Y
Olen avannut 3 seinää - niiden keskellä...

Seinissä on 9,8 mm masonite...

Mutta niiden levyjen hankkiminen on vaikeaa.

Miten materiaalisesti eroavat toisistaan masonite ja mdf? Onko mdf:llä haittoja?

Totuus on, että minulla on sekä tapetteja että tasoitetta vanhoissa levyissä, joten 10 mm mdf olisi todennäköisesti sulautunut aika hyvin...

Mielestäni mdf vaikuttaa olevan jotain ala-budget materiaalia, joka ei kestä mitään.. masonite vaikuttaa hieman karkeammalta ja jämäkältä...

(kipsi ei ole vaihtoehto)
 
OSB-levyt?
 
Y
OSB onhan 11mm ja silloin se alkaa rakentua liikaa verrattuna nykyisiin levyihin, jotka ovat paikallaan.

-nyt huomasin kylläkin, että oli mahdollista tilata 10mm ja jonkin sivun mukaan mdf on paras huonekaluihin ja osb seiniin, lattioihin jne... joten niin..

mutta jos vertaa OSB:ta ja masoniittia, mikä erottaa nämä kaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin enimmäkseen, että OSB olisi halvin. Nyt ei näytä olevan kovin suuria pintoja, joten sillä ei ehkä ole niin paljon merkitystä. Mutta olet oikeassa siinä, että se on hieman paksumpi. Vaneria on saatavilla myös 10 mm paksuudella, joten se voisi olla todella hyvä vaihtoehto. En näe mitään haittoja vanerista verrattuna kovalevyyn tässä tapauksessa, päinvastoin vaneri on varmaan parempi. Vaneri pitää varmasti ruuveja paremmin ja on miellyttävämpää käsitellä (mielestäni). Vanerin täytyy myös olla sekä parempi että huomattavasti halvempi kuin MDF tähän tarkoitukseen.
 
Muuten en ehkä ole täysin ymmärtänyt, mitä aiot tehdä. Ymmärsin niin, että olet avannut reikiä, jotka sitten on tarkoitus sulkea. Onko tämä oikein?

Eikö olisi vaihtoehto purkaa koko seinän uloin kerros nurkasta nurkkaan? Siinä tapauksessa voit asentaa vaneria tai OSB:aa koko matkan. Eli tehdä uudelleen, tehdä siististi samalla kun olet tekemässä. Vaihtoehtoisesti vain asennat uutta vanhan päälle. Joka tapauksessa, uusien levyjen paksuus ei enää vaikuta.
 
Y
Olen poistanut yksittäisiä levyjä joiltakin seiniltä. Jotta voisin asentaa ikkunan, tai pistorasian ja tarkistaa mahdolliset kosteusvauriot. Sitten laitan vain paikoilleen jotain, joka on saman paksuista kuin jäljelle jäävä kovalevy.
- Tätä useissa huoneissa.

Olisi melko laajaa vaihtaa kaikki. Hinnalla ei itsessään ole merkitystä, tärkeintä on saada parempi materiaali.

Kun luin, huomasin, että on olemassa erilaisia vanereita, joita pidetään huonompina ja parempina.

---------

Ominaisuudet, kuten lämmönkäsittely ja äänieristysominaisuudet, ovat tärkeitä. Kovalevyyn luotan paljon, joten pelkään tehdä oikopolkuja ja siksi kysyn teiltä eroista.
 
Etu OSB:lla tai vanerilla on se, että sinun ei tarvitse käyttää tulppia, kun kiinnität jotain seinään. Aiotko laittaa kipsikerroksen kaiken päälle?

Mitä arvostat kovalevyssä?
Kovalevy ei liene mikään hittituote seinämateriaalina uusissa rakennuksissa nykyään, mutta sen sijaan käytetään OSB:tä, vaneria tai lastulevyä kipsin alla.

Lastulevyä on kai myös 10mm paksuisena?
MDF antaa kai suhteellisen kovan pinnan, mutta sitä ei koskaan käytetä seinämateriaalina, vaan enemmän huonekaluissa, keittiön kaapistoissa ja vastaavissa.
 
Y
Ei, en aio laittaa kipsilevyä. Kipsilevy saa kelvata sisäkattona ja joissakin sisäseinäpinnoissa.

Sahasin aiemmin sekä masoniittia että mds:ää, ja masoniitin karkea rakenne tuntuu tukevammalta ja turvallisemmalta. Mutta samalla se tuntuu olevan ilmavampi, uskon, mikä voi vaikuttaa äänen käsittelyyn paremmin kuin supertiivis materiaali - jos se on supertiivis, voisin aivan hyvin käyttää kipsilevyä, ajattelen.

Tavallinen lastulevy tuntuu hieman epäammattimaiselta, minulla on sisäseinä, joka koostuu siitä, ja olen epäileväinen sen suhteen.

Vaneri kuulosti sinänsä mielenkiintoiselta, olen nähnyt rakennuskuvia, joissa he näyttävät käyttävän sitä. Okei, se on erittäin kovaa eikä säleile, mutta miten se käsittelee ääntä, uskaltaisin kysyä?
 
Y
Kipsilevyn vaihtaminen vaneriin sisäseinässä
Jos vaihdetaan seinän toisen puolen sisempi kerros kahden kipsilevykerroksen alla, voidaan odottaa marginaalisia heikennyksiä äänieristyksessä, noin 1 dB. Jos vaihdetaan sisempi kerros molemmilta puolilta seinää kahden kipsilevykerroksen alla, pitäisi odottaa hieman suurempia heikennyksiä äänieristyksessä, noin 3 dB. Nämä ovat alan suosituksia. (Emme ole tehneet laboratoriomittauksia DanoiQ-järjestelmällämme tämän varmentamiseksi. Seuraava mittauskierros sisältää tällaisia testejä selvittääksemme, saammeko poikkeamia yllä mainituista luvuista.)
Näin ollen, jos rakentaa molemmille puolille seinää vaneria, tulisi parantaa seinän ääneneristysominaisuuksia. Esimerkiksi tämä tarkoittaa, että seinätyyppi QE 95/95 202 M45 eli 45 mm mineraalivilla pitäisi täydentää 95 mm:n eristyksellä. Tämä merkitsee, että laboratorioväli kasvaa 54:stä 57 dB:hen eli 3 dB:ä, mikä vastaa odotettua seinän ääneneristyksen heikentymistä, kun kipsilevy korvataan vanerilla molemmilta puolilta seinää. Tällöin käytännön arvon turvamarginaali säilyy samana.
(Yleisesti voi todeta, etteivät asiat kiinnity kipsiseinään niin vaikeasti kuin moni luulee, ja että vanerin laittaminen kaikille pinnoille tulevia tilanteita varten vaikuttaa hieman sekä turhalta että kalliilta.)
Aha, sielläpä se tuli. Heikennys, jos käyttää vaneria kipsin sijasta.. Mutta haluan silti uskoa teoriaani, että materiaalit vaimentavat erilaisia ääniä ja että käyttämällä kipsilevyä toisella puolella ja masoniittia toisella puolella - lateksitiivisteen ja eristyksen kanssa - pitäisi saada laajempi kapasiteetti ääniä vastaan..

en pidä siitä, että vaneri on myös kevyempi materiaali... paino estää tärinää..
 
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.