En oikein tiedä, mihin kategoriaan kysymykseni kuuluu, joten yritän tässä. :)

Haluaisin kirjoittaa talomme numeron julkisivuun kirjaimilla. Aluksi aloin leikata kirjaimia ohuemmasta pellistä, mutta siitä tuli niin hankalaa saada aikaiseksi haluamaani, että ajattelin, että olisi helpompaa tehdä ne puusta.

Mitä puulajia minun tulisi käyttää tähän tarkoitukseen? Voinko käyttää MDF:ää, jonka sitten maalaan ja lakkaan esim. venelakalla?

Tekstillä ei ole kattoa yläpuolellaan, joten se altistuu niin säälle kuin tuulellekin.

Kiitollinen kaikesta avusta, jota voin saada! Ystävällisin terveisin, Anna

MDF on pääasiassa tarkoitettu sisäkäyttöön, huonekaluihin ja vastaaviin.
Mutta muistaakseni sitä käytetään myös ulko-oviin...? =)

Joka tapauksessa luulen, että MDF toimii, kunhan et kitsastele maalin ja lakan kanssa.

Entisenä skyltmakare suosittelen hankkimaan ns. vaahtomuovipvc-levyn. Saatavilla eri paksuuksissa 1,2,3,4,5 mm ja levyn koko on maksimissaan 1220x2440 mm. Levy on vakiona valkoinen, mutta sitä on saatavilla myös muissa väreissä.

Jos löydät sopivan värin, voit leikata numeron suoraan veitsellä ilman, että tarvitsee lakata sitä. Sinun ei tarvitse huolehtia kosteudesta ja tuulesta, kunhan kiinnität sen hyvin.

Ota yhteyttä paikalliseen skyltmakare tai toimittajaan, niin saat varmasti ostettua levyn suoraan.

Onnea matkaan!

Muovi oli materiaali, jota en ollut ajatellut, kiitos vinkistä!

Miten saan reunat siisteiksi, jos käytän sellaista levyä? En kai voi leikata kirjaimia veitsellä, kun haluan niille hieman paksuutta saadakseni 3D-efektin? Eivätkö reunat muutu rosoisiksi, jos käytän sahaa?

Riippumatta siitä, mitä materiaalia käytän - miten kiinnitän kirjaimet seinälle etäisyydellä niin, ettei ruuvien reiät näy edestä?

Kiitos kaikista vastauksista!

Kokenut kylttien tekijä osaa leikata käsin numeron/kirjaimen terävin reunoilla. Hanki Stanley mattoveitsen pidike tavallisilla terälehdillä (ei mattoveitsiterällä) = noin 150 kr Bauhausista.
Piirrä ääriviiva muovilevylle. Vedä kevyesti veitsen terällä ääriviivaa pitkin, jotta saat pienen uran. Jatka sitten leikkaamista hieman kovemmin useita kierroksia, kunnes olet läpi. Tärkeää on tehdä ensimmäinen kierros ääriviivan mukaan eikä mennä liikaa ulkopuolelle. On myös helppoa liukua, joten ole varovainen.

Porata sitten reikiä muovilevyyn porakoneella, missä koet olevan sopiva kiinnitykseen julkisivulle. Etäisyyksiä varten voit ostaa kumi etäisyyksiä Bauhausista (löytyy venekosastolta, jos en muista väärin ja on myös eri kokoisia).
Peitä ruuvin pää muovikatteella (saatavilla valkoisena, mustana, ruskeana ja beigeenä). JOS nämä värit eivät sovi, anna pään näkyä sen sijaan. Se voi näyttää hyvältä ruostumattomana.

On olemassa muitakin tapoja, mutta tämä toimii hyvin ja on niin halpaa kuin mahdollista.

Olen tehnyt paksumman version, josta tuli todella hieno kun siitä tuli kolmiulotteinen. Ostin sinisen 50 mm: n paksuisen kovan kennomuovilevyn rautakaupasta ja leikkasin kirjaimet "fem" Clas Ohlssonilta ostetun kuumalankaleikkurin avulla. Maalasin tavallisella muovimaalilla ja liimasin kirjaimet julkisivuun.

titanium sanoi:
med hjälp av en glödtrådsskärare från Clas Ohlsson...
Anteeksi OT, mutta kuinka kauan sitten ostit glödtrådsskärare? :D

Olen etsinyt kuin hullu mutta en ole löytänyt - täytyykö nykyään tehdä oma? :confused:

titanium sanoi:
Olen tehnyt paksumman version, josta tuli todella hieno, kun siitä tuli kolmiulotteinen..
Ostin rakennuskaupasta sinistä 50 mm kovaa solumuovia ja leikkasin kirjaimet "fem" hehkulankaleikkurilla Clas Ohlssonilta. Maalasin tavallisella muovimaalilla ja liimasin kirjaimet julkisivulle.
Kiitos vinkistä titanium! Onko sinulla mahdollisesti kuvaa kirjaimista näytettävänä? ;)

Yst. terv. Anna

On oltava tietoinen siitä, että tietyn kokoiset kyltit vaativat yleensä rakennusluvan (skyltlov). Tukholmassa raja on 0,5 neliömetriä. Tämä vaihtelee tietenkin kunnittain.

Viimeksi muokattu:
Valitettavasti minulla ei ole kuvaa ja kirjaimet tein sukulaiselle Sundvallissa.
Till FabrikörStava: ehkä olisi idea tehdä suuria kirjaimia ja asentaa ne katolle ;-))))
Glödtrådsskäraren myynti on ilmeisesti lopetettu Clasilla.
Mutta sellaisen voi tehdä tanthalangasta http://www.clasohlson.se/Product/Product2.aspx?id=315189 ja 9 tai 12 voltin paristolla tai akkulaturilla. Langankannattimen voi tehdä vanhasta kuviosahasta tai vastaavasta.

Ostimme kirjaimemme numeroamme varten village-liikkeestä. Ne olivat noin 15 cm korkeita metallia ja sopivat täydellisesti julkisivuun!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.