1 923 lukukertaa ·
9 vastausta
2k lukukertaa
9 vastausta
Materiaali kuin vesi mutta voidaan maalata
Hei kaikille,
Ei ole lainkaan innostusta laittaa kaakeleita kylpyhuoneeni seiniin ja kaiken muun lisäksi haluan seinien olevan vain MATTA maalatut. Ja ehkä hieman liukuvärjätty vaalean ja tumman harmaan välillä. Ongelma on kuitenkin se, että täytyy käyttää kiiltävää maalia saadakseen hyväksytyn vedeneristyksen kylpyhuoneeseen. Kuulin kuitenkin, että vedeneristys voidaan tehdä ensin valmiiksi ja sitten sen päälle voi laittaa mitä haluaa. Ajatus onkin, että laitan levyjä, jotka ovat ehkä 1 m leveitä ja 2 m korkeita, kaikille seinille ja nämä levyt maalataan sitten mattamaalilla. Olen puhunut maalareiden kanssa ja olen saanut varmuuden siitä, että heidän maalinsa kestää esimerkiksi suihkun vettä.
MUTTA kysymys onkin, tietääkö joku materiaalin, josta nämä levyt voidaan tehdä siten, että ne eivät joudu veden vaikutuksen alaisiksi? Esimerkiksi MDF turpoaisi vedestä ja märkätilalevyyn maali ei tartu. Joten kysymys on, tietääkö joku jotain materiaalia, johon voisi maalata ja joka KESTÄÄ vettä? Nykyään on niin valtavan paljon materiaaleja ja ajattelin, että ehkä joku tietäisi jotain?
Kiitos etukäteen!
Ei ole lainkaan innostusta laittaa kaakeleita kylpyhuoneeni seiniin ja kaiken muun lisäksi haluan seinien olevan vain MATTA maalatut. Ja ehkä hieman liukuvärjätty vaalean ja tumman harmaan välillä. Ongelma on kuitenkin se, että täytyy käyttää kiiltävää maalia saadakseen hyväksytyn vedeneristyksen kylpyhuoneeseen. Kuulin kuitenkin, että vedeneristys voidaan tehdä ensin valmiiksi ja sitten sen päälle voi laittaa mitä haluaa. Ajatus onkin, että laitan levyjä, jotka ovat ehkä 1 m leveitä ja 2 m korkeita, kaikille seinille ja nämä levyt maalataan sitten mattamaalilla. Olen puhunut maalareiden kanssa ja olen saanut varmuuden siitä, että heidän maalinsa kestää esimerkiksi suihkun vettä.
MUTTA kysymys onkin, tietääkö joku materiaalin, josta nämä levyt voidaan tehdä siten, että ne eivät joudu veden vaikutuksen alaisiksi? Esimerkiksi MDF turpoaisi vedestä ja märkätilalevyyn maali ei tartu. Joten kysymys on, tietääkö joku jotain materiaalia, johon voisi maalata ja joka KESTÄÄ vettä? Nykyään on niin valtavan paljon materiaaleja ja ajattelin, että ehkä joku tietäisi jotain?
Kiitos etukäteen!
Aquapanel indoor on vesitiivis ja sille voi maalata, voitte lukea lisää tästä http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/aquapanel_indoor_rev2007.pdf ja tässä kerrotaan heidän järjestelmän kaikista tuotteista http://byggsystem.knaufdanogips.se/xpdf/assortment-aquapanel-indoor-2006.pdf
Olen juuri maalannut kylpyhuoneen Alcro Tätillä. Ja kyllähän se on liukas, mutta ei ollenkaan niin kiiltävä kuin olin kuvitellut sen olevan. Kokemus on, että se on melko matta.
Pieni pohdinta. Maalattu vesieriste ei ole lainkaan sama kuin esimerkiksi kalvo laattojen alla. Ja olen ymmärtänyt, että se on ok, koska vesi valuu nopeasti pois ja pinta voi kuivua. Kysymys on siitä, mitä tapahtuu, jos laitat levyt päälle ja kosteus pääsee väliin. Jos otat Aquapanelin, niin se on itsessään vesieriste. Joten saat kaksi vesieristettä ja niiden väliin voisi ehkä kerääntyä kosteutta. Mutta anaitis on ehkä jäljillä!?
Pieni pohdinta. Maalattu vesieriste ei ole lainkaan sama kuin esimerkiksi kalvo laattojen alla. Ja olen ymmärtänyt, että se on ok, koska vesi valuu nopeasti pois ja pinta voi kuivua. Kysymys on siitä, mitä tapahtuu, jos laitat levyt päälle ja kosteus pääsee väliin. Jos otat Aquapanelin, niin se on itsessään vesieriste. Joten saat kaksi vesieristettä ja niiden väliin voisi ehkä kerääntyä kosteutta. Mutta anaitis on ehkä jäljillä!?
Cederbusch: En ole kovin taitava juuri rakennusteknisissä osissa, mutta luin viestisi ja mitä ajattelet tiivistyksen rakentamisesta kaakelilla? Eli rakennetaan tiivis kerros halvimmasta valkoisesta kaakelista, jonka voi löytää, ja sitten kaakelin päälle kiinnitetään nämä maalatut levyt, esim. Marinplywood tai Aquapanel, kuten mainittiin yllä. Silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa, että kosteus pääsisi levyjen ja kaakelin väliin kuitenkaan? Kaakeli muodostaa täydellisen tiiviin kerroksen, joka on täysin vedenpitävä, ja levy ei vahingoitu takana olevasta kosteudesta. Vai mitä mieltä olet? Onko tämä huono idea? Sain tämän ehdotuksen rakentajiltani, mutta on aina hyvä saada toisen mielipide ulkopuoliselta, kun ei aina valitettavasti voi luottaa rakentajiinsa.
Kiitos etukäteen!
Kiitos etukäteen!
Jäsen
· västra götaland
· 212 viestiä
Pelkkä kaakeli ei ole vedeneristyskerros. (saumat eivät ole tiiviitä)
Aquapanel ei tuskin ole vedeneristyskerros itsessään (en tosin ole nähnyt levyä, mutta joku muu voi ehkä vahvistaa).
Aquapanel ei tuskin ole vedeneristyskerros itsessään (en tosin ole nähnyt levyä, mutta joku muu voi ehkä vahvistaa).
Ilmaisin itseäni huonosti. Tarkoitan siis, että pitäisi rakentaa kokonainen tiivis kerros kaakelia. Toisin sanoen ihan kuin olisi valinnut käyttää kaakelia kylpyhuoneessaan. Ja sitten kaakelin päälle laitetaan levyt/paneelit.
Mitä tarkoitan, Emilstjernlof, on että se ei ehkä ole paras ratkaisu, että on peräkkäin kaksi tyyppiä vedeneristystä, riippumatta vedeneristyksestä. Jos sinne pääsee kosteutta, sillä ei ole minne mennä.
Klikkaa tästä vastataksesi