Tarvitsen teidän apua vinkkien ja ideoiden kanssa. Minulla on talo, joka on rakennettu vuonna 1952, ja remontoin yhtä makuuhuoneista. Olen aiemmin huomannut, että ilma muuttuu tunkkaiseksi ja haisee vanhalta kesämökiltä juuri tässä makuuhuoneessa, joten päätin purkaa olemassa olevat kipsiseinät ja katon, jotta voisin tutkia tilannetta tarkemmin. Huoneessa on kaksi ulkoseinää, jotka on verhoiltu lankuilla, samoin katto.
Lankkuseinä näyttää paikoittain vaurioituneelta, ja katon yläpuolella (seinän ja katon liitoskohdassa) on mustia pisteitä ulkoseinää vasten. Haluan siksi purkaa vanhat materiaalit ja korvata ne uusilla. Lankut ovat kuitenkin kuivat.
Seinä on rakennettu seuraavan periaatteen mukaan (sisältä ulospäin): Lankkuseinä - vanha paksu pahvi/nahan ja eristeen sekoitus - Lankku - tuulipahvi - Julkisivu.
Otin alas yhden lankun ja huomasin, että nykyinen runkorakenne on 75 x 45 mm.
Olen ajatellut:
1. Poistaa kaikki lankut.
2. Uudelleenkoolata ja eristää mahdollisimman hyvin
3. Kosteussulku
4. Asennuskerros.
Olen tietoinen siitä, että kosteussulun tarpeellisuus on hyvin kiistanalainen. Olen lukenut niin paljon kuin pystyn ja aion käyttää kosteussulkua, sekä varmistaa, että poistoilma on riittävä mekaanisen poistoilman avulla.
Otan kiitollisena vastaan ehdotuksianne siitä, kuinka voin parhaiten tehdä remontin.
Seinäsi kiinnitettyjä levyjä ei yleensä kutsuta lankuksi vaan laudoiksi. Periaatteessa ne ovat kuten raakapontti. Lankkua käytetään yleensä paljon paksummasta puutavarasta, yleensä 50 ja 75 mm paksuista.
Mielestäni seinä näyttää tyypilliseltä kesämökin rakenteelta 50-luvulta. 75 mm eristys oli standardinmukainen jo vuonna 1952. Sinun täytyy luonnollisesti purkaa kaikki sisäinen laudoitus, rakentaa lisää puurankaa, eristää, asentaa höyrynsulku ja uusi seinäverhous. Mielestäni on epärealistista, että saisit tilaa asennusvyöhykkeelle. Höyrynsulku edellyttää, että käytät mineraalivillaa eristyksenä. Paras on käyttää vaakasuuntaisia runkoja, ehdotuksena 45x70 mm. Silloin saat yhteensä 70+70=140 mm eristeen. Paljon enemmän eristystä tekee tilasta todennäköisesti käyttökelvottoman.
Se, että tietyt laudat ovat mustia, johtuu luultavasti siitä, miten niitä on käsitelty ennen paikalleen asettamista. Mustat pisteet nurkassa ovat varmasti tiivistymisen tulosta johtuen puutteellisesta eristyksestä.
Kiitos vastauksestasi
On aivan oikein, että se on aiempi kesämökki, joka on vuosien varrella remontoitu pysyväksi asunnoksi.
Mitä mieltä olet sisäkatosta, joka koostuu myös laudoista? Pitäisikö minun ottaa nämä alas ja kiinnittää muovi suoraan kattopalkkeihin samalla vai onko se tarpeetonta?
Mitä seinän kantavuuteen tulee, parantaako makuulla olevat palkit sitä?
Ensimmäinen ajatukseni oli rakentaa olemassa olevien palkkien päälle (paksuntamalla niitä). Mutta ehkä se aiheuttaisi kylmäsiltoja ja ei toisi niin paljon hyötyä?
Seinässä on vanha eristys, joka on kääritty nahkaan (kiinnitetty palkin ulkopuolelle). Pitäisikö minun jättää se paikoilleen? Kuten kuvasta näkyy, eristystä on tuskin lainkaan. Kokonaisuuteen mahtuisi jo nyt 75 mm eristystä olemassa olevien palkkien väliin (jättäen nahkatapauksen paikoilleen), ja sitten vielä 70 mm kuten sanoit.
Jos et vaihda eristystä, ei ole mitään syytä koskea sisäkattoon.
45x75 mm rimat (pitäisi olla 50x75 koska silloin käytettiin oikeita tuumamittoja) riittävät varmasti kantamaan kattokuormat. Jos asetat uudet rimat vaakasuoraan, vältät kylmäsillat. Vanha eristys vaikuttaa oudolta. Levyt nykyään ovat luultavasti 70 mm paksuja.
Nyt olen saanut vanhat laudat alas. Yläkulmassa säännössä näyttää olevan jotain valkoista, pölyä tai home, mitä luulette ja mitä pitäisi tehdä?
Sitten tämä eristyksen kanssa. Luulin olevani varma eristysvalinnastani, mutta en olekaan. Tämä koskee sekä lattianikkunoita ryömintätilaa vastaan (krypgrund) että seinää. Olen kahden vaiheilla pitäisikö valita
Miten te muut olette tehneet ja mitä tuotteita käyttäisitte?
Talossa ei tällä hetkellä ole muovia, ja huoneessa oli aiemmin vanhoja mineraalivillamattoja. Lattianikkunoiden eristys näyttää olevan lasikuitua.
Kattoon on laitettu kutterilastuja.
On vaikea antaa neuvoja etänä. Hygroskooppisten eristemateriaalien käyttö (aina suositeltavaa) vähentää muovisten höyrysulkujen tarvetta. Samalla on oltava kokonaiskuva.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.