2 274 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Matala alusta laattoja varten
Hei,
Minulla on avoin halli (jatkuu olohuoneeseen ja keittiöön), jossa heti oven sisäpuolella on klinkkeriä noin 2x3 metrin alueella. Muu osa huoneesta on tammi-parkettia, ja kaikki on samassa tasossa.
Nykyinen alusta on 22 mm lastulevyä, jaolla cc 60.
Nyt ajattelin laajentaa klinkkerialuetta, mutta olen tutkimusteni jälkeen huomannut, että nykyinen alusta ei ole hyväksytty klinkkerille, sen pitäisi olla jaolla cc 30, jos siinä on vain lastulevy.
Yksi ratkaisu on tietenkin laittaa 13 mm lattiakipsiä lastulevyn päälle, mutta silloin klinkkeri ei ole samalla tasolla vanhan tammi-parketin kanssa, mitä haluan välttää - lisäksi tulee ongelmia ulko-oven kanssa, koska lattia tulee korkeammaksi kuin kynnys.
Onko jollakulla ideoita, mitä voisin tehdä? Voiko lastulevyt poistaa ja laittaa useita kerroksia lattiakipsiä sen sijaan? Hyväksyttyä? Tuntuu epäilyttävältä, mutta en ole varma...
Terveisin,
/Magnus
Minulla on avoin halli (jatkuu olohuoneeseen ja keittiöön), jossa heti oven sisäpuolella on klinkkeriä noin 2x3 metrin alueella. Muu osa huoneesta on tammi-parkettia, ja kaikki on samassa tasossa.
Nykyinen alusta on 22 mm lastulevyä, jaolla cc 60.
Nyt ajattelin laajentaa klinkkerialuetta, mutta olen tutkimusteni jälkeen huomannut, että nykyinen alusta ei ole hyväksytty klinkkerille, sen pitäisi olla jaolla cc 30, jos siinä on vain lastulevy.
Yksi ratkaisu on tietenkin laittaa 13 mm lattiakipsiä lastulevyn päälle, mutta silloin klinkkeri ei ole samalla tasolla vanhan tammi-parketin kanssa, mitä haluan välttää - lisäksi tulee ongelmia ulko-oven kanssa, koska lattia tulee korkeammaksi kuin kynnys.
Onko jollakulla ideoita, mitä voisin tehdä? Voiko lastulevyt poistaa ja laittaa useita kerroksia lattiakipsiä sen sijaan? Hyväksyttyä? Tuntuu epäilyttävältä, mutta en ole varma...
Terveisin,
/Magnus
Epävarmuudella se on toiminut - kaikki saumat ovat murentuneet ajan myötä (talo on 15 vuotta vanha) luultavasti laattojen liikkeen vuoksi?
Jos poistan lastulevyt, ei pitäisi olla ongelmaa päästä käsiksi lattiaan, mutta ei ilman sitä toimenpidettä
.
Jos poistan lastulevyt, ei pitäisi olla ongelmaa päästä käsiksi lattiaan, mutta ei ilman sitä toimenpidettä
Kyllä, jos et halua ehdottomasti rakentaa korkeutta ja sen voin ymmärtää, niin sitten täytyy purkaa lastulevy pois!
1. Poista lastulevy, aseta vanha terä ja aja pitkin palkkia.
2. Hyödynnä tilaisuus vahvistaaksesi lattiarakennetta, kun kerran puuhailet. Riippuu vähän siitä, miltä sähkö/vesiratkaisut näyttävät, mutta jos saat muutaman palkin lisää, niin toki! Muuten ehkä pystyt pistämään (pätkiä palkkien väliin), tyyliin:
http://www.familjenlindstrom.se/images/vvs.jpg
3. Nyt sinun täytyy päättää, kuinka monta kerrosta lattialevyä haluat (1/2) ja höylätä olemassa olevat lattiapalkit samaan mittaan (13/26 mm)
4. Uutta lastulevyä päälle (liimaa/ruuvaa tukevasti)
5. Liimaa ensimmäinen kerros lattialevyä esim. Ardex S48:lla, lue lisää täältä:
http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/S48.pdf
6. Laatoita...
Hieman inspiraatiokuvia samalla lattian tasolla:
http://www.familjenlindstrom.se/images/vrum_hall.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_mat.jpg
1. Poista lastulevy, aseta vanha terä ja aja pitkin palkkia.
2. Hyödynnä tilaisuus vahvistaaksesi lattiarakennetta, kun kerran puuhailet. Riippuu vähän siitä, miltä sähkö/vesiratkaisut näyttävät, mutta jos saat muutaman palkin lisää, niin toki! Muuten ehkä pystyt pistämään (pätkiä palkkien väliin), tyyliin:
http://www.familjenlindstrom.se/images/vvs.jpg
3. Nyt sinun täytyy päättää, kuinka monta kerrosta lattialevyä haluat (1/2) ja höylätä olemassa olevat lattiapalkit samaan mittaan (13/26 mm)
4. Uutta lastulevyä päälle (liimaa/ruuvaa tukevasti)
5. Liimaa ensimmäinen kerros lattialevyä esim. Ardex S48:lla, lue lisää täältä:
http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/S48.pdf
6. Laatoita...
Hieman inspiraatiokuvia samalla lattian tasolla:
http://www.familjenlindstrom.se/images/vrum_hall.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_mat.jpg
Tyylikkäät siirtymät - oletko laittanut vain silikonilangan?
Voi harmi, silloin täytyy sahata.. Etkö näe riskiä ottaa pois muutama cm lattiarakenteesta? Toisaalta jos vahvistan useammilla laudoilla, niin sen pitäisi vain parantaa kokonaisuutta..
Kiitos avusta!
/Magnus
Voi harmi, silloin täytyy sahata.. Etkö näe riskiä ottaa pois muutama cm lattiarakenteesta? Toisaalta jos vahvistan useammilla laudoilla, niin sen pitäisi vain parantaa kokonaisuutta..
Kiitos avusta!
/Magnus
Jep, uskon, että patruunan nimi oli jotain tyyliin golvfog.
Aivan, se on ihan ok! Se on taatusti parempi kuin vanha ratkaisusi, joka ei tosiaan kestänyt loppuun asti. Kolvaaminen kunnolla on myös erittäin aliarvostettu tapa vahvistaa lattiarakennetta - se jakaa kuormituksen useamman keskenään toimivan palkin välillä!
Oletan, että olet tietoinen siitä, että sinulla on edessäsi melko suuri työ. Suurella tarkoitan monia työtunteja asioihin, jotka eivät tule näkymään, mutta ovat tietenkin tärkeitä lopputuloksen kannalta. Niinhän se toisaalta yleensä aina onkin...
Aivan, se on ihan ok! Se on taatusti parempi kuin vanha ratkaisusi, joka ei tosiaan kestänyt loppuun asti. Kolvaaminen kunnolla on myös erittäin aliarvostettu tapa vahvistaa lattiarakennetta - se jakaa kuormituksen useamman keskenään toimivan palkin välillä!
Oletan, että olet tietoinen siitä, että sinulla on edessäsi melko suuri työ. Suurella tarkoitan monia työtunteja asioihin, jotka eivät tule näkymään, mutta ovat tietenkin tärkeitä lopputuloksen kannalta. Niinhän se toisaalta yleensä aina onkin...
Klikkaa tästä vastataksesi