12 628 lukukertaa ·
66 vastausta
13k lukukertaa
66 vastausta
Mätä katto?
Mutta mikä oikeastaan on ongelmana? Eikö riitä, että nostat pois laatat parilta neliömetriltä vaurion kohdalta ja korvaat vanerilevyn ja ruoteet uusilla juuri siinä paikassa? Koska et näe vaurioita katon alapuolella, niin se on täysin ok. Jos vaurio on rajoittunut vain siihen alueeseen, ei ole mitään syytä käyttää 150 000, tai mikä se hintalappu nyt onkaan, koko katon vaihtamiseen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Betonitiilien pinta kuluu hitaasti, jolloin sileä pinta katoaa ja se korvautuu huomattavasti karkeammalla pinnalla. Karkea pinta tarjoaa hyvän kasvualustan sammaleelle ja vastaaville. Jos kattokaltevuus kuten TS:n tapauksessa on suhteellisen huono, riski kasvaa, että vesi valuu muualle kuin toivottuihin paikkoihin. TS:n katon yksityiskohtakuvat havainnollistavat tätä selvästi. Betonitiilillä on realistinen käyttöikä noin 40 vuotta. Se voi olla pidempi hyvällä kattokaltevuudella ja vähemmän alttiilla sijainneilla, mutta se voi myös olla lyhyempi. En ole lainkaan sitä mieltä, että ne voivat jäädä paikoilleen, kunhan ne ovat ehjiä. Sen voi sanoa savitiilistä, mutta ei betonitiilistä.
Ne vauriot, joita aluskatto osoittaa, eivät synny kahvitauolla tai kuukaudessa. Mielestäni vaurioiden laajuus ja luonne viittaavat siihen, että on olemassa muitakin syitä kuin että yksi tiili on liukunut alas. Ympäristö tiilien alla on todennäköisesti ollut suotuisa lahottajasienille.
Katto kokonaisuudessaan on tarkastettava niin pian kuin sää sallii.
Ne vauriot, joita aluskatto osoittaa, eivät synny kahvitauolla tai kuukaudessa. Mielestäni vaurioiden laajuus ja luonne viittaavat siihen, että on olemassa muitakin syitä kuin että yksi tiili on liukunut alas. Ympäristö tiilien alla on todennäköisesti ollut suotuisa lahottajasienille.
Katto kokonaisuudessaan on tarkastettava niin pian kuin sää sallii.
Katto näyttää olevan viimeisillään. Säännölliset tarkastukset ovat paikallaan. Aluskate on herkempiä laatua. TS:n eduksi on, että mahdollisen kattoremontin edellytykset ovat optimaaliset. Harjakatto yksitasoisessa, jossa on kiitollinen kattokaltevuus, tekee kattoremontista todella nopean!
Remontoija
· västra götaland
· 812 viestiä
Onko se vain minä, joka en näe mitään ströläkt?
ei ole ihme, että kosteus, joka tiivistyy kattotiilien vasten, aiheuttaa tämän lahoamisen, se ei voi päästä alas ränniin, luulen, että tässä katossa on monia tällaisia paikkoja. ja tämän korjaaminen mahdollisimman pian on suositeltavaa....
ei ole ihme, että kosteus, joka tiivistyy kattotiilien vasten, aiheuttaa tämän lahoamisen, se ei voi päästä alas ränniin, luulen, että tässä katossa on monia tällaisia paikkoja. ja tämän korjaaminen mahdollisimman pian on suositeltavaa....
Katto on ollut paikoillaan 70-luvulta lähtien, eli se on ollut siinä noin 48 vuotta ja tähän mennessä ei ole ollut mitään kosteuden läpimenoa. Oikeastaan luulen, että tämä on ongelma vain silloin, kun kattotiilet eivät voi täyttää tehtäväänsä, esimerkiksi kun kattotiili liukuu alas. Minun mielestäni tämä on melko onnistunut rakenne, enkä voi kieltää, että on hyvä, että aluskatteet ja alusrimat ovat olemassa, vyö JA olkaimet ovat aina parempi kuin ei mitään.
Sitä voi miettiä, miksi kattotiili liukui alas, ehkä jotain on pudonnut katolle, esimerkiksi uudenvuoden raketti, lintu tai jokin muu. Toinen mahdollisuus on tuuli, mutta silloin useamman tiilen olisi pitänyt liikkua paikoiltaan. Voi myös olla kuten aiemmin kuvailin, että on olemassa vuoto ylempänä, mutta en silti usko, että alapohjarima on tarpeeksi vahingoittunut, jotta tiili voisi hypätä paikaltaan.
Seuraava vaihe minulle nyt on varmistaa, ettei ole vuotoa rivin ylemmässä kohdassa. On myös ajankohtaista nostaa satunnaisesti valittuja tiiliä nähdäkseni tilanne, tätä on tehty aikaisemmin sekä minulta että kattomiehiltä, mutta ei ole väärin tarkistaa uudelleen. Sitten aion odottaa pari kuukautta kesään, jolloin teen uuden tarkastuksen. Jos silloin on kuivunut, minun on päätettävä, tarvitsenko pienen korjauksen. Jos se ei ole kuivunut ja ei ole itsestään selvää, mistä vesi tulee, olen lähempänä sitä, että pitäisi laittaa uusi katto.
Kuten olen sanonut aiemmin, jos ei itse ota vastuuta työstä tai taloudellisesta puolesta (150 000 kr tässä tapauksessa), on aina helppoa tuomita ja osoittaa, että pitäisi laittaa uusi katto. Mutta miksi meidän pitäisi laittaa uusi? Meillä ei ole kosteuden läpimenoa? Meillä ei ole avointa reikää? Yksi tiili on liukunut alas ja tämä on ensimmäinen kerta, kun se tapahtuu meille 3 vuoden aikana (siitä lähtien kun muutimme tänne). Minusta tämä voi olla puhdas sattuma, koska en näe suoraa syytä, miksi tiili hyppäisi paikaltaan.
Kattomiehet, jotka katsoivat kattoa 1 vuosi sitten, sanoivat, ettei meidän tarvitse miettiä vaihtoa, ennen kuin alamme nähdä kosteuden läpimenemistä.
Tämä keskustelu muistuttaa keskustelua, joka käytiin, kun muutimme taloon ja koski 70-luvulta peräisin olevaa jätevesijärjestelmäämme, monet tuomitsivat sen ja sanoivat, avaa lattiat ja vedä uutta. Meidän järjestelmän perusteellisesti huuhdeltiin ja kuvattiin ja ei ole ollut ongelmia 3 vuoden aikana, ja tunnen oloni melko varmaksi, että se jatkaa toimintaansa monia vuosia.
Nyt kun niin monet ovat tuominneet katon, on mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkään se kestää. Ehkä se loppuu kesään mennessä, ehkä kestää vielä 5 vuotta.
Sitä voi miettiä, miksi kattotiili liukui alas, ehkä jotain on pudonnut katolle, esimerkiksi uudenvuoden raketti, lintu tai jokin muu. Toinen mahdollisuus on tuuli, mutta silloin useamman tiilen olisi pitänyt liikkua paikoiltaan. Voi myös olla kuten aiemmin kuvailin, että on olemassa vuoto ylempänä, mutta en silti usko, että alapohjarima on tarpeeksi vahingoittunut, jotta tiili voisi hypätä paikaltaan.
Seuraava vaihe minulle nyt on varmistaa, ettei ole vuotoa rivin ylemmässä kohdassa. On myös ajankohtaista nostaa satunnaisesti valittuja tiiliä nähdäkseni tilanne, tätä on tehty aikaisemmin sekä minulta että kattomiehiltä, mutta ei ole väärin tarkistaa uudelleen. Sitten aion odottaa pari kuukautta kesään, jolloin teen uuden tarkastuksen. Jos silloin on kuivunut, minun on päätettävä, tarvitsenko pienen korjauksen. Jos se ei ole kuivunut ja ei ole itsestään selvää, mistä vesi tulee, olen lähempänä sitä, että pitäisi laittaa uusi katto.
Kuten olen sanonut aiemmin, jos ei itse ota vastuuta työstä tai taloudellisesta puolesta (150 000 kr tässä tapauksessa), on aina helppoa tuomita ja osoittaa, että pitäisi laittaa uusi katto. Mutta miksi meidän pitäisi laittaa uusi? Meillä ei ole kosteuden läpimenoa? Meillä ei ole avointa reikää? Yksi tiili on liukunut alas ja tämä on ensimmäinen kerta, kun se tapahtuu meille 3 vuoden aikana (siitä lähtien kun muutimme tänne). Minusta tämä voi olla puhdas sattuma, koska en näe suoraa syytä, miksi tiili hyppäisi paikaltaan.
Kattomiehet, jotka katsoivat kattoa 1 vuosi sitten, sanoivat, ettei meidän tarvitse miettiä vaihtoa, ennen kuin alamme nähdä kosteuden läpimenemistä.
Tämä keskustelu muistuttaa keskustelua, joka käytiin, kun muutimme taloon ja koski 70-luvulta peräisin olevaa jätevesijärjestelmäämme, monet tuomitsivat sen ja sanoivat, avaa lattiat ja vedä uutta. Meidän järjestelmän perusteellisesti huuhdeltiin ja kuvattiin ja ei ole ollut ongelmia 3 vuoden aikana, ja tunnen oloni melko varmaksi, että se jatkaa toimintaansa monia vuosia.
Nyt kun niin monet ovat tuominneet katon, on mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkään se kestää. Ehkä se loppuu kesään mennessä, ehkä kestää vielä 5 vuotta.
Sitten voi miettiä, haluaako vaihtaa katon tai viemärin, paniikissa päivää ennen jouluaattoa kun se on jo romahtanut, vai suunnitellusti ennen kuin se menee rikki. Kuulun ehdottomasti jälkimmäiseen ryhmään ja vaihdan paljon ennen kuin on tarpeellista, jotta voin tehdä sen kun itse haluan.
Uskon, että useimmat ymmärtävät tämän, hyvin henkilökohtainen punninta. Haluan olla melko varma, että järjestelmä ei toimi enää 5 vuotta ennen kuin teen toimenpiteen. Olen oppinut, että asiat kestävät usein paremmin kuin uskoo ja että sillä voi lisäksi ansaita paljon. Ainoastaan arvioituun tavaroiden elinikään nojautuminen ei tunnu minusta kestävältä, ei ympäristön eikä talouden kannalta.Stefan N sanoi:
Tässä tapauksessa minun on hieman vaikea nähdä ongelmaa. Meillä on katto, joka on 48 vuotta vanha, mutta kaikki kattotiilet ovat ehjiä eikä ole merkkejä veden vuotamisesta tai kosteudesta (mittaamme kosteutta jatkuvasti ullakolla). Laatoissa on havaittavissa jonkin verran kulumista, mutta ei oikeastaan mitään, mikä aiheuttaisi suuria ongelmia tällä hetkellä. Sen sijaan yksi kattotiili on liukunut alas, mikä on ensimmäinen kerta sen jälkeen kun muutimme sinne 3 vuotta sitten. Tämä on puolestaan aiheuttanut paikallisen vahingon alla olevaan materiaaliin, mikä on luonnollista ottaen huomioon rakenteen.
Jos sanotaan, että tämä kuivuu hienosti eikä löydy ongelmia muiden tiilien alta, mitkä ovat riskit? Mikä estää kattoa kestämästä vielä 5 vuotta?
Katso sitä työmielessä. Se, mikä on helpointa, on todennäköisesti myös edullisinta pitkällä aikavälillä. Nils82:lla on vahva pointti. Kaksilappeisen katon uusiminen menee hirveän nopeasti. Pidä perinteiset katonkorjausjuhlat kesällä. Kolmessa päivässä oikeiden kavereiden kanssa (rakentajia on ihan hyvin siellä, missä asut) sinulla on uusi katto, jossa on raakapontti, kattohuopa, alusrimat ja rimat. Kattotiilet voit nostaa ylös seuraavana viikonloppuna.
Jos mukana on vanhuksia, saat myös kolmiolistat ja oikein asennetut tuulilaudat. Jos katolla on paljon tuulettimia, se voi kestää hieman kauemmin.
Osallistuin katonkorjausjuhliin muutama vuosikymmen sitten. Se oli tavallinen joukko ihmisiä. Jotkut haluavat seistä ja sopia yksityiskohtaisesti, miten asiat tehdään. Sillä aikaa kun he keskustelivat, minä ja talon omistaja teimme uran tiilille ja olimme lähettäneet puolet tiilistä alas muutamille muille tekijöille, jotka pinosivat ne, ennen kuin organisaatiokomitea ehti päästä mihinkään päätökseen.
Kaikki sujui ripeästi lounaaseen asti. Lounas oli ylenpalttinen oluen ja kahden snapsin kera. Siinä kohtaa homma karkasi käsistä. Ennen iltaa olimme purkaneet koko kattorakenteen. Ei ilman syytä. Harjapuu oli läpimätä. Mutta se oli omistajalle hieman shokki. Ehkä hän olisi valinnut rauhallisemman lähestymistavan, jos olisimme olleet selviä
.
Seuraavana päivänä meidän piti etsiä tarpeeksi suoraviivainen ja tasapaksu mänty harjan palauttamiseksi. Kuusimetriset tukit päädyn kohdalle. Yksinkertaistupa 1700-luvulta. Koska kamari oli vain hieman lyhyempi, piti tukin olla lähes 11 metriä. Jännittävää. Käytimme keskiaikaisia menetelmiä saadaksemme sen ylös. Voin kuvata menetelmän, jos kiinnostusta löytyy
.
Vinkki omasta kokemuksesta.
Olut ja snapsi tekevät itsevarmaksi. Siinä iässä, jossa silloin olin, ei keho hidastunut... valitettavasti
Joten tarjoile vain mietoa olutta päivän aikana.
Ystävällisin terveisin, Findus
Jos mukana on vanhuksia, saat myös kolmiolistat ja oikein asennetut tuulilaudat. Jos katolla on paljon tuulettimia, se voi kestää hieman kauemmin.
Osallistuin katonkorjausjuhliin muutama vuosikymmen sitten. Se oli tavallinen joukko ihmisiä. Jotkut haluavat seistä ja sopia yksityiskohtaisesti, miten asiat tehdään. Sillä aikaa kun he keskustelivat, minä ja talon omistaja teimme uran tiilille ja olimme lähettäneet puolet tiilistä alas muutamille muille tekijöille, jotka pinosivat ne, ennen kuin organisaatiokomitea ehti päästä mihinkään päätökseen.
Kaikki sujui ripeästi lounaaseen asti. Lounas oli ylenpalttinen oluen ja kahden snapsin kera. Siinä kohtaa homma karkasi käsistä. Ennen iltaa olimme purkaneet koko kattorakenteen. Ei ilman syytä. Harjapuu oli läpimätä. Mutta se oli omistajalle hieman shokki. Ehkä hän olisi valinnut rauhallisemman lähestymistavan, jos olisimme olleet selviä
Seuraavana päivänä meidän piti etsiä tarpeeksi suoraviivainen ja tasapaksu mänty harjan palauttamiseksi. Kuusimetriset tukit päädyn kohdalle. Yksinkertaistupa 1700-luvulta. Koska kamari oli vain hieman lyhyempi, piti tukin olla lähes 11 metriä. Jännittävää. Käytimme keskiaikaisia menetelmiä saadaksemme sen ylös. Voin kuvata menetelmän, jos kiinnostusta löytyy
Vinkki omasta kokemuksesta.
Olut ja snapsi tekevät itsevarmaksi. Siinä iässä, jossa silloin olin, ei keho hidastunut... valitettavasti
Joten tarjoile vain mietoa olutta päivän aikana.
Ystävällisin terveisin, Findus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sinulla on katto, joka on toteutettu budjetti ratkaisuna materiaalista, joka on ylittänyt parasta ennen -päiväyksensä. Ei ole paljoa mietittävää. Sen sijaan tunnen suurta sympatiat Findus ratkaisua kohtaan. Ei ole kovin monta katonlaittajaa, jotka ovat ammattilaisia sanan varsinaisessa merkityksessä. Laitetun katon uudelleen asennus maksaa paljon, ja sillä rahalla saa paljon snapsia... Hyvin suoritettu katon asennus hyvillä materiaaleilla kestää vähintään 70 vuotta.
Sitten olen ollut katolla tarkastamassa tänään, tässä on pari kuvaa:
1. 2 kattotiiltä ongelma tiilestä ylös.
https://i.imgur.com/0QQP11E.jpg
2. Voi nähdä, että siellä on rimoitus.
https://i.imgur.com/AGxO1PX.jpg
3. Ei kosteusvaurioita täällä.
https://i.imgur.com/NoiZI7d.jpg
4. Yläpuolinen tiili, ei kosteutta ylhäältä.
https://i.imgur.com/tYNOLgi.jpg
5. Tiili ongelmatiilen yläpuolella, joitakin kosteusvaurioita alemmasta kantorimasta.
https://i.imgur.com/y08qtKW.jpg
6. Laatta, joka on liukunut alas, tässä voi nähdä laajat vesivahingot. Myös kantorima on saanut osansa. On kuitenkin todettu, että tämä ei yllä vintille asti.
https://i.imgur.com/OKteb1J.jpg
7. Ei ongelmia muissa tiilissä rivin kohdalla.
https://i.imgur.com/HL7iwMX.jpg
8. Vauriot ovat selkeästi rajoittuneet juuri tähän aukkoon, josta tiili on liukunut alas.
https://i.imgur.com/TAqPqaC.jpg
9. Tiili alapuolella, näkyy, että vettä on valunut hieman, mikä on turvottanut käsittelemätöntä puuta niin paljon, että vesi ei ole enää voinut valua kantorimojen alle.
https://i.imgur.com/Bu7WBVz.jpg
10. Ei vaurioita alemmassa kantorimassa.

11. Ei vaurioita kauemmas rivissä myöskään.

Katto tiilen alla oleva puu oli nyt pinnalta kuiva, joten olettaa voi, että se ei enää vuoda.
Tarkistin myös pari muuta laattaa, en nähnyt ongelmia.
Ongelmana näyttää olevan ratkaistu. Teemme uuden tarkastuksen kesällä ja mahdollisesti täydennämme hieman puuta tarpeen mukaan. Ehkä varmistamme, että kantorimojen alle jää tilaa, jos vuoto toistuisi.
En näe nykytilanteessa merkittäviä riskejä, joita kenenkään muunkaan ei näytä havainneen, paitsi että se pitäisi vain vaihtaa.
Tietenkin olen samaa mieltä siitä, että alkaa olla aika vaihtaa se, mutta en näe kiirettä. Katto kestäisi melko varmasti vielä 5 vuotta, kuten näen sen. Annetaan ajan näyttää, onko se oikein vai väärin.
1. 2 kattotiiltä ongelma tiilestä ylös.
https://i.imgur.com/0QQP11E.jpg
2. Voi nähdä, että siellä on rimoitus.
https://i.imgur.com/AGxO1PX.jpg
3. Ei kosteusvaurioita täällä.
https://i.imgur.com/NoiZI7d.jpg
4. Yläpuolinen tiili, ei kosteutta ylhäältä.
https://i.imgur.com/tYNOLgi.jpg
5. Tiili ongelmatiilen yläpuolella, joitakin kosteusvaurioita alemmasta kantorimasta.
https://i.imgur.com/y08qtKW.jpg
6. Laatta, joka on liukunut alas, tässä voi nähdä laajat vesivahingot. Myös kantorima on saanut osansa. On kuitenkin todettu, että tämä ei yllä vintille asti.
https://i.imgur.com/OKteb1J.jpg
7. Ei ongelmia muissa tiilissä rivin kohdalla.
https://i.imgur.com/HL7iwMX.jpg
8. Vauriot ovat selkeästi rajoittuneet juuri tähän aukkoon, josta tiili on liukunut alas.
https://i.imgur.com/TAqPqaC.jpg
9. Tiili alapuolella, näkyy, että vettä on valunut hieman, mikä on turvottanut käsittelemätöntä puuta niin paljon, että vesi ei ole enää voinut valua kantorimojen alle.
https://i.imgur.com/Bu7WBVz.jpg
10. Ei vaurioita alemmassa kantorimassa.

11. Ei vaurioita kauemmas rivissä myöskään.

Katto tiilen alla oleva puu oli nyt pinnalta kuiva, joten olettaa voi, että se ei enää vuoda.
Tarkistin myös pari muuta laattaa, en nähnyt ongelmia.
Ongelmana näyttää olevan ratkaistu. Teemme uuden tarkastuksen kesällä ja mahdollisesti täydennämme hieman puuta tarpeen mukaan. Ehkä varmistamme, että kantorimojen alle jää tilaa, jos vuoto toistuisi.
En näe nykytilanteessa merkittäviä riskejä, joita kenenkään muunkaan ei näytä havainneen, paitsi että se pitäisi vain vaihtaa.
Tietenkin olen samaa mieltä siitä, että alkaa olla aika vaihtaa se, mutta en näe kiirettä. Katto kestäisi melko varmasti vielä 5 vuotta, kuten näen sen. Annetaan ajan näyttää, onko se oikein vai väärin.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
On varmaa, että jos korjaat vahingon, voi katto kokonaisuutena kestää vielä muutaman vuoden. Mutta, asennuksessa on puutteita alusta alkaen. Jos et tee mitään niille mahdollisimman pian, on riski, että uusinta-asennus, kun se on tehtävä, tulee huomattavasti kalliimmaksi. Ströläkten, joka on siis raakaponttilautoja, vaikuttaa heikolta ja on liian leveä. Vanerista puuttuu vesieristys. Kaikki täytyy myös arvioida suhteellisen matalan kattokulman huomioon ottaen.
Mutta nuo puutteet ovat olleet olemassa alusta asti, joten sinun ajattelutapasi mukaan katon elinikä olisi ollut vain muutamia vuosia alun perin. Mutta nyt katto on ollut siellä jo 40 vuotta, joten voidaan todeta, että se ei pidä paikkansa. Pienen vaurion ja kattotiilien kulumisen lisäksi katto on edelleen uudenveroisessa kunnossa, joten jos tiilet kestävät niin kauan, voi katto pienen vaurion korjauksen jälkeen edelleen kestää 40 ongelmatonta vuotta.
Jos vettä vuotaa liikaa, katto kestää jonkin aikaa ennen kuin taloon tulee seurannaisvaurioita. Joten ongelma, että kattopapereita puuttuu, ei ole sen suurempi. MUTTA katto ei ole yhtä turvallinen kuin moderni katto ja tiilet ovat hieman kuluneet, joten ts:n tulee pitää kattoa silmällä tulevien kosteusvaurioiden välttämiseksi ja alkaa säästää katon uusimista varten, mutta paljon pahempaa ei ole kyseessä.
Jos vettä vuotaa liikaa, katto kestää jonkin aikaa ennen kuin taloon tulee seurannaisvaurioita. Joten ongelma, että kattopapereita puuttuu, ei ole sen suurempi. MUTTA katto ei ole yhtä turvallinen kuin moderni katto ja tiilet ovat hieman kuluneet, joten ts:n tulee pitää kattoa silmällä tulevien kosteusvaurioiden välttämiseksi ja alkaa säästää katon uusimista varten, mutta paljon pahempaa ei ole kyseessä.