Olen tekemässä täysremonttia kellarissa (ulkopuolelta salaojitettu ja eristetty)
Lattia piikataan nyt auki + eristetään ja vesikiertoinen lattialämmitys valetaan uuteen laattaan.
Ajatukseni alkavat nyt kääntyä suunnitellun kylpyhuoneen suuntaan:
Mielessä on asentaa metallirunko ja laittaa kipsilevyseinät, joiden päälle tulee laattaa. Silloin syntyy ilmarako ulkoseinän ja kipsin väliin, jota voidaan käyttää myös putki- ja sähkövedolle. Pitäisikö tämän olla tuuletettu huoneeseen?
Riittääkö, että märkätilasuoja laitetaan lattialle ja seinille vain suihkunurkkaan? Lattialämmitys pitäisi pitää lattian kuivana, mutta tuuletetun ilmarakon kanssa ehkä kaikki kipsilevyseinät hyötyisivät siitä, että märkätilasuoja on laatan takana?
Pitäisikö kattoon asentaa höyrytiivis muovi estämään kosteaa ilmaa nousemasta taloon? Tietysti kylpyhuoneessa pitäisi olla poistoilmaventtiili (ja mahdollisesti tuuletin).
Tai onko jollain ehkä ehdotusta täysin erilaisista rakenteista...

Hei!

En voi oikein auttaa sinua seinien kanssa, mutta olen utelias miten teit lattian kanssa? Olen nimittäin prosessissa korjaamassa kellarini kylpyhuonetta. Mitä menetelmää käytit, kuinka paljon se maksoi ja kuinka paljon teit itse?

Terveisin

Hmms, en usko että pitäisi käyttää kosteusvaltiota lainkaan kellarissa. ainakaan ulkoseinillä olen lukenut jostain

droppen sanoi:
Hei!

En voi kyllä auttaa sinua seinien kanssa, mutta olen utelias siitä, miten teit lattian kanssa? Olen nimittäin korjaamassa kellarissa olevaa kylpyhuonettani. Mitä menetelmää käytit, kuinka paljon se maksoi ja kuinka paljon teit itse?

Terveisin
Lattia ei ole vielä valmis. Tällä hetkellä: Vanha laatta on piikattu pois. Se koostui 5–10 cm betonista ilman raudoitusta, minkä vuoksi se oli helppo tehtävä vuokratulla Hilti-koneella. Sen alla oli kunnon kerros sepelimurskaa sekoitettuna räjäytyskiviin, jotka myös poistettiin (aivan kamala homma..). Nyt olemme kaivaneet noin 50 cm vanhan lattiatason alle. Olen vaihtanut vanhat rautaiset viemäriputket ja nyt asentamassa uusia putkia lattiakaivoihin, wc:hen, pesualtaaseen jne.
Sen jälkeen täytetään takaisin kunnollisella kerroksella singeliä. Tämän päälle on suunnitelmana laittaa jonkinlaista EPS-levyä, vähintään 100 mm. Olen kallistumassa käyttämään Isodrän-levyjä tai vastaavia, jotka ovat kyllä kalliimpia kuin "tavallinen" EPS, mutta niillä on se etu, että ne ovat kapillaarikatkaisevia ja antavat laatan "hengittää".
Onko jollain vinkkejä Isodrän/Pordrän-jälleenmyyjistä kohtuullisella hinnalla pääkaupunkiseudulla? Epäilen myös, että laatan päälle pitäisi asettaa jonkinlainen suojakangas ennen kuin betonivalu tehdään? Jos jollain on kokemusta tästä, olisin kiitollinen vinkeistä!
Tämän päälle tulee raudoitusverkko ja lattialämmitysputket, jotka valetaan 8–10 mm betoniin.
Suunnittelen tekeväni itse kaiken muu paitsi betonin sekoittamisen. Tähän tarkoitukseen tilaan betonirekan ja saan apua kokeneelta tutulta valamisessa.
Palaan kustannuksiin myöhemmin, mutta arvelen, että selviän 6-7 tkr:llä 10 neliömetrin lattiasta. Tähän ei kuitenkaan ole laskettu mukaan lattialämmityslaitteiston erilaisia tarvikkeita.

alis sanoi:
Hmms en usko, että pitäisi käyttää fuktspärr ollenkaan kellarissa. iaf. ei ulkoseinissä olen jostakin lukenut
Mutta nyt kun käytetään kipsiä, pitäisi varmaan olla fuktspärr....Kattoon liittyen niin maalaat vain märkätilamaalilla, niin ei ole ongelmaa...

Epäilen, että tarvitset kangasta eristyksen päälle. Arvelen, että halusit kankaan siksi, ettei betoni valuisi alas ja pilaisi levyjen salaojituskykyä. Kokemukseni mukaan betoni on liian paksua/karkeaa valuakseen levyihin. Mutta jos haluat mielenrauhaa ;) käyttää kangasta, niin käytä tavallista kuitukangasta.
Terveisin Tommy

Olen kuullut, että tällaisessa rakenteessa tulisi olla ilmarako katon vasten. Myös vesieristys laatan taakse. Onko joku muu asiantunteva, joka voi vahvistaa tämän?

fremag sanoi:
Olen kuullut, että rakenteessa, jonka mainitset, pitäisi olla tuuletusrako kattoa kohti.
Ei kai kylpyhuoneessa? sitten höyry ryömii rakoon ja tiivistyy siellä :'(
En suojaisi kosteudelta ulkoseiniä, mutta tuo pieni seinäpala suihkussa kannattaisi kyllä suojata kosteudelta, vaikka se olisi ulkoseinää vasten...
gaia

Näyttää siltä, että aiotaan asentaa metallitolpat ja laittaa kipsilevyä seinille, seuraten kaakelia.
Miksi vaikeuttaa metallitolppien ja kipsilevyjen kanssa??? Miksi ei tehdä uria seinään sähkölle, tasoittaa, pohjustaa ja laatoittaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.