Olen parhaillaan vaihtamassa vanhan turpeen pellavaeristeeseen vinokattooni. Siellä ei ole koskaan ollut ilmarakoa, enkä voi lisätä sitä nyt. Ajatuksena on, että pellavaeriste voi hengittää samalla tavoin kuin turve on toiminut viimeiset 90 vuotta (eli ongelmitta).

Ulkopuolelta sisällepäin se näyttää nyt tältä:
Raakalauta
Pellava
Ilmansulkupaperi
Kipsi tai sisäkaton paneeli

Kysymykseni:
1. Luulin ymmärtäneeni ilmansulkupaperin toiminnan, mutta mitä se oikeastaan tekee? Pysäyttääkö se ilman? Miten se hyödyttää? Se, että se voi päästää höyryä läpi, tarkoittaa, että pellava voi kuivua sekä ulospäin että sisäänpäin, mikä on hyvä, mutta eikö tämä tarkoita myös sitä, että kaikki kosteus talon sisältä päätyy suoraan pellavaan??:S

2. Ajattelin laittaa kipsilevyn sisäkattoon, voiko tämä heikentää talon mahdollisuutta hengittää?

3. Joissakin paikoissa, joissa jänneväli on suuri, ajattelin laittaa OSB-levyä ja sen jälkeen kipsiä sisäkattoon. Voisiko olla mahdollista laittaa ilmansulkupaperi OSB:n ja kipsin väliin? Onko se ok?

4. Kun purin vanhan sisäseinän, se koostui kahdesta kerroksesta raakalautaa, joiden välissä oli jännepaperia. Onko jännepaperi sama kuin ilmansulkupaperi?

Minulla on tietenkin aluspahvi raakapontin päällä myös. Siksi ei ole tuulipahvia.

mistä tulee termi "luftspärrpapp" sitten? ulkopuolella panelin takana on kyllä eri asia, mutta sisällä se ei voi täyttää muuta tehtävää kuin pitää eristyksen paikallaan? Ennen vanhaan kokeilivat toki tervattua paperia ennen muovin tuloa, mutta silloin se on yhtä tiivis kuin muovi on. Pappi päästää myös kosteuden läpi kuten sanottu

Ok, onko tämä oikein ymmärretty:
Diffuusio = kostea ilma liikkuu materiaalin läpi, koska se pyrkii saavuttamaan saman höyrypitoisuuden molemmin puolin
Konvektio = kostea ilma puhaltaa materiaalin läpi.

Muovinen höyrysulku: Estää sekä diffuusion että konvektion.
Ilmansulkupaperi: Estää ainoastaan konvektion.

Ajatellaanpa minun tilannettani: kosteus kulkee normaalisti huoneesta ilmansulkupaperin läpi eristeeseen, koska minulla on useimmiten korkeampi höyrypitoisuus huoneessa. Sen sijaan höyrypitoisuus ei voi koskaan olla korkeampi pellavaeristeessä kuin huoneessa, koska kosteus alkaisi silloin mennä vastakkaiseen suuntaan takaisin huoneeseen.
Miltä tämä kuulostaa? Olenko ymmärtänyt oikein?

Joo, se kuulostaa aika oikealta. Se riippuu osittain lämmöstä ulkopuolella ja sisäpuolella myös.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.