko, että markkinat olisivat voineet/voisivat puhdistaa tämän tilanteen.
Koska ei ole pakkoa ostaa, niin totta kai on valinnanvaraa....jos rakennusyritykset eivät pystyisi myymään huonon rakenteen vuoksi, uskon, että he muuttaisivat toimintapojaan nopeasti....lars_stefan_axelsson sanoi:Mutta kuten kirjoitin Göteborg-esimerkissä, se ei riittänyt. Monet olivat epäileviä, mutta se ei riitä, kun se on ainoa saatavilla oleva vaihtoehto. Täytyy siis olla *äärimmäisen* kriittinen ja niin monen täytyy olla sitä mieltä, ettei taloja saa myydyksi muuten kuin alhaisemmilla (jopa huomattavan alhaisilla) hinnoilla.
Se on melko suuri vaatimus. En usko, että markkinat olisivat puhdistaneet tätä tilannetta.